Monday, August 18, 2008

Theater Reviews : Sireh Bertepok, Pinang Menari

Salam Alaykum;

At last, dapat jugak aku menonton secara LIVE, dpn mata aku, sebuah pementasan teater muzikal yg begitu mengagumkan. Lame dah aku cita2 nak tgk teater nih. sbb aku rasa, pasti ada kelainan nyer berbanding menonton wyng di pawagam. setelah mendengar hebahan berkenaan dengan teater nih yg berlangsung kt Auditorium Besar, Taman Budaya Negeri Sembilan. Aku begitu teruja untuk menontonnyer. Nasib baik ade yg sudi menemankan aku. Tq 2 Encik Adam-Zurairi yg sanggup menemani aku wlwpun die berada dalm keadaan lapar [aku pun lapar gak sbnrnyer].

Asal cita-cita aku [kire mcm berangan jugak la] nak tgk kt Istana Budaya, Teater yg d persembahkan skrg ni, Teater Muzikal : Ibu Zain. Tp terdapat masalah kecil untuk aku smpai kt sane tuh..So, bile aku dpt peluang ni [kt seremban nih], mmg aku xkn lepaskan peluang dan hasilnyer..."PERSEMBAHAN TEATER, MMG MENGAGUMKAN!!!"


Sinopsis : Sebuah teater muzikal yg menceritakan tentang seorg sultan yang cuba untuk menguji kewibawaan anaknya mentadbir negara. bapanya seorg yg rendah diri, sederhana dan sgt disayangi oleh rakyat jelata akan tetapi anaknyer hanya mementingkan kemegahan, kekuatan tentera dan pangkat. Cuba untuk memikat seorg puteri di negeri jiran akan tetapi ditolak mentah2 d sbbkan perangai yg ntah ape2 anak sultan tuh. anak raja tu xpuas ati sampai nak berperang. mujur ada seorg pemuda ni yg menyelamatkan keadaan. sultan yg menyamar sbg rakyat biase ni tau keadaan yg sedang berlaku di negara di bawah pemerintahannyer lalu keluar[yeke perkataan ni? mcm xsure lak] dari penyamarannyer, lalu mengusir anaknyer dari istana dan mengahwinkan pemuda tadi dengan puteri tu.2-2 negari aman.xde perperangan.sumer idup dlm slmt...

Yg Bestnyer : Sebuah teater yg baik. jalan cerita yg mudah di fahami. penghayatan para pelakon yg begitu mantap. aku mmg kagum dgn pelakon2 teater nih. die dpt membawakan watak diorg tu dengan baik. komitmen yg mantap. komited dengan watak. [aku main bantai jer perkataan2 tu, yg penting nampak best]. tp mmg best ah. aku cuba bayangkan kalau pelakon2 yg otai dlm bidang teater nih, belakon. mcm fauziah nawi ker..fuh..mesti best gile punyer. feel tgh teater nih mmg lain. TAK SAMA MACAM KORANG BERLAKON PENTOMEN KAT SKOLAH2 DULU MAHU PUN DIMANA2 1x PUN..mmg korang patut try ah kalau ada persembahan teater yg lain nnt. yg aku tgk nih, wlwpun biase2 jer..dah rasa best. ni plak kalau yg berlakon kt Istana budaya..mesti lagi mantap.

Yg xbest : untuk yg xbest, aku xde nak komen pelakon atau pun jalan cerita. sbb diorg mmg best. tp kt sini, sound system je la..kdg2 mcm xdgr sgr pe yg diorg ckp tuh.itu je kot..yg len sumer best..haha

Keseluruhan : MESTI TONTON TEATER. haha..anda akan merasai 1 kelainan apabila menontonnyer..hehe..

[INFO] Teater ini anjuran Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara, Negeri Sembilan. Sebuah arahan Kamsah Abdullah. di pentaskan di anditorium Taman Budaya Negeri Sembilan. Menampilkan Azman Jantan sebagai Penjual Syarbat..

*Berangan nak menonton persembahan Orkestra ataupun pertunjukan fesyen lak pasni..huhu

2 Orang Berani Mati:

::alifdalmim:: said...

wei..dlm tu mana leh tngkap gmbr guna flash..tu sumer la tuh..

anap_ilmi said...

alah..ok sajer..TER

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO