Tuesday, August 5, 2008

Menu : Bubur Jagung

Salam Alaykum;

Ttb lak rasa nak kongsi dengan korg berkenaan dengan dunia masakan ni pulak. Untuk menu yg pertama ni, "BUBUR JAGUNG" aku tujukan kat dak2 umah aku yg pastinyer merindui prog minum petang bersama aku sambil menonton tv satelite cerita kartun di rumah.ekeke..

Bahan-bahanyer :

  1. Jagung yg dh ceraikan dari tongkolnyer (nak sng, pki jgung tin yg dah masak). kalau pki jagung mentah tu, rebuskan dulu bg de separa masak.
  2. Santan - Sebijik atau sebungkus atau sepeket atau sekotak..
  3. Gula - Gula yg tuk masakan atau nak buat minuman tuh..bukan gula2..huhu
*Sukatan bahan2 mengikut citarasa masing2 atau pun mengikut bilangan yg nak makan. paling utama, mengikut bajet yg ader.ahakz...

Cara-caranyer :
  1. Penuhkan periuk dengan air paip - jerang air tu dulu bg die suam2 kuku..
  2. Masukkan gula - tunggu smpai gula tu cair - kacau2 laaa..
  3. Masukkan santan - api jgn kuat sgt sbb nnt rebusan santan ni akan 'naik' lepas tu melimpah keluar dari periuk. yg keluar tu lah santan die..huhu
  4. bile semua mcm dah sebati - masukkan jagung td..kacau smpai puas ati. smbil2 tu rasa lah..pastu adjust lah bg jgn manis sgt ker..ke,suker manis ker..ikutlah
  5. Perasa tambahan - letak sagu.baru ah xboring makan..jagung jer...
  6. sedia untuk dinikmati..
*Menu ni dari mak aku tau..cubalah..Sedapppp.....

4 Orang Berani Mati:

hIrOsHiNaRi said...

sedap la sgt die wat tu...xrase lagi megi goreng aku...hahaha

anap_ilmi said...

aku lebey rindukan masakan kicap ko tuuu

Mohd Adam-Zurairi Mohd Rawi said...

bese org yg masukkan entry psl resepi ni..org da taw da berat n bentuk badan dia mcmner..cuba tgk lutfi..hahaha

anap_ilmi said...

haram alayk!

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO