Friday, August 22, 2008

Kembara : Kuala Terengganu

Salam Alaykum;

Untuk segmen kali ni, aku nak membawakan kembara ke Kuala Terengganu pulak. sebuah negeri yg terletak di timur semenanjung Malaysia. Perjalanan dari Kuala Lumpur mengambil masa lebih kurang 6jam termasuk berenti di RnR yg terletak di sepanjang highway. so far, facilities yg di sediakan memuaskan hati, lebey kurang jugak mcm highway PLUS utara selatan. Dari sremban, aku ttido smpai sedar2 jer dh smpai kt RnR tu.so, aku pun not sure sgt lah kt mn RnR tu sbnrnyer. lepas2 tu br ah perasan, dah smpai Cherating >> Kemaman >> Kerteh >> Marang >> Kuala Terangganu. Sepenjg perjalanan anda akan menempuh beberapa pekan atau pun bandr kecil...MENARIK!

Aku kagum dengan pembangunan kat Kemaman. mcm kt kota semarahan jugak. byk kdai2, pembangunan sedang rancak di sana. terdapat jugak Centre Point Kemaman..boleh thn lahhh. Lg aku kagum, kerteh. klu dgr mcm tu jer, bunyinyer xdelah sehabt bndrnyer. bndr yg di bangunkan oleh PETRONAS. semua bnde yg ader situ, sumer berkaitan dgn PETRONAS. situlah loji carigali gas dan mcm2 g sumer dimilik oleh PETRONAS. Besar gile bnder..kagum..kagum.. [ye la, last aku g trengganu nih..ms thn 2000 gitu laa..]8thn yg lalu, skrg nih...Fuh...


Smpai kt Kuala Trengganu, aku call Miji, trus bawak kt taman tamadun islam. dengan bermodalkan RM10 sbg tiket masuk. anda akn di bekalkan dgn peta, buku lawatan serta baucer makanan. kt sini anda boleh melihat pelbagai raplika binaan masjid hampir seluruh dunia...Ada dari Russia, Pakistan, Palestin, Mekah, Madinah, Iraq, Afghanistan, Thailand, indonesia, Brunei dan bermcm2 lagi.... apa yg menarik kat sini, Dome Of Rock. Kubah emas kt palestine tuh...siap kt dalam die ader raplika batu tergantung lagi...

Tak payah pergi Turkey..kt sini pun ader jugak masjid biru ataupun aya sofea tu...bkn tu jer..mcm2 g, masjid kt mesir, china..best2...sumer raplika jer..MENARIK.

Apa yg menarik lagi..kt taman ni jugaklah terletaknyer masjid kristal yg amat menjadi kontroversi kt mesia ni..padamulanya aku ingt msjid ni best bagak..tgk2..kecik cinonet jer..tp rege dkt nk RM20juta..giler..gile...masa aku dtg ni, skrg ni kan ader tilawah al-quran peringkat antarabangsa..so ramailah org2 asing pun same2 dgn aku amek2 gmbr kt sini..ahakz...

MALAM pulak..aku jumpe G-Joe lak..die bawak aku g makan2 kt restoran McGyver..layankan jer..die skrg ni power giler..pakai kreta besar..xmain Myvi2 nih..Cayalah G-joe..

Ape2pun, best sgt dtg Kuala Trengganu nih....xpuas, kejap jer jalan2 sini...

11 Orang Berani Mati:

Shila said...

Cantiknya terengganu..:)

anap_ilmi said...

yup..best jer duk trengganu nih..aman.jauh dari segala hiruk pikuk kota..tp rindu jer dgn sremban..hehe

Anonymous said...

tganu d bes..cam org dia je...seme bes..hakhak...-deco

anap_ilmi said...

sbnrnyer biase jer..sj je wt citer mcm best..ahakz

Luth Textile said...

ciyok r..
jeles gue..
huh!

anap_ilmi said...

alah..ni pun aku ikut family aku jer g...

hIrOsHiNaRi said...

yg ponting ade cop turki beb...haha

Anonymous said...

family ke ko yg dah berfamili-gu

anap_ilmi said...

eh..dgn family aku la..mak abah adik aku..aku?lmbt g...ahakz..kekasih gelapku..hehe

Anonymous said...

kekasih gelap..kekasih gelap..dgn ko2 gelap br ko tau..nak aku renung kan ke?

anap_ilmi said...

mat gelap..ahakz

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO