Sunday, August 10, 2008

Diskusi : Jangan Hadiah Baju

Salam Alaykum;

Mlm ni aku cuba untuk meleraikan beberapa perkara yg bermain dlm minda aku 2-3 hari ni.. berkenaan dengan mitos2 atau pun mungkin boleh juga dikatakan pesan org dulu2..Aku juga ingin membawakan 1topic yg berkaitan dengan ramalan bintang..soklan2 ni byk kali dah aku tnyer org..wlwpun aku dah dpt dah jwpn die, tp..kdg2 tuuu...mcm.....hmmm

1st thing, aku nk tnyer korg sumer, korg penah dengar x org ckp, kalau nak bagi hadiah, jgn bagi hadiah baju. sbb nnt mungkin ada kecelakaan yg akan menimpa dikemudian hari. Lame dah aku dgr bnde ni sbnrnyer, ader kwn aku dr thailand yg bg tau mcm nih.. huhu.aku seakan2 mcm nak cayer, tp kot kang cayer kang..tkut berubah lak aqidah aku..astagfirullahalazim...tp kalau aku kater mcm berlaku..how?mungkin kebetulan..tp,cmne ek?

mcm mana lak dengan ramalan horoskop atau pun bintang. ala..mcm binta virgo, cancer+mcm2 lgi..mcm aku ni kan, aku de la gak baca tiap2 hari horoskop aku kt yahoo..kdg2 rs mcm ader je kene mengena..tp kang kot percaya kang..bersangkut paut jugak dengan aqidah aku.kdg2 aku bc tu, sekadar memberi inspirasi atau pun nasihat.tp...adoii..cmne nak ckp ek?

aku de jer search2 kt net berkenaan dengan masalah nih..

Jawapan : Ramalan, menilik atau yg sewaktu dengannyer adalah dilarang keras oleh Allah kerana dlm quran seperti ditegaskan pada ayat 90, surah al-Maidah...

tetapi, sbg manusia kan, kdg2 mmg xlari dari godaan syaitan ni. dia lah yg membisik2 kan kepada kita supaya percaya bnde2 ni..silap2 leh tambah lagi 1 dari rukun iman : Percaya Kepada Horoskop..adoi..masalah nih...sape ader jwpn mahupun pendapat?

25 Orang Berani Mati:

hIrOsHiNaRi said...

tu sume karut..xde pun dalil yg tak membenarkan pun...tu semua dongeng melayu..
sape caye syirik tu..hehe..
horoskop pun ngade2 je tu..skdr info je tu..jgn la caye bulat2..

Anonymous said...

pcaya pd ramalan adlh haram..cuma ramalan i2 adlh satu kajian..ulama'2 islam pun ade bt semua tu brdasarkan kajian deorg..kite xleh nk pcaya 100%..cuma zon je..sbb kajian tu dibuat ats kebykn@statistik..jdi..jgn amik je ape yg dtulis..klau ade mgena dgn ap yg kite alami..tu cuma satu kebetulan ats kajian tsebut..wallahua'lam

anap_ilmi said...

kadang2kan..sbb kebetulan tu yg menyebabkan kite mcm nak baca je lagi horoskop yg seterusnyer..cnth mcm horoskop esok ker..bln dpn ker...

Anonymous said...

horoskop yg mcm menunjukkan perangai2 kte tu berbentuk kajian mcm2 kajian2 sains yg len,,nak pecaye ke tak terpulang la..tp klu horoskop yg mennttukan untung nasib kte kt dunia ni sume tu khurafat dan boleh membawa kpd syirik..don't believe it.

p/s : ingt ms kecik2 g shopping complex ade mesin tentang nasib kte,,msukkan je 20sen dan kte blh tau mse dpn kt cmne...hahahaa,,tu sume keje2 org yg merosakkan akidah umat islam.

Anonymous said...

bende tu just nk membuat kite percaye yg kite kene bergantung kepade ramalan tuh..jadi bile ape2 jadi,kite salahkan ramalan tu,bukan diri sendiri,so..kite akan terus menerus ikut je dgn ramalan tu tanpa fikir apa sebenarnye terjadi..kalu jadi tu kebetulan je la..yg penting keikhlasan hati dan keyakinan diri..

Ren said...

Pasal jangan bagi baju sebagi hadiah tu selalu gak dengo..

anap_ilmi said...

itu ler..mcm real jer TERjadi..how ek?

Anonymous said...

nap kuatkan akidah ko..ak tgok mcm nk pecaye dah tu,ish2 nauzubillah kte ni bljr agama da blh tergoyang akidah apetah lg macik2 kt kg yg blaja fardhu ain je kt mesjid2..so be careful..kt al-quran byk ayat yg menyebut tdk ada sesuatu pun di muka bumi yg blh memudaratkan kte selain dgn izin Allah..brp juta manusia kt dunia ni hadiah baju xde pe2 pn,,so ape yg terjadi tu 1 kebetulan n kepercayaan karut0marut org melayu...waullahua'alm.

anap_ilmi said...

ye la..aku tu ah psl aku bkk topic nih,atas kesedaran aku gak ni...risau akuh..tq ek..btw xletak nama..pe2pun tq..

Anonymous said...

yepp..aku sokong..kuatkan lah akidah..sabar..separuh daripada iman..dugaan perkara biase..menguji sejauh mana kita..bermakna Allah sayangkan kita..dan memberi petunjuk agar mengingatiNya..kalau itu yg tengah tjadi kat ko skrg,bsabar..insyallah..indah selepas itu..kalo ko dpt baju..ko bagi je baju balik..gerenti 0-0..haha..sekian shj pendapat aku..aku doakan ko agr tdk menympang..insyallah xde pepe..

Anonymous said...

hmmmm ingat lagi kan dulu kita selalu tgk kat majalah Remaja horoscope hehehehe hg yg ajaq aku

anap_ilmi said...

hang senyap poyannn

Anonymous said...

yeah me too...anap... tapi bagi aku la pasal hadiah baju tuh aku pernah hadiahkan kepada seseorang hangpa (poyan&anap) mesti kenai punyalah...then bila aku bagi walaupun bukan besday dia..(beli baju glow in d dark kat p.d) tapi aku bg saja tanda souvenir..selang ja sebulan..aku ngan dia mula renggang n until now lost contact..x tau pasai apa...huhu usaha nk cr dia x terlintas pun..tp kan.. fozol n syaz penah gak bagi aku baju..ok jer...huhu sekdr nk kongsi pengalaman..uhuhu

Anonymous said...

semakin hangat..sebb ini benda seharian dalam kehidupan kita...jadi ramai org akan ambil kisah..aku rasa..sebaik baiknya kita yakin pada diri sendiri dan Allah..semuanya hanya kebetulan..kalau kita telampau memikirkannya..kita akan berada di bawah bayangan horoeskop tu..cube tgk hantaran..ade je baju2 kan..ok aje kan?jadi..renung2 kan.....

Faizal@poyan said...

hehehehe ntah aku tak pernah lagi hadiah baju kat org, tapi aku sampai la ni lps anap ajaq aku tengok majalah Remaja yang bahagian Horoscope tiap2 bulan aku do p usha tapi tak beli pun majalah tu....

lagi satu kawan aku ni hindu dia pandai meramal nasib aku nak cuba suruh nia tgk nasib aku hehehehe tapi bukan untuk percaya sekadar nak tau...

boleh tak

Anonymous said...

pengalaman aku...mmg ade jadi..tup..happily ever after..

anap_ilmi said...

ye la..tu lah masalah die, kdg2 nih bisikn2 syaitan tu ler..wt kite was2 lah, rgu2, bnde yg kdg2 kite dah tau xbtul ke salah ke, itu biasenyer kite nak buat..bnde yg kdg2 hanya kebetulan atau ramalan, menjadi kepercayaan..nak hilangkan kepercayaan bile dah caya tu..ssh gak sbrnyer...kene usaha..nak usaha tu lah..........

Anonymous said...

itulah..mengikut pengalaman aku..aku story skit je..mase tuh mmg la..tuhan je tau..tak sangka pulak jadi macam ape yg ko ckp tuh..kecelakaan..tapi aku percaya pada org yg mberi tuh..niat die baik..xbermaksud apa2..bersabar byk2..masing2 memberi dan menerima..lama2..happily ever after..Alhamdulillah...makin baik pulak slpls tu..itula..ujian kekuatan..ujian ni bkn utk dpt A...aku rs mcm x sikit je..nasihat aku..usaha2 kan lah..pnjm ayat..renung2 kan....

anap_ilmi said...

yeke...tu la, aku pun just let gone b by gone jer..maleh Pk.serabut otak...bek pk bnde len..

Anonymous said...

kite tak tak perlu pikir menda yg menyimpang.
bukankah Isla itu mudah..
ikut apa yg disuruh, jgn buat apa yg ditegah..

hidup berpandukan syariat Allah, Al-Quran sbg pedoman, sunnah Nabi jadi ikutan..simple~

kalau benda yg terjadi hari ni, tak menyimpang dgn Al-Quran [islam]
tak perlu di bahas....

kalau tu tak ada dalam Al-Quran maksudnya Allah tak pernah sebut, jgn la buat, sbb mndatangkan kekeliruan~

Anonymous said...

aah..alhamdulillah..yang penting belajar menghargai..sebelum smuannya terlambat....Alhamdulillah aku masih diberi kesempatan..aku takkan sia2 kan...dah bole jadi dr love aku nie..ape2 pun renung2kan...

anap_ilmi said...

wah..dari love..ko ni kawen lom nih..sp ko nih..aduihh..

Anonymous said...

aku..Dr. love..nama baru aku..renung2kan.....

anap_ilmi said...

renung2 kan..renung2 kan...pakkk jap g kang br tau

Anonymous said...

alahaii....renung2kan lah....

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO