Thursday, August 7, 2008

Agama : Cium Mayat

Salam Alaykum;

Ini ada lagi masalah agama yg berlaku di sekeliling aku iaitu berkenaan dengan cium mayat.

Masalah : Ade seorg kwn aku punyer kwn die bertanyer, situasi die begini : Awek die telah pun meninggal dunia akibat kemalangan jalanraya. So, sbb syg punyer pasal, die nak jugak cium awek die tu sbg penghormatan terakhir selepas siap semua urusan jenazah tersebut lah kononnyer, kan biase kan, org ckp "sapa nak cium...?" tp biasenyer kaum2 keluarga terdekat la kan? tp ni, bile disebut "awek", sah2 lah belum kawen....huhu

Soalan : Adakah terbatal wuduk si mayat itu jika org yg bukan mahram(yg xde kene mengena dlm kekeluargaan) mencium si mayat? - Pakwe si mati ni, nak cium awek die (si mati) yg dah ninggal..

Jawapan : Tidak batal wuduk si mayat. akan tetapi org yg hidup (pakwe) tu lah yg akan terbatal wuduknyer jika menyentuh si mayat yg bukan mahram bgnyer..

*Kalau ada ape2 salah ke, mintak tlg sgt kwn2 btulkan..ana pun tgh blaja jugak nih..huhu
*Jika anda mahukan dalil, sila rujuk mana2 yg pakar. sini sekadar mencatatkan masalah serta jawapan segera shj.huhu...boleh ker mcm nih?

11 Orang Berani Mati:

hIrOsHiNaRi said...

kenape sbb si mati tak batal wuduk lak?
kenape yg hidup je batal wuduk?
plz give de dalil akal mahupun nas?huhu

anap_ilmi said...

menurut sumber yg aku dpt, die kater org mati tu dah xde upaya (berfikir, bergerak, bercakap..dsb.) sbb tu org yg hidup ni laa..yg batal sbb die ni leh berfikir, boleh lagi bergerak..die boleh ckp..dpt x?

Anonymous said...

imam yg uruskan mayat tu bagi ke klu pakwe die tu nk cium mayat(awek die) tu..ak rase kne pelempang ade la...mse hidup pn haram bercium ni kn plak mati..so lelaki tu dpt dosa n mayat tu x pe2 sbb amalam ny dah terputus.

hIrOsHiNaRi said...

ok...klu cmtu bgtau sbb die nape mayat tu kene berwuduk mase mati.sdgkn die pun dah pegun..cmne lak tu?
haha..leh wt tambh pos lg ni..

anap_ilmi said...

ye laa...nak mengadap pencipta, kenelah suci...kn?huhu

f a i r u z said...

Yg gatal nk cium orgg bukan mahram pasal ape...hormatlah family dan si mati itu....
ni bukan masalah batal ke tak wudu' tu..

Anonymous said...

aku setuju ngan fairuz...
kalo aku tok imam...aku akan halang die cium,aku bersabar dan tunggu dah selesai pengebumian and aku akan tegur lagi dengan bebaik kat si pakwe tu kalo die tak cium mase aku halang tadi..and aku akan lempang die kalo die cium gak setelah aku halang..haha

anap_ilmi said...

kan dah ckp..syg punyer psl..

*cinta itu buta. manusia sanggup lakukan ape sj bila dah bercinta..hehe

hIrOsHiNaRi said...

tu mmg la masalah bukan tok imam ke..mak bapak ke..
ni masalah klu betul2 jd cmne nak jawab...kadg2 bende ni mmg berlakukan..
klu mati nk kene sucikan anapkan..
maknenye die mmg ade sifat batal wuduk dan sucikan..jd kenape lau kene cium xbatal lak?

tp lau jawapn aku pun xde efek ko kat mayat tu..sbb dah kapankan..nt nk kene wuduk lg..kan ke payah tu..hehe
tu ikt akal le...ngn sebenarnye tye lah mufti..hehe..

Anonymous said...

salam...sebenarnya..ini adalah kejadian yg benar2 berlaku dalam masayarakat...so dari situ kita boleh levelkan tahap pengetahuan agama di kalangan masayarakat kita amnya tahap mana...

anap_ilmi said...

ui, seriusnyer..

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO