Monday, August 25, 2008

Hobi : Memancing

Salamz;

Ekceli ni bukan lah hobi aku pun, saje join hobi org..bajet leh semai jd hobi aku laa pulak lps nih, sbb ni la 1st time aku join. tp rupe2ny myb ini yg terakhir ler kot aku join memancing kt laut nih, AKU MABUK LAUT! Arghh..nak muntah..uwek..uwek..tp nsb bek xmuntah g..aku thn jer..lepas dpt 4ekor ikan. aku dh xdpt nk thn lagi. joran2 tu, aku tinggal mcm tu jer..serius aku dah xthn.. sbnrnyer dr sblm aku nek bot tu yg mcm mabuk2 jer..tp aku thn jer.bajet mcm boleh ctrl laa.bile bot tu dah parking kt tengah laut...uwek..uwek...pening pale aku..aku mabuk...tp xmuntah..steady..control jer

Cerita die begini :

Memandangkan petang 24hb ogos tu xde ape2 aktiviti, so, bpk sdare aku mencadangkan untuk pergi memancing atau dalam bahasa trengganu nyer.. 'g ngail'..ahakz..aku dengan begitu teruja untuk join sbb sblm nih aku mmg xpenah pun join mn2 aktiviti memancing sblm nih melainkan aku g mancing kt sungai kecik2 dulu..aku pun xingt sgt keadaan dan situasi ketika tu..yg penting aku pernah memiliki sebatang joran. dengan menyewa sebuah tongkang dari pihak pentadbiran hotel, kami pun memulakan pelayaran kami untuk mencari rezki di tengah laut yg bergelora..[ala2 nelayan jer]

sebelum berlayar nih..mcm ape jer sumer amek gmbr bagai sumer. dengan penuh smgt untk mencari rezki untuk dijadikan makan malam disebelah mlmnyer..10org pengail yg terlibat kesemuanya termasuk anak2 kapal [pakcik2 nelayan tuh] dlm 4org memulakan pelayaran lebeh kurang dlm kul6ptg...

Smpai kt tgh laut, masing2 diberikan joran masing2 dan pakcik2 td tu mula menunjukkan cara2 memancing terlebih dahulu. ala2 briefing la..berumpankan sotong jer...pakcik tu pun stat laa..dengan keadaan bot yg bergoyang2 mengikut rentak alunan ombak..die berdiri steady jer..aku nak berdiri pun takut.sbb kot jatuh ker..pe ker..lg pun, klu berdiri..rasa mabuk tu lebih..klu duduk..ok sket.tp padahal..pale otak aku dah pusing dah..dlm perut aku dah mcm nak terkeluar dah..klu aku push sket jer..kuar lah..haha.tp thn..thn..lepas tu..kami lak memulakan cabaran...seko-seko ikan naik..tp ikan jenis ape..aku pun not sure..ikan merah kot...tahniah kat eddy..rezki ko mmg bagus haritu..

Selepas masing2 berjaya mendapatkan ikan, ader yg dpt sotong juga..hari semakin gelap..pakcik tu ckp hujan dah nak mari...dengan segera stat enjin bot..chow...ader jugak sedikit ilmu dlm dunia pelayaran ni aku perolehi selepas bersembang2 dgn pakcik tu [kononnyer nak hilangkan mabuk tu laaa] die ckp, kalau nak tau hujan nak mari ke tak..angin yg menghembus tu..sejuk,mcm angin ekong [air-cond]..kalau rasa sejuk2 kt muka tu..maknenyer hujan nak mari ler tuh..alhamdulillah..

Sp yg minat mancing2 nih..Pulau Redang..on jer..letak2..dapt!skjp jer..best.tp laut die tu laaa..adoiii..mabuk!so, aku rase, pas nih kot ader yg ajak aku memancing laut..akan di pertimbangkan laa..tp rsnyer,jwpn die..myb NO!

2 Orang Berani Mati:

Anonymous said...

uwek uwek? len macam je bunyik..ahakss

anap_ilmi said...

uh..uwek2 = muntah...xde mksd yg tersirat..ahakz

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO