Thursday, August 14, 2008

Event : MAHA 2008

Salam Alaykum;

28Jam aku melepak2 luar rumah..hehe.dari 6ptg 13ogos-10mlm 14ogos, br smpai umah balik..hehe.mula2 tu aku g ke kenduri Nawar. kt umah die. pas aku g umah die tu, aku trus je ke umah kwn aku Encik Byzantine sementra menunggu DeSyazarn yg br pulang dari Bangkok, bercuti disana katenyer..ingt mmg nak balik mlm smlm jugak..tp ape kan daya..masa xmengizinkan..so, aku msg jer abah aku [Salam abah, mlm ni tak balik, esok nami trus g putrajya dari sini je] Reply [K]. maka, aku pun teruskan lah bermlm die villa nyer...

So,aktiviti aku harini, lepas aku g Putrajya [aku kerja sini], aku pun singgah MAHA 2008 atas nasihat kwn aku, Amizi. Katernyer : "MAHA ni, Wajib pergi. mcm2 bnde ader" kerana keterujaan aku dengan kata2 dan saranan die nih, dari Putrajaya tu, aku trus je ikut signboard MAHA..trus parking kreta.. dengan rege parking RM5 [itu pun nak berkire. free dah ler]...


[Info] MAHA ni is stand for Malaysia Agriculture, Horticulture & Agrotourism Show 2008. Event yg dianjurkan oleh Kementerian Pertanian dengan kerjasama Mardi+FAMA dan mcm2 lagi agensi pertanian ni. Bermula dari 16Ogos-23Ogos 2008. Dirasmikan oleh PakLah, ia dibuka dari 8pg sampai 7.30mlm dengan bertemakan "Pertanian adalah perniagaan". Event ni klu xsilap aku la..byk kali dah..ni nak masuk yg ke-3@4..not sure lah pulak...


Sambung td, lepas parking tu, kite leh pilih samada menaiki traktor yg dah ditransfom jd pengangkutan atau pun berjalan kaki. dlm suasana yg amat panas terik, aku memilih untuk menaiki traktor nih untuk kepintu utama. lg pun, baru ah feel untuk "masuk" ke dunia pertanian ni [sbnrnyer, saje je nak rasa naik2 ni.bnde free...naik jer..on]

smpai kt pintu utama. kita diberi pilihan pulak samada nak memulakan untuk melawat indoor yer pameran atau pun outdoor. sekali lagi, disebabkan suhu Malaysia yg agak tinggi ketika itu, aku pun memilih untuk melawat indoor dulu. ada 4bhgian A-B-C-D. A-C adalah bahagian pameran manakala D lebih kepada untuk jual2..

Aku suke bahagian D tu sbb kebanyakkan booth yg ada situ menyediakan sample makanan percuma untuk para pengunjung. mcm2 ada. jalan sket, ader nagget. jalan sket ader kopok lekor-kek2-karipap-kuih mueh-kot2 bile dah tersedak ker, booth sblh, ader mnyediakan air pulak..so, klu duk berlegar2 situ dlm masa 1/2jam pun cukup laaa..confirm kenyang![Encik Byzantine, aku sarankan ko dtg sini..mmg tempat ko+suhu die pun ssuai dgn ko]


lepas dah selesai indoor, cuaca pun dah ala2 redup. leh la pulak g luar. outdoor plak ader 3bhgian. 1:binatang ternakan, 2:tamanan ladang, 3:rumah2 negeri. aku sempat g rumah2 negeri jer..xlarat dah nak jalan. lenguh2 dah kaki aku. dengan panas nyer lagi. nasib baik ader d sediakan perkhidmatan shuttle bus. tp bus pun...letey gile.

Keseluruhan : Mmg event yg baik. Bagus mcm nih. tempat pun best. besar gile. event2 mcm ni br lah ada faedahnyer boleh meningkatkan mutu pertanian, perniagaan. mmg konsep pertaniaan adalah perniagaan tu mmg ok lah. mmg on kalau sape ader hajat nak membina kerjaya melalui pertanian..dari buat pertandingan bungapi yg xde pe faedah tu..baik buat mcm nih..bgs giler..kalau aku de bisnes, mmg aku join jer..hehe.. Ape2 pun, tahniah laa. bg yg lom berkesempatan nak g tu, amek peluang cuti nnt nih, g tgk..best. byk ilmu psl pertanian leh dpt sane..huhu..ape2pn, majulah pertaniaan tuk negara..hehe

8 Orang Berani Mati:

::alifdalmim:: said...

huh..pegi tak ajak..

"pertanian adalah perniagaan.."

:)

anap_ilmi said...

pegi xsengaja...mcm biase lahh

Anonymous said...

for sure kena pergi....weekend nih

anap_ilmi said...

yup..B sure!

Anonymous said...

wah!!
kawan aku ari2 p sini ambik statement..mwahaha
semalam aku dapat free keropok, kwn aku bg..mwahaha

rasa nak pg, tapi mcm jauh je serdang dai sunway nih...malas la~
tambah2 naek moto..sakit belakang..hehe

anap_ilmi said...

byk gile bnde2 free sini..nak 1000 daya.huhu..

Ren said...

Bagi sape2 yang tak pg lagi..pegi la cepat ..sabtu ni dah last day....

anap_ilmi said...

yaa..btulll

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO