Tuesday, August 12, 2008

Event : Malaysia International Firewoks Competition 2008

Salamz;

Tahun ini muncul lagi 1 pertandingan bungapi yg terbesar kat mesia ni. diakui katernyer, event yg paling ditunggu2 oleh semua rakyat Malaysia. Yeke? aku ni xsengaja jer dtg. sbb aku mmg keje kt putrajaya kan..so, alang2 tu, aku tunggu je la kt situ, nak tgk pe yg berlaku untuk event ni...

Malam ni, team Malaysia membuat perbukaan tirai pertandingan nih. Komen aku, biase jer..mcm ala2 sambutan thn baru tu jer. xde ape yg boleh dibangga kan, nak menang..ntah..susah kot. bosan jer aku tgk. cuma masa klimaks tu laa..boleh la..meletup2 ruang udara, mcm perang jer.

*Tq tu Encik Jinwang. Aku amek gmbr die.

ekceli ader jer aku amek gmbr.tp kamera aku xde lah sebagus camera2 diorg nih..so, better aku 'pinjam' gmbr diorg nih, tuk menghiasi blog aku ni ha..kalau xbagi..nnt aku leh delete..bgtau je laa..k?

sbnrnyer ape yg aku nak bincangkan kat sini..apekah faedah dari pertandingan ini? adakan Malaysia akan lebih ternama dengan adanya penganjuran pertandinagn seperti ini? Rakyat akan berbangga, Malaysia sebagai negara kecil mcm nih, mampu untuk menganjurkan pertandingan mcm ni? apekah mempunyai hasil atau keuntungan daripada penganjuran? ataupun sekadar, negara lain buat, negara kita pun mesti buat jugak?byk g sokln yg bermain kt fikirn aku sms menonton pertunjukn nih sbnrnyer...

bg aku, pertandingan mcm ni, hanyalah PEMBAZIRAN semata2. xde ape2 faedah pun..
  1. Pembaziran Wang : ye la, kerajaan suh dak2 jgn main bungapi, mercun sumer, tp kerajaan sniri duk g main mercun, bungapi sumer. kerajaan ckp, jgn bakar duit simpan tuk masa depan kelak, menabung banyak faedahnyer.. tp kerajaan sendiri yg bakar duit, letupkan duit semata2 untuk pertandingan yg xdelah seberapa nih.. nama jer International, tp yg Internationalnyer, 4-5negara jer.ape kes?lagi 1 hal, kot la, duit tuk spend tuk pertandingn tu, digunakan untuk kebajikan rakyat ker, ape ker..bg makan free ker..lagi byk faedah dari tuk bakar duit2 tu..bodohnyer lahhh..ingtkan thn lepas dah buat 1x, thn ni dah xde lagi..tgk2 thn ni ader lagi.mungkin thn lepas xpuas kot bakar duit.thn ni nak bakar lagi..baik amek je duit2 tu..bakar trus..lagi best..suruh buat kang..ade bran??!!
  2. Pembaziran Masa : terbahagi kepada 2, penganjur dengan penonton (termasuk aku). bg penganjur nih, beriyer2 nih, nak menganjurkan pertandingn yg berprestij katernyer.. tp bam bam bom..habis..senyap sunyi. apekah itu bentuk kejayaannyer? baik anjurkn event2 len yg bnr2 memberi faedah dan memberi impak atau pun keuntungan yg lebih besar dari pengajuran yg mcm nih..bg yg menonton lak..same jer..beriyer ni dtg jauh2, dari seremban, nak tgk konon nyer. bam bam boom.. habis.balik.rugi minyak tol sumer.dah lah minyak mahal..baik duk umah baca buku ker..ade gak pekdah nyer...hehe
Bile dah ader pertandingan ni pulak..bersangkut paut lak dengan PENCEMARAN :
  1. Udara : asap berkepul2 sane sini, menyusahkan org jer. esk mesti berjerubu 1 putrajya.pastu nnt ramai org sakit.sape yg nak disalahkan?org yg bertanding..seronok jer..xpk ape2 pun kalau ader yg sakit dek pertandingan ni.sape nak tanggung perubatan?kos perubatan tu..persendirian jugak yg kene..xde nyer penganjur ker..yg bertanding ker nk bg duit tolong belikan ubat...xknal pun...
  2. Air : bile udara tadi dah tercemar, meresap pulak kat air..pastu kita minum air2 abu hasil pembakaran tadi tu..dah..sakit lagi...hidupan2 laut ke, sungai ker..habissss mati...xpasal2 jer..
  3. Bunyi : buat malam2..xPk ker anak kecik nak tido ker, org penat bekerja nak rehat ker, pe ke..xkene kt umah penganjur tu..ye la..cuba kite bakar mercun try test kt umah pengajur tu..ms2 die tgh nak berehat ker, anak die nak tido ker...marah x?
sbnrnyer byk jer lagi kesan dari pertandingan nih..bende2 basic je pon.itu pun xleh nak PK ker?baik korg rentikan je la pertandingan yg xmemberikan ape2 faedah pun kt sape2..lagi dapat sakit ader ler..

ntah lah korang nih..dah besor..ckp pun xguna..blaja pun mesti tinggi2 nyer..klu x,xkn dpt buat event mcm nih ha..bek ckp dengan pokok jer..same jer..

*sape xpuas ati dengan aku..ckp sini..

11 Orang Berani Mati:

Anonymous said...

nih karangan spm A++++++ ni...

anap_ilmi said...

bknla..stpm

Faizal@poyan said...

hmmmm UPSR pun tak berapa nak boleh p lagi ni...

banya tatabahasa yang tak kena

hehehe jgn mare

anap_ilmi said...

ko senyap lagi poyan!!

Ren said...

satu lagi jenis pembaziran dari pengalaman lalu:

Pembaziran Masa. Dok dalam kete waktu jem amat membosankan...

anap_ilmi said...

haah..dulu mmg jem gile.smlm mcm xde jem sgt..org pun lite2 jer

Luth Textile said...

ok la.. satu dunia anjurkan benda macam ni, malaysia pon nak jugak.. dapat bau bau durian cukupla..

::alifdalmim:: said...

yg aku tak puas hati ada 'org tu' a.k.a ahnaf hilmi bin mohd arif..dia bg briefing kt aku...mcm dia da penah pg sblum ni..huh..harammmm.. :)

anap_ilmi said...

ko senyap jugak damm...

Anonymous said...

kalau kita bising2 nak kutuk kerajaan dek pembaziran ni,
kita yg sakit ati,

apa kata kita tgk dari sudut positif?
berapa byk duit peserta dari lua negara kita dapt dari yuran penyertaan yg dikenakan

erm, diorang masuk malaysia msti berbelanja sakan, maksud aku peserta luar negara, so mata wang asing mengalir ke malaysia,
kalau duit dolar masuk lagi byk lagi bagus....ekonomi diorang jatuh sikit demi sikit..mwahaha

p/s: actually mlm tu aku pon nak pg, kalau aku pg mesti jumpa kan..haha sbb krew kitorang ada ambik gambar kat situ~
kakaa

anap_ilmi said...

erm,brpe sgt je pun krew diorg yg dtg..aku bc paper kan, untuk team mesia nih, 4org je AJK die yg setup2 bungapi mesia..let say lah yg len pun 4-5org..apelah sgt..huhu

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO