Monday, March 23, 2009

Agama : Percaya kepada Mimpi

Assalamualaikum;

Sejak kebelakangan ini aku malam2 aku selalu bertemankan mimpi yang kadg2 best je..[bukan mimpi itu. huh!] tak kurang juga mimpi yang membuatkan aku berfikir kejap bile bgn itu. Seolah2 mcm real je mimpi itu. Sehinggalah aku ader mimpi yang sgt menimbulkan tanda tanya. Lantas membuatkan aku tercarik2lah apakah tafsiran untuk mimpi aku itu, maka menurut carian aku kt internet neh, tafsiran daripada yg aku mimpi itu :

"Ada kemungkinan besar anda akan kehilangan sesuatu. Harus lebih berhati-hati"


Aku sblm2 neh tak de la mcm nak percaya sgt pun berkenaan mimpi2 neh. Tp sbb aku mcm pelik je, cmne leh aku mimpi bende itu.. Bnde neh jugak aku rs, lebey kurang la mcm Percaya kepada horoskop itu kotttt....

MASALAH : Boleh ke kita percaya kepada mimpi neh sbnrnyer?


Sebelum aku wat entry ini, aku ader juga bertnyer kepada Ustaz2 yang lain berkenaan dengan hal ini. Kata mereka :

Ustaz Wan Mohd Khairul Firdaus : Mimpi tidak boleh dijadikan Iktikad iaitu kepercayaan.

Ustaz Khairul Izwan : Kita tak boleh percaya kepada mimpi tetapi sekadar menjadikan die sebagai petunjuk.

Melalui pencarian aku di internet di sini, die kata:

Satu perkara yang perlu disedari, mimpi tidak boleh dijadikan hujjah ke atas hukum syarak. Ia sekadar berita-berita yang menggembirakan atau berita-berita amaran sahaja. Tidak lebih dari itu. Mimpi yang benar datang dari orang yang tidak pernah berbohong dalam hidupnya. Menurut Ibn Al-Qayyim semakin benar hidup seseorang itu semakin benar mimpi yang dialaminya. Selain itu orang yang bermimpi itu hendaklah berada dalam keadaan berwuduk dan tidur pula dalam suasana mengikut sunnah. Menurut Ibn Al-Qayyim lagi menjelang berlakunya kiamat hampir-hampir mimpi seseorang mukmin tidak meleset sama sekali.

Mimpi ada 3 bahagian iaitu mimpi yang datang dari malaikat. Mimpi ini adalah mimpi yang baik. Mimpi yang datang dari Syaitan. Mimpi ini tidak boleh diambil kira dan akhir sekali mimpi yang datang dari kesan kerja seharian. Dimana kesan ini terbawa-bawa ke dalam mimpinya. Kedua mimpi ini tidak boleh dipercayai. Selain itu di kalangan ulamak ada juga yang pakar dalam mentaabir mimpi. Antaranya Ibn Sirin dalam kitabnya Tafsir Mimpi. Kebolehan mentafsir mimpi jarang berlaku kepada manusia kecuali kepada mereka yang dipilih oleh Allah sepertimana yang berlaku kepada nabi Yusuf sewaktu berada di dalam penjara pembesar Mesir.


Selepas aku membaca artikel2 ini baru aku tau berkenaan dengan hal2 ini. So, aku membuat kesimpulan dengan menetapkan bahawa mimpi itu hanyalah sekadar mimpi. Allah yang lebih berhak menentukan segalanya sebenarnya..Kalawpun ianya berlaku sebagaimana yang telah di tafsirkan, itu hanyalah sekadar kebetulannn...

23 Orang Berani Mati:

:: Alif :: Dal :: Mim :: said...

ko jgn nk pkir yg bukan2..

anggap la bdk arab nk curik seluar dalam ko..

rizz said...

ssh nk ckp..mimpi mainan tdo je tu ahnaf:p

.0hbintang!. said...

haha sangat senget ckgu ini ;p

kan sy da ckppp..

maenan tdo saje mmp nehhh..

tp lately nehh

sy slalu mmp kene bunoh );

anap_ilmi said...

ADAM : Tak fikir bukan2 pun. Tetapi keadaan yang membuatkan aku berfikir..

RIZZ : Ye la, sy pun juz ignoring jahhh

OhBintang! : Org mimpi die pun nak mimpi jua..sibuk2..g men jao2...

chimera said...

saya selalunya tak pernah ambil peduli pun pasal mimpi... aneh ke, tak aneh ke...
saya pernah mimpikan benda yg sama sampai 4 malam dan berturut-turut... pun saya buat tak tahu je... kadang2 tidur saya tak ada mimpi pun... sedar2 dah pagi... heheh... kalau penat sgt selalunya mcm tulah...

so... apa yg anap mimpikan tu sebenarnya...

anap_ilmi said...

chimera : Sblm2 neh saya lagi laa.. bgn je lupa ape yg dimimpikan mlm td.tp kali neh..ntah...

adaaa laaaaa..kiki

Anonymous said...

Mimpi mengikut kamus dewan bahasa dan pustaka edisi ke-13 membawa maksud......(carik arr sendiri,hik2)....x lebey dari hanya khayalan di waktu tido je,ape yg kite terlalu fikirkan,e 2 lah yg akn dibawa dlm mimpi,so kalo rjin nk carik tafsir mimpi,bkk laa tafsir ahlam ibn sirin 2,tp sebelum 2,bace dulu muqaddimah kitab 2,sbb die ade terangkan ape yg die tulis dlm kitab die,n cara nk bace,ingat 2,bace muqaddimah dlu....sekian....

lutfihafifi said...

seronoknya mimpi!! lagi2 mimpi indah...
cuba kalau mimpi kena baling batu dgn arab??? hahahahah....

eiyda said...

Salam anap..
Kekadang kita mengharap mimpi itu menjadi kenyataan kekadang tidak..k.eiyda dengar org cakap kalau nak mimpi tu jadi kenyataan kena diamkan diri jangan cite kt org lain..tp kalau tak nak kena cite kt sape2.. Allahuallam..

.0hbintang!. said...

ehh

siyess ahh..

da byk kali taw mmp kene bun0h..

tp maseh id0p evn kene tetak byk byk byk kali..

sy juz amek m0ral 0f the mmp saje..

b str0ng n u will survive insyaAllah(;

sbb tuh n0w sy kuattt :>

tayah mnm susu p0n :-"

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

:) ada mimpi yg sebenarnya memberi petunjuk pada kita...ada yg hanya mainan tido..depend pd diri kita,pd keadaan sebelum tido & etc...tak sumer mimpi mainan tido adik2 ku...

anap..kalau nak tgk tafser mmpi..tgk la buku2 yg btul..okes (^.^)... nice blog...

Faizal@poyan said...

salam anap..

emmm ntahla, aku kekadang sebagai petunjuk je kot, tapi jgn di fikir2kan sgt...

tu lah hg asyik pecaya je dgn horoskop sampai mimpi pun nak kena tafsir huhuhuhu jgn marah noh

hanis said...

entah...
ader sape2 bleh jelaskan?

aiSyaLiciOus said...

klu mimpi awak 2 more kepada -ve better awak lupe kan aje la..nnt asyik dok pk jek pasal mimpi awak nnt stdy awak plak terjejas..klu dah tafsir mmpi ckp cam 2,tp jgn terlalu percaye..

Everything tuhan yg tentukan..

Klu dah DIA kate 'kun faya kun'..maka jadi la mimpi awak tue kenyataan..

ape yg penting,awak jgn memikir kan sgt k..just let it go..pelajaran awak yg penting skang nie..

issit ok en.AHNAFHILMI?

p/s : name awak yg AHNAF 2 sgt unik la..saye suke..hehe

mie said...

mimpi???
cuma mainan tidur je...
tapi kalo baca buku tafsiran mimpi...
jd confuse plak...
byk sgt makna nya...
so, just ignoring...

anap_ilmi said...

Anonymous : kat mana sya boleh dptkan kitab itu?

lutfihafifi : Aku mimpi aku bantai arab smpai $%^&*( haha...

eiyda : kdg2 bnde2 gini org melayu je dok heboh..org len..xde punnn..huhu

.0hbintang! : kuat...kuat nangeh..huhu

NoRuLLiSzA eL FaRiSi : Takde la nak percaya sgt ekceli..cuma tiba2 rasa ingin taw apakah tafsirannya je...

Faizal@poyan : sape yg ajar aku baca horoskop majalah remaja?kiki

anap_ilmi said...

hanis : ape yg xphm?

aiSyaLiciOus : malu la ckp gituuu..ahkz

mie : ye laaaa.aku pun xamek port sgt punnn...

katak kinchet ejaw said...

::katak ejaw::
ncek!
ckp pasal mimpikan ncek kan..
kawan ncek tu ade x mimpi ujan batu mlm sbel0m kawan ncek kene baling tu?
ade x ade x?
cube ncek tanye ngan kawan ncek tu..
mane tau bt0l ke..
kan kan!

Anonymous said...

kat rmh aku ade,datang arr kalo nk bace....satu-satunye rmh banglow bdk melayu lelaki di hayy dhubat,mempunyai tangga utk ke tingkat atas bilik aku,e 2 lah rmh aku,kikikikikiki....

.0hbintang!. said...

uhh!

sedapla sgttt name ahnaf tuuu..

belit belit lidah sebot [-(

n owg xkuat nangeh okay [-(

anap_ilmi said...

katak kinchet ejaw : tak taw la plak..nnt kejap lagi tnyer laaa

Anonymous : Huh,mcm xpenah taw pun sblm ini...lg1,mcm xpenah nmpk jua..

.0hbintang! : dari nama YADLE!kihkihkih

Anonymous said...

bukan ke mimpi penentu kebalighan kita suma??...hehehehe...lu fikir lh sendiri!!!!

anap_ilmi said...

ye laaa..mimpi itu ada kebenarannya dan ada bende yg membuktikan kebenaran mmpi itu. kot ini mimpi2 saje..pastu nak takut2 dgn kebarangkalian mimpi itu..how?

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO