Tuesday, March 17, 2009

Pendapat : Sebab Jordan Ini Tak Best

Assalamualaikum;

Walawpun aku de ckp dgn kawan aku tu, aku nak tulih sikit berkaitan dgn die, tapi sbb aku da pk bnde neh dulu dari aku ckp nak tulih pasal die tu kt blog aku neh. So, kene ikut giliran lah eh.. Sabar ek~

Bertemu lagi kita dlm ruangan pendapat neh, yg mengemukakan pendapat2 aku berkenaan dengan apa yang terlintas kt kepala aku neh. sblm neh aku ada tulih berkenaan dengan Sebab Aku Suka Jordan dan kali neh aku nak bgtaw pulak, kenapa laa aku rasa Jordan ini sgt tak best!

Setiap perkara dlm dunia neh, sumer ada pro dan kontra [memetik ayat Encik Khairul Izwan. ahakz] Tak semestinya kalau aku ckp aku suka sesuatu benda itu, maka tak ada cacat cela nya. Macam sumernyer nampak begitu sempurna. Sehinggakan ada yang begitu terkesan dengan penulisan aku berkenaan dengan entry sblm ini, menggambarkan aku begitu taksub dgn negara ini! Releks la beb. Sblm tulih tu, fikir dulu. Kalawpun anda sgt benci dgn Jordan neh sekali pun, anda tidak perlu nak emosi, anda akan jadi mcm org Jordan neh jugak. BODOH! Sbbnyer? Anda pun taw sendiri kan, anda marah kepada negara yang tak menjanjikan apa2 neh. So? Anda seolah2 ckp dgn cermin je la...WTH?


Mempelajari subjek Pengetahuan Islam [Thaqofah Islamiyah] dan jua Pengajian Kenegaraan [Tarbiah Watoni] membuatkan aku semakin sedar akan keberuntungan aku menjadi org Malaysia. Wlwpun org Malaysia ini tidak lah semulia org arab [disebabkan Nabi dilahirkan dari kalangan org arab], akan tetapi, aku rasa jika diberi pilihan kepada Nabi untuk memilih golongan umatnya yang terbaik, nescaya Nabi akan memilih dari kalangan org selain arab. Sebab perangai arab ni sgt lah ntah ape2.

Aku sbnrnyer bukan la nak menyalahkan negara Jordan ini, akan tetapi disebabkan Jordan ini didiami org manusia yang berbangsa arab. So, negara ini terkesan la dengan perangai2 arab yang ntah ape2 ntah itu. Negara ini tak salah pun. Tanah negara ini penuh dengan keberkatan. Pernah menjadi saksi perjalanan nabi ke Kota Syam. Tapi masalahnya, dicacatkan oleh bangsa arab yang xreti bahasa neh. Antara sebab2 Jordan neh tak best disbbkan oleh org2 arab neh adalah :-

  1. Org arab sgt keras kepala, kasar, tidak beradap dan suka berckp besar sedangkan ape pun tak de.
  2. Orang arab ini sangat mementingkan kabilah2 mereka sehinggakan mereka boleh bergaduh sesama kabilah walwpun hanyalah perselisihan yang kecil. Sbb itu boleh dikatakan kt sini, jika mana2 serangan yang dilakukan keatas negara-negara arab, penyerang itu dengan mudah dapat menakluki sesebuah kawasan itu sbb org arab neh tidak ada semangat mempertahankan negara, tetapi sekadar mempertahankan kabilah masing2. Malahan mereka sanggup membunuh atawpun mencederakan kabilah lain, demi kabilah masing2 walawpun sesama Islam.
  3. Mereka tidak mengamalkan cara hidup Islam yang sebenar walhal mereka amat memahami Islam kerana mereka dengan mudah untuk memahami Al-Quran dan Hadis.
  4. Mereka sangat kuat menipu, suka bergaduh, malas, suka bertangguh kerja dan tak tepati janji.
  5. Sangat berbangga dengan keturunan mereka dikalangan Nabi2 tetapi tidak sedar apakah tujuan Nabi itu diutuskan ke atas mereka.
  6. Susah untuk menerima perubahan dalam hidup mereka. Mereka sekadar berpuas hati dengan kemajuan yang ada. Tidak pernah nak mengambil iktibar dari negara-negara maju yang lain. Tidak pernah cuba untuk mencipta. Jadi tidak hairanlah jika anda dtg ke Jordan ini anda akan melihat seolah2 kembali ke 15tahun sebelum Malaysia. Nak ckp 20thn sblm Malaysia pun boleh jeee...
  7. Tiada nilai2 murni dlm diri diorg neh, buang sampah merata2, kecing merata2, pengotor dan sgt taksub dgn Amerika. Seolah2 tiada negara lain kt dunia neh selain negara diorg neh dan Amerika.
"Nak naik bas, kene berebut2 kadang2 memerlukan sedikit kekerasan. Tak kira la laki ke ppuan ke same je..."

Akan tetapi, tidak lah semua begini. Mereka juga manusia. Manusia ini, ada yang begitu dan ada yang begini. Bende neh sumer same je. Nama pun manusia. Aku pun manusia jua. Sekadar pemerhati keadaan, mengambil peluang menimba pengalaman di tempat org. Mengambil iktibar dari hikmah penciptaan untuk dinilai baik buruk...

*Sape2 rasa nak tambah...tambah je...ahakz


10 Orang Berani Mati:

Anonymous said...

byk lg kontra dr pro nih,tp mmg btol pn ape yg encik ahnaf ckp kan 2,kbykkan ape yg dikatakan mmg tabiat org2 arab disekeliling,terutama arab Jordan.....nk menyedarkan dorang ni,kene rebus dorang dlm tangki minyak petronas,baru dorang sedar kot,kikikikikikiki....

Faizal@poyan said...

salam anap..

emmm setiap bangsa yg Allah ciptakan ada kelebihan dan kekuranggan tersendiri.. bukan bangsa arab je banga melayu pun ada gak perangai mcm tu..

rizz said...

ayoo ahnaf tul ke kencing merata.hurmmm bek blik msia cmtu heheheee

lutfihafifi said...

arab yang memboringkan..............

.0hbintang!. said...

ay0k..

tatay0k..

ade 0wg kene mara..

ngn pacek garang..

sy tak0t :ss

haha ;D

anywh0..

f0r me 0nly arabs y penah tgl lua saje y 0k..

tpkan..

nape b0ss babah sgt p0y0 eh?

hmmm :?

.0hbintang!. said...

0h btw..

pas cite psl kwn awk tuh..

cite psl sy plak k?

;D

anap_ilmi said...

Anonymous : alahh..rasanyer kot dah kene rebus pun xsure g sedar ke tidak..takut g teruk je..

POYAN : Tapi melayu tak lah seteruk arab..arab neh mmg ntah ape2. tak taw pe istilah yg ssuai sbnrnyer

Rizz : Haah...biase je tgk org kencing2 tepi jalan..kt dinding2..ahakz

Lutfi : Arab mmg boring pun...

OhBintang : Klw cite psl awk dlm blog saya neh, maka akan cacat la blog saya nnt.. nmpk mcm comot je. mcm awk gak!huh!

Anonymous said...

mcm peraduan plak..saya tidak suka Jordan kerana.................................................. (tidak melebihi 15 patah perkataan) hahahahaa..klu artikel ni diketahui oleh muhabarat matilah ko ahnaf masuk ISA Jordan...hehehe..

anap_ilmi said...

alahhh...org Jordan neh ntah taw ntah tidak nak guna internet cmne..kui3

key_rain1325 said...

assalamualaikum..hehe sbg saudara br d blog nh...emm waa nak bercakap cket ttg orang arab nh mmg ada btulnya orang arab nh smemangnya kasar...cbb tu klu kita tgk mlalui mazhab pun antara cbb musabab mngapa kita org asia nh bermazhab syafie pun cbb nh laa satu2 nya mzhab yg pling lembut dan sesuai utk orang asia...dr plbagai segi...hehe jd mau nak ke luar negara perbezaan mental tu mmg kn kuat sgt kan brhadapan ngan suasana br....hee tp bg ana bl br ckap mngenai sikap tu mmg no komentlaa...cth mcm malas blajar...huhu slalunya manusia bl dah d negara sndr kt kan tgk majoriti dp byk yg malas...sm jugak ngan rkyat malaysia nh kan...kt blh tgk sndr perbezaan antr melayu cina dan india...hee mlayu yg plg byk gagal...huhu

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO