Thursday, March 19, 2009

Diskusi : Mengatasi Masalah Gangguan Arab

Assalamualaikum;

Masih lagi dlm mood nak mengutuk tindakan arab yang semakin berani mengganggu ketenteraman pelajar melayu Malaysia di Jordan ini. Tetapi kali ini aku cuba untuk membincangkan langkah2 yang patut kita ambil untuk mengatasi masalah ini agar tidak terkena pula pada kita atawpun kawan2 lain nnt.

Di sini juga ada pembaca yang supply gambar exclusive berkenaan dengan kejadian semalam untuk d paparkan di blog ini. Terima kasih kepada En.Blink2 dan En.Pali yg sempat merakamkan keadaan mangsa ketika masih dalam keadaan kritikal serta situasi mangsa di bilik X-Ray Hospital Mafraq.


"Sebelum dikejarkan ke Hospital"

"Suasana di dalam bilik X-Ray"

Untuk pengetahuan pembaca yang bukan tinggal di negara-negara arab ini atawpun tidak pernah bersemuka dengan arab atawpun tidak tahu berkenaan dengan kes2 perlakuan arab, perangai arab terhadap pelajar melayu Malaysia Jordan ini, sebenarnya ada banyak lagi kes2 yang melibatkan perlakuan keji org arab terhadap org Malaysia seperti :-
  1. Pecah masuk rumah. Seluk rumah org pun ada. [Seluk dari tingkap]
  2. Tikam pelajar.
  3. Melontar objek seperti melontar batu, kayu dan sbginya.
  4. Mengejek pelajar melayu terutama kat tmpt penulis ini. [Masuk dalam kes jugak sebb sgt sakit hati bila di ejek oleh org arab. haha]
  5. Paw atawpun Mengugut pelajar
Perkara ini bukanlah untuk menakut2kan pembaca atawpun merisaukan pembaca jika terdapat anak anda atawpun sedara-mara anda mahupun kawan-kawan anda yang tinggal di Jordan ini. Kami happy je duduk sini tanpa sebarang masalah. Boleh gelak2. Pergi kemana-mana tanpa sekatan mahupun halangan. Akan tetapi, perkara dah nak berlaku. Kat mana2 dan bila2 pun boleh berlaku. Kat Malaysia sendiri kadang2 lebih tidak selamat dari tinggal di Jordan akibat kemasukan pendatang asing ke dalam negara kita saya fikir. Anda jangan lupa, Allah sentiasa bersama kita. Kita hanya mampu berdoa agar anak, sedara, kawan2 dan sebagainya sentiasa dalam keadaan yang selamat.

Walawbagaimanapun, apa yang mampu kita lakukan adalah langkah2 pencegahan agar tidak berulang lagi di kemudian hari. Nak harapkan polis ke, askar ke, bomba sekali pun kat sini, TAK ADA MAKNANYA.. Saya ulangi lagi sekali, TIDAK ADA MAKNANYA. Sebb polis kat sini sumernya sampah! Kalawpun kita buat report sekalipun, report itu akan tinggal sekadar report saje. Kalawpun ada tindakan, itu hanyalah lakonan daripada unit lakonan polis barangkali. Datang rumah mangsa, check2, buat2 tanyer... Dia kuar je dari rumah mangsa atawpun sbginya, KES TAMAT! Nak nak pulak, penjenayah itu datang dari qabilah anggota polis yang sama.. Silap2 kita yang di marahi balik kenapa nak menyalahkan anggota qabilah mereka.. Nasiblah.. Sape suh dtg Jordan. Kikiki. Kalau Cik Madihah yang dapat 20A tu terbaca lah blog neh... jangan lah dtg Jordan neh.. Takut! HAH. G UK.. Best! Tp jgn jadi mcm Sufiah pulak. Tak pun jadi mcm Nur Amalina.. Opsssss!

Kat sini ader beberapa perkara la yang aku terfikir untuk mengatasi perkara-perkara sebegini agar tidak berlaku lagi di kemudian hari..

Sekadar cadangan tindakan seorang individu :
  1. Anda cuba berkawan dengan mana2 kawan2 arab yang anda fikir boleh membantu anda di kala anda ditimpa kesusahan. Macam polis ka. Walawpun aku ckp td polis itu sampah, tp at least anda ada no peribadi polis itu. So, klu ada masalah, anda boleh terus call kawan polis anda itu untuk mendapatkan pertolongan
  2. Perbaiki hubungan anda dengan jiran2. Maksud aku jiran arab. Sebab diorg la orang yang paling terdekat dengan anda yang anda boleh minta tolong. Jerit je..I-allah la boleh dengarr..
  3. Selalu pergi ke Masjid dan berbaik2 dengan jemaah masjid terutama imam masjid. Jika anda ada masalah dengan org arab, anda boleh menceritakan masalah anda kepada imam dengan pesanan suruh selitkan dalam khutbah ke, ceramah2 atawpun kelas2 agama agar menjaga kemaslahatan orang bukan arab. Gunakan institusi masjid itu dengan sebaiknya.
  4. Mempunyai hubungan baik dengan kedai2 yang anda selalu kunjungi. Org kedai neh, die boleh dikatakan kenal semua org yg ada disekeliling dia, so bile kita baik dengan die, die boleh cam mana2 arab yang melakukan kejahatan terhadap kita. Seterusnya melaporkan kepada kawan polis kita tadi.
  5. Memiliki no2 penting mcm President persatuan atawpun jika anda lebih percayakan kawan2 anda pastikan no kawan anda itu betul dan terkini. Mana taw die tukar no ke.. dah xdpt nak kontek.
  6. Pastikan anda sentiasa mempunyai kredit henset. Jgn habiskan menelefon awek anda sahaja. Tinggalkan sikit untuk kecemasan.
  7. Jangan malas nak tolong kawan dalam kesusahan sebab kita tak taw bila pulak kalaw kita ditimpa kesusahan. Kalaw kita suke tolong org, i-allah org akan ingt kita dan akan tolong kita pulak.
Itu je la yang aku terfikir wat masa neh as well. Aku tulih neh biasenyer on da spot je. Tak de nak wat2 rangka karangan atawpun peta minda sebelum memulakan penulisan.. huhu.

Apa Kata anda?

17 Orang Berani Mati:

farish izaryl @izreez said...

isyy takutnye ahnaf..hurmm 4 me asal ah dorg wat cmtu..mg sah2 dengki kan.u pon jg diri k:)

anap_ilmi said...

diorg neh xpenah tgk org luar. die ingt org luar neh alien gak eh. diorg ingt bangsa diorg je ada kt dunia neh. bangsa len pon..amerika laaa..len xde...ngok tul dieorg neh..

::alifdalmim:: said...

Ali Baba..Ali Baba..Ali Baba..Ali Baba..Ali Baba..Ali Baba..Ali Baba..Ali Baba..Ali Baba..Ali Baba..Ali Baba..Ali Baba..Ali Baba..Ali Baba..Ali Baba..Ali Baba..Ali Baba..Ali Baba..Ali Baba..Ali Baba..Ali Baba..Ali Baba..

;p

anap_ilmi said...

Ko jgn aku baling batu lak kat kaw....

mie said...

kadang2 rasa pelik gak....
yg baling tu...
budak2 ke???
truk gak tgk darah mengalir tu...

anap_ilmi said...

takde la budak2 na pun...baya2 kite gak kot..tp sbb diorg neh sgtlah tak bertamadun, ngok, tak skolah punyer budak, hamsat dan bermacam2 kejian lagi..sebb itulah die ngok

Anonymous said...

gambo tu saye amik..saye la en blink2 yg dikatakan itu...time kaseh..

::alifdalmim:: said...

aik??ini sudah terbalik..ko lak nk baling batu kt aku..aku ckp Ali Baba..aku la baling batu kt kaw..hehehehe

anap_ilmi said...

bukan org sabah : Bile enta nak wat blog encik blink2?

Adam : Dah ko ngejek..aku baling la batu kt ko plak...

.0hbintang!. said...

haa!!

bet0l bet0l!

taw x..

kat cni kan..

0pz kwn babah..

ade la kan dua 0wg g interview..

s0wg indian s0wg english..

kalaw nak ek0tkn y indian tuh lg layak dpt keje tuh taw..

tp sbb asbest0s arab neh TERLALU mengag0ng ag0ng kan 0mputeh neh..

maka english guy neh tr0s dpt keje tuh..

gaji besa..uma besa..kete besa..b0dy dia tataw besa atw x ;p

anywh0..

indian tu dpt keje gax but pngkat rendah..

few m0nths later that dummy english guy resign..

sbb..

tataw nak wat keje!!

asbest0s *&%#$!!

tpkan..

l0cal uae neh kan..

d0wg respect msian taw..

j0den x eh?siannye ;p

Anonymous said...

kalau jordan ada study utk mass com maybe aku ke sana.
tapi aku rasa mesti tak ada.
kalau ke sana mintak ko tolong kamu lah ya!

wow ngeri seh.
kes tikam orang tu macam pernah terbaca jerk.
bukan dari blog ni gak ke??
huhu

apa2 pun sila jaga diri anda baik2.
sbb anda belum belanja saya makan kat malaysia nih.
*sedang menanti

anap_ilmi said...

OhBintang! :Arab itu mmg xreti bahasa dan juga ntah ape2...

Deenasour : ada je..tp jd journalis in arabic laa..kes tikam itu dlm paper pun ader..Iallah akan jaga bebaik..dan sy juga tidak rasa chiken chop dari anda juaa..ahakz

Anonymous said...

kasik ajar sikit org2 arab ni..bukan je budak2 yg ngok...org tua yg dah mmg nak mati pun...ngok gak...adusss...rasa nak tikam lak diorg ni....????blh ke...eh eh...takleh2...bg anap je la yg tlg selesaikan...huahuahua

Mother of Two said...

kebanyakan org arab nie.. begitulah...terkurang ajau.. tapi ader juga yg baik2 orgnya... nama pun manusia. cuma dimana kiter berada kita hendaklah sentiasa berwaspada... dan sentiasa berdoa.insyaallah... selamat.
apa2pun semoga mangsa keadaan itu sihat seperti biasa..

anap_ilmi said...

Alhmdulillah..mangsa itu da brade dlm keadaan stabil dan gile balik mcm dulu balik..ahakz

Anonymous said...

sesama muslim pun bergaduh dan kutuk mengutuk....
apa ya pengertian sabar?

anap_ilmi said...

tgh sabar sj neh..klu xsbr xlame duk sini..kjp je balik da.bukan sbb tak tahan, tapi DIHANTAR BALIK..bukan mengutuk. tp sekadar renungan..huhu

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO