Saturday, December 6, 2008

Semasa : Kad Raya Untuk Semua

Bismillahirahmanirahim;

Assalamualaikum Warahmatullahi Ta'ala Wabarakatuh;

Maksudnya : “Hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu, Ya Allah! Hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu

Hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu, (Tuhan) yang tidak ada sekutu bagi-Mu, hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu

Sesungguhnya segala pujian, nikmat dan pemerintahan adalah kepunyaan-Mu, tidak ada sekutu bagi-Mu”.

Lafaz Mulia ini, diucapkan sendiri oleh Rasulullah sewaktu hendak melakukan haji kerana lafaz Talbiyah ini adalah syiar haji. Oleh sebab yg demikian, sehingga harini kita masih dapat mendengar lafaz ini apabila tibanya Hari kebesaran islam ini, Hari Raya AidilAdha, atau pun Hari Raya Korban, ataupun Hari Raya Haji. Apa jua nama yg kita sebut untuk menunjukkan hari kebesaran ini, tidaklah begitu penting sbnrnyer, ape yg lebih penting, [kerjasama..ttb jew] kite menghayati dgn sepenuh hati dengan apa yg dinamakan dgn hari ini.

Menyorot kembali pengalaman melakukan ibadah haji pada tahun 2006 dlm entry aku yg bertajuk The Hajj Journey, menjadikan hati ini lebih sayu melihat kembali tanah suci melalui television sahaja di sini. Channel Saudi-1 dan Saudi-2 melaporkan 24jam, around d clock mengenai jemaah2 haji yang kini menjadi tetamu Allah pd thn ini. "I-allah Aku akan kembali ke sana". Itulah tekad aku, doa aku setiap hari tatkala merindui tanah suci. Jika ada rezki, ada peluang, akan ku kesana lagi.

Dikesempatan ini, buat kali ke-4 berturut2 aku merayakan raya haji bersama kawan2 di sini, bukan di Malaysia. Aku ingin mengucapkan Selamat menyambut Hari Raya AidilAdha 1429H bagi tahun 2008M ini. Semoga kalian semua bergembira disamping menginsafi kisah disebalik hari kebesaran ini..

Dikesempatan ini jugak, aku ingin melayangkan my eCard raya tuk semua yang mengunjungi blog aku neh dengan bertajuk "From Jordan, To The World". di sini saje lah kite bertemu, berkongsi pendapat serta pengalaman, semoga ukhwah ini berpanjangan hendaknya.InsyaAllah.

5 Orang Berani Mati:

Ren said...

Wah cantek kad raya ittu! Selamat Hari Raya Aidil Adha buat mu yg jauh di perantauan.!

aiSyaLiciOus said...

thanx to mr.anap_ilmi...for the beautiful Eid card..million thanx.. SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILADHA untuk awak...xmo sedey2 k raye kat tmpt org..jd kan sume nie sbg penguat semangat awak untuk terus berusaha n berjaya...insyaALLAH...sya doakan kejayaan awak...

Anonymous said...

thanks 4 d card..
salam aidiladha untk encik buzz :)

Zulfahimi bin Husain said...

syukran for the card!

Anonymous said...

assalamualaikum...menjenguk di pagi raye yg hening..cantik kad raye :) Salam Aidiladha... :)

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO