Monday, December 8, 2008

MyWay : Malam Hari Raya

Assalamualaikum;

Dikesempatan ini [sementara tgu lemang dgn ketupat palas aku masak neh] aku nak hapdet seberapa sedikit laa..kisah aku kt sini menyambut AidilAdha pd tahun ni, 2008/2009.

Pada setiap kali rayer, [tak kira laaa...rayer aidilfitri ataupun aidiladha] sejak aku thn 1 lg, umah aku neh, xpernah ketinggalan menyediakan juadah hari raya sama seperti di Malaysia. Melainkan kalau kami ada hal. mcm thn 2006 dulu, kami g haji. so, xde lah. raya puasa yg lepas neh, aku+dolah balik mesia..tinggal 2org je kt umah..so,xde jugak laa..

Biasanya juadah yg mudah dan santai+bahan2 mudah di dapati kt sini. Kat sini bahan untuk masak makanan Malaysia, amat terhad. kene bwk sniri dari Malaysia. sbb tu bag2 kami biasenyer penuh dgn makanan dari baju2..sbb makann Malaysia tidak terdapat disini, klu baju..sini pun bersepah2...

Untuk hari raya kali ini, kami akan menyediakan Menu seperti berikut, dah chef2 adalah :

Kuah Kacang+Lontong+Agar2 : Sape lg, klu bukan aku..hikhikhik
Nasik Impit+Lemang+Ketupat Palas : Sufi
Rendang Ayam : Deko+Dolah

Kami bergabung tenaga untuk menyiapkan juadah istimewa hari raya ini, sejak dari kul8mlm td [waktu Jordan]


Kami mulakan dengan membeli bahan2 untuk dimasak malam hari [ms kul8mlm tu laa..br nak beli brg]. Kelihatan, aku sedang tunjuk kacang yg aku nak beli untuk juadah kuah kacang special aku.hehe


Stok santan umah aku dah abeh, so ini je lah santan yg aku dpt kumpulkan hasil dari ihsan kawan2 yg ader kt sini, Terima Kasih yg tak terhingga tuk Cheq, Dak2 umah trengganu dan Tuan punyer blog Destinasi Cinta..sbb bg aku sket santan2 neh..tuk merealisasikan usaha kami menyediakan juadah istimewa tuk hari rayer.


Pastu, lepas balik tu, aku trus buat bahagian aku dulu, dan inilah sebahagian dari hasil nyer.. Kuah lontong, Kuah kacang dan juga agar2 buah


tak ketinggalan, sebahagian nasik impit yg dah siap.


Ketupat palas dan lemang masih dlm periuk..kami guna jenama neh jew...1st time. xtaw ok ker tak..orang kater..best.. Lemang Nona dan ketupat palas Nona

So, aku jemput korg semua dtg umah aku pukul7 pagi 8/12/2008. beralamat di, blkg umah imam masjid anas, tingkat bawah, hayyu dhubat Mafraq. stok amat terhad. sape cpt die dpt la mkn. lambat..HABIS...daaaaa

*tuk acara sepanjang hari rayer..i-allah mlm esk yaa... Selamat Hari Raya AidilAdha-Maaf Zahir n Batin

7 Orang Berani Mati:

aiSyaLiciOus said...

alhamdulillah..even dok jauh diperantauan masih ingt masakan msia (even versi jordan) hehe..just joking...tp salute la pada lelaki yg suke n pandai masak..xder la harap org n mkn luar je kan...salute la bro~!!

rizz said...

slam aidil adha ahnaf..:p

hIrOsHiNaRi said...

amik..hidang ngn periuk2 sekali..hehe

Faizal@poyan said...

salam bagus la sekarang ni hg dah pandai masak

hanis said...

terer no masak... haibat

Luth Textile said...

WAH WAH WAH..
SEDAPLA..
AKU XSEMPAT NAK MERASA..


PELIK,
ANG POS KE KETUPAT2 SEMUA TU??

anap_ilmi said...

aiSyaLiciOus : ye ler..nak wat cane..mak abah dah lah jauh.hehe

rizz : salam aidil adha kembali

hIrOsHiNaRi : ok wat...

Faizal@poyan : lame dah pndai..4thn dah duk jauh dr kedai2 makan kt mesia tu..tu yg ok je 2..

hanis : biase2 jew

Luth Textile : ha laaa..berangkut dari mesia laaaa

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO