Tuesday, December 16, 2008

Info : Kenapa Org Arab Pakai Egal?

Assalamualaikum;

Sihat semua? mintk maaf byk2 untuk kwn2 dlm blogsphere neh, kebelakangan neh aku agak bz sket la..xsmpat nak ziarah2 korg..pe2pun, tq korg smpat gak ziarah aku, ujung minngu nnt aku dtg tmpt korg..k?esk neh, klaz kul8 la plak. PENING!

Rini aku nak kongsi dgn korg lak, 1 info yg aku dpt minggu lepas sbnrnyer, tp br neh lah aku berpeluang untuk menaip bnde neh dlm neh..

KENAPA ORG ARAB PAKAI EGAL?

1st thing, korg taw x EGAL tu pe die?

"Egal neh adalah tali hitam yg berbentuk bulatan biasanya di pakai oleh org arab di kepala mereka". Mcm dlm gambr kt atas neh..

Asal perkataan neh adalah "Iqal" ttp d sebabkan bahasa arab neh, die berbeza mengikut negara dan tmpt, die lebih d kenali sbgai Egal.

Mengikut sumber yg aku dpt mengatakan, [aku tnyer sniri kt org arab]. die ckp, Pemakaian Egal neh, bermula dari zaman empire Rome dulu. masa Org2 Rome dan Parsi dtg ke tanah arab neh, untuk menjajah negara arab neh laaa..Mereka memakai Egal neh, sbb nak membeza kan antara org arab dan jugak org Rome dan Parsi pada masa itu. Diorg xnak percampuran berlaku..pastu, smpai lah skrg neh, org arab terus memakai Egal neh, sbb nak membezakan bangsa mereka neh, dgn bangsa yg lain...tu yg die ckp laaaa

Mengikut sumber yg aku baca plak, die ckp, Asal Egal neh adalah tali untuk menambat unta. Egal neh jugak, di letakkan di lutut unta supaya, bile unta tu duduk..lutut die xsakit. Pada masa tu, org arab hanya memakai serban sahaja di kepala diorg. sbb nak elak dari ribut pasir, dan jugak musim sejuk pada masa itu. So, org arab, meletakkan Egal tu atas kepala sbb tak nak bg serban tu lari [terbang, jatuh, terlucut dsb] smpai skrg neh org pki sbb sejarah mereka sbg pengembala unta tu td...

"Nampak tak lutut unta tu..mcm tu jadinya kalau tak letak Egal neh"huhu

2-2 cerita neh, ade pro dan kontra masing2. aku lebih bersetuju dgn pendapat yg pertama yg pakcik tu ceritakan. sbb mcm logik je..yg kedua neh..mcm kurang sket laaaa...[Pendapat masing2 yer..]

KENAPA EGAL TU DI PAKAI DGN SERBAN?


Sbnrnyer, org arab panggil tu..KIFFAYEH. mcm aku ckp td tu la..asal usul die pki sbnrnyer nak elak dari ribut pasir dan jugak nak elak sejuk pada musim sejuk...tu je.[ttb mcm stuju dgn pendapat ke-2 lak]

Jenis Kiffayeh.

Ada 2jenis Kiffayeh ni sbnrnyer klu kita dpt lihat org arab pki skrg neh
  1. Yg jenis putih jer - Kiffayeh jenis neh, di pakai oleh org2 arab yg berasal dari negara2 teluk seperti Oman, UAE, Qatar, Bahrain, Kuwait dan separa Arab Saudi.
  2. Yg jenis petak2 merah atau hitam tu - Kiffayeh jenis neh lak, di pakai oleh org2 arab yg berasal dari negara2 dari tanah hijaz dan Syam seperti Yamen, Barat Arab Saudi, Palestine, Jordan, Lubnan dan Syria.

So, klu korg tgk pas neh, bile die pki putih je, di tu org arab negara teluk, klu paki yg merah jer..dari tanah hijaz dan syam..mcm mamat kt bawah neh, die duk kt tanah hijaz, kene la pki merah putih neh..ahakz

*Org arab pakai bnde neh, tak de kene mengena langsung sbb die tu alim, ulamak, guru agama mahupun yg berkaitan dgn agama. diorg pki neh sama la mcm org melayu pakai sampin dgn baju melayu..pakaian tradisi diorg. tu sajew...[Malaysia oh Malaysia] Menutup kepala itu yg Sunnah. Pkai kupiah ke...mcm tu laa..

*Sape taw sejarah sampin yg di pakai bersama-sama baju melayu tu?huhu..klakar...

Sekian.. (",)

6 Orang Berani Mati:

hanis said...

Sejarah penciptaan kain sampin baju melayu

Pada satu ketika dahulu, org lelaki mahupun wanita di gugusan negeri negeri melayu suka memakai kain. Berbagai jenis kain wujud dan semuanya cantik menawan. Sehinggalah satu hari, seorang saudagar luar datang memperagakan fesyen baru untuk lelaki : kain berjahit di celah kangkang. Sambutan dari istana dan rakyat jelata amat memberangsangkan. Maka semakin hari semakin ramai yang memakai pakaian baru ini. Adanya negeri negeri di kepulauan tanah melayu sentiasa panas tetapi pengaliran udara pabila menggunakan fesyen baru ini amat kurang menyebabkan pemakai menjadi panas. Arakian kata, kain menjadi nipis dan fesyen baru ini menjadi lebih selesa.
Tetapi timbul pemasalahan baru : Kain yang digunakan menjadi terlalu jarang sehingga menimbulkan rasa malu kepada sebahagian dari rakyat lelaki.
Berfikirlah semua cendikiawan untuk menyelesaikan permasalahan ini.
Setelah sekian lama berfikir, seorang cerdikpandai mendapat ilham apabila melihat kain lama nya tersadai di dalam peti baju tanpa digunakan. Dipotongnya kain tersebut dan dibalutnya pinggang dan pinggang. Jalan penyelesaian telah dijumpai !
Fesyen baru itu pula mendapat sambutan yang hangat dan lama kelamaan, cebisan kain sampingan di pinggang dan punggung itu menjadi kain sampin yang kita kenali hari ini.
Nama kain samping itu dipilih oleh saudagar kerana lebih komersial dari nama kain sampingan

Begitulah adanya sejarah penciptaan kain sampin.

sekian

rizz said...

hehe gtew kan sape yg bg komen diatas.
cmtu kesahnye
p/s : ahnaf nmpak muslim sejati pkai egal tu kikii

Luth Textile said...

hang pakai la apa pon ilmi,
aku nengok muka ang, muka melayu jugak.. hahaha..

ok la.. kalo ang tak cerita, aku tak tau woo.. thnkx 4 the informatif entry..

Mr. Janggel said...

Owhh camtu rupernyer..barula den tahu,...

aiSyaLiciOus said...

great info la anap...thanx,thanx,thanx...teruskandgn info2 yg besh ok...

Firdaus Hakimi said...

Mutawif kata Egal tu bukan pakaian sunnah. Itu pakaian iblis sewaktu menjelma manusia...iblis pakai Egal dan jubah labuh... pemakain iblis adalah bertentang dgn sunnah...nabi serban dililit... tapi iblis tidak. Iblis menjelmakan diri sbg manusia dan bisik kepada kafir quraisy ketika kaun kafir quraisy buntu untuk menyekat dakwah islam..iblis berbisik idea utk membunuh nabi...
-wallahua'lam-

Fairyboy_witches@yahoo.com

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO