Saturday, December 13, 2008

Kembara : Mount Nebo

Assalamualaikum;

Esk dah nak kelas?ARGHHHHH...TIDAK!dah seminggu cuti, 2yg berat sket nak g klaz esk neh. nsb bek percutian aku neh xsia2. aku gunakan dgn penuh bijaksana...

*Tq tuk Tetamu aku dari Mesir. Nt dtg lg kalau ader rezki...TQ sbb sudi dtg JORDAN. sbb die neh lah aku pun berpeluang jalan2. klu bukan di sebbkan keberanian die neh, aku rs aku pun xsmpai sini kot...hehe [Xleh mention nama]

Smlm, aku berjalan lagi. kemarin aku g laut mati. smlm pulak, aku g Gunung Nebo atau dlm bahasa Inggeris di panggil Mount Nebo dan apabila diterjemah ke bahasa arab, menjadi Jabal Nebo.Ini merupakan kali pertama aku ke sini..


Gunung Nebo
neh terletak dlm kawasan Madaba, tak jauh dari Amman. lebey kurang 15min je dari Amman. Madaba neh, merupakan kawasan org arab yg beragama kristian. kt sini, kite leh nmpk lah..bersepah2 gereja di seantero kawasan neh.

APA YG MENARIKNYA NEH?

Kat sini, aku telah mengunjungi salah sebuah tmpt yg merupakan tempat mengerjakan umrah bg mereka yg menganut agama kristian. Kwsn neh, Pope John Paul II [ketua paderi dulu] penah dtg sini pada thn 2000 sampai die buat 1 binaan sbg kenang-kenangan beliau pernah melawat kawasan ini. Baru2 neh jugak, Pope Benedict[ketua paderi sedunia skrg neh] pun penah dtg sini menyampaikan ceramah beliau untuk org2 yg beragama kristian. tp beliau belum lagi buat tanda binaan menunjukkan beliau dah dtg. aku baca paper je..Tempat neh jugak di kenali dengan The Memorial Of Moses [Tugu Perigatan Nabi Musa]

"Jumpe batu neh, maknenyer anda smpai lah tmpt neh"

"Ni la binaan yg aku ckp tu"

APA YANG TERDAPAT DI SINI SAMPAI AKU MELAWAT TEMPAT NEH?


Sbnrnyer, kat sini ader sebuah [sebuah ker ek?] di katakan raplika tongkat Nabi Allah Musa di abadikan kt sini. [Mcm Gmbr kt bawah neh].

Sedikit Sejarah Nabi Allah Musa. [Sekadar refresh balik sahaja]

" Nabi Allah Musa neh di uji dengan Firaun yg zalim, yg mengaku Tuhan tuu. Sampai die tak percaya mukjizat dar Allah. Sehinggah lah Allah menukarkan tongkat Nabi Musa kepada Ular yg besar dalm 1 majlis untuk menunjukkan kekuasaan masing2. Tp tu pun xcaya lagi sbnrnyer. die ckp itu sihir semuanya..

Tongkat Nabi Musa jugak lah yg membelah laut merah. Membolehkan pengikut2 Nabi Allah Musa menyeberangi Laut Merah dengan selamat."

Ingt g x?

Jadi, itu lah yg di katakan tongkat milik Nabi Musa..

Camne raplika Tongkat tu leh ader kt sini? [Sekadar Pendapat aku]

Lepas Nabi merentasi laut merah tu..MAYBE die dtg ke Jordan neh. tu je...huhu

Memandangkan kawasan ini terletak di atas gunung, maka jika cuaca cerah. kita boleh melihat Israel/Palestine. kt sini jugak die ade letakkan penanda kawasan mcm gmbr kt bwk neh...

Nak Dtg sini : Carik Madaba dulu..nnt ader Signboard ke Mount Nebo..ikut je..nnt smpai lew...

*Ada bayaran untuk masuk ke kawasan neh..JD1 [RM5] sahaja

Ada Soklan?

7 Orang Berani Mati:

Ren said...

Wow menarik sangat...
Tq for the sharing..

shandye. said...

esok lusa ada kelas sempat pg road trip nih...
hehe...

once ada duit dan ada kelapangan teringin benar nk jejak kaki ke situ...

ngee...

cleo said...

bestnye jenjalan

Luth Textile said...

terpehapa - hape gak org kerisitan..
depa pon ada umrah eh.. serius aku baru tau nih,

ish3.. selain dariapda tongkat nabi musa, pa lagi yang ada kt sana?

aku minat sejarah..
huhu.. cite g bro..

::alifdalmim:: said...

erm..mcm ada perubahan kt tajuk post kali ni je..nape ha??

Anonymous said...

untung blaja jauh2..
dpt jalan2...
pg laut mati, menjejak rasul...

anap_ilmi said...

EJ : ye..TQ2

★☆inchek [s.h.a.n.d.y.e] ★☆ : ala..ok sajer..mai la dtg sini..nak dtg bgtaw sajew..

En Luth : Ader byk g..tgu yer..hehe

Adam : Aper yg berubah nyer?biase je

Deen : huhu..mai la dtg sini

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO