Saturday, April 11, 2009

Inspirasi : Tan Sri Syed Mokhtar al-Bukhary


Assalamualaikum;

Selepas membaca di sini dan di sini, terus membuatkan sya tak mahu tangguh lagi untuk menulis berkenaan dengan tokoh idola saya selepas yang ini dan yang ini. Tinggal lagi 1 tokoh yang saya ckp nak tulih, tp lom tertulih lagi. Itu akan menyusul kemudian ye tuan2.

2 entry yang saya baca itu, kandungan die lebey kurang je, 50 perkara yang anda perlu tahu berkenaan dengan Tan Sri Syed Mokhtar al-Bukhary. Untuk entry saya pulak kalini, takkan nak tulis itu lagi kan? Saya nak tulih, ada apa pada Tan Sri Syed Mokhtar al-Bukhary?

First thing yang anda kene tahu;


Siapa beliau?

Tan Sri Syed Mokhtar Shah bin Syed Nor Al-Bukhary merupakan seorang ahli perniagaan dan usahawan Melayu yang terkaya di Malaysia. Menurut majalah Malaysian Business beliau mempunyai harta bernilai RM2.93 billion pada 2005 seterusnya menjadi orang ketujuh terkaya di Malaysia pada 2005.

Beliau dilahirkan di Alor Setar, Kedah pada 1951 Beliau memulakan perniagaannya sebagai seorang pengusaha daging pada tahun 1970.

Apa Ada Pada Dia neh?

Beliau ada Yayasan sendiri. Dinamakan Yayasan alBukhary. Melalui yayasan yang ditubuhkan ini, beliau byk terlibat dengan kerja2 amal terutamanya sekitar Kedah dan Perak. Beliau jugak yang menguruskan Muzium Kesenian Islam yang terletak di Kuala Lumpur.

Beliau ada, Masjid. Setakat ini beliau ada membina 2 buah masjid yang terletak di Kuala Lumpur dan di Alor Star, Kedah.

Masjid Di kt kedah [Sumber]

Masjid ke kt KL [Sumber]



Beliau merupakan pemilik Syarikat Gulf International Investment Group Capital (GIIG) yang mempunyai kepentingan dalam Projek Hidro Elektrik Bakun.

Beliau bakal ada Universiti yang dinamakan al-Bukhary International University

Beliau ada FaceBook [boleh click]

Beliau ada Pusat Dialysis yang beroperasi secara PERCUMA

Beliau ada Tanah Perkuburan alBukhary yang terletak kat Alor Star

Sebahagian bende yang beliau ada melalui penyelidikan saya. Mungkin ada lagi bende2 yang beliau ada tapi saya tak tahu. Sebahagian ini pun dah WOW! Belum yang saya tak tahu lagi. Mesti lagi ++++WOW! Huh!

Kenapa minat sgt dengan beliau?

Permulaan kehidupan beliau yang begitu ssh dan kini berjaya atas hasil usaha die sendiri. Pastu dah kaya, tak lupa kepada org sekeliling. Semuanya bukan untuk makan sendiri. Tapi untuk semua org.

Jadi mcm die sgt best. Saya balik Malaysia nnt, Business. Sambil2 itu buat kerja amal. Nak jadi mcm die jugak!

4 Orang Berani Mati:

.0hbintang!. said...

insyaAllah u will (;

chay0k!!;D

nati da jadik cam dia usah lupe sy k?(;;

Aina@Azila said...

Amin...akak doa kan anaf berjaya macam dia, and maintain low profile.

farish izaryl @izreez said...

gd luck.u can do it hehehhe

anap_ilmi said...

Terima kasih semua.. iallah akalu la saya jadi mcm beliau neh. akan ku berkhidmat utk semua...

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO