Saturday, April 18, 2009

MyWay : Semalam Aku Di Nairobi

Assalamualaikum;

Petang ini sejuk. Tetapi boleh pakai baju t-shirt lengan pendek je. Tak ada la sejuk sgt. Lite2 je.. Hidung separa berhingus. D seblah kiri aku neh ade air nescafe. Baru nak bersarapan. Jam di kanan leptop aku neh pulak menunjukkan pukul 245ptg. Eh? Sarapan ke? Gagaga...

"Harini ini kan hari sabtu. cuti. leh la tido lame sket. esk ahad, dah nak kene g kelas. kene bgn awl..." Aku bermonolog sendirian :p

Tapi pagi ini aku mcm teringat kenangan aku g Nairobi. Mcm br semalam je aku br pegi Nairobi. Tau x Nairobi tu kt ane? Die kt Kenya. Kt Africa. Kalau nak tahu lebey lanjut. G tgk kt google earth ke. Ader la tuu.. Tak pun search sniri la..kiki


Masa aku nak g sane tu, sepanjang perjalanan aku, aku tido je. Mungkin pada masa itu aku sgt letey. Masa tu, yang ada dengan aku, Apek, Sumpit, Manan, Nasir, Yasir dan... Mcm tak ingt lak sape lagi sorg tu eh.. Tp sbnrnyer ramai masa tu. Kami ramai2 pegi Nairobi.

Sesedar aku je, aku da smpai da. Manan kejut aku, aku pun terus tersedar dari tiduran aku. Aku duduk kt bhgian belakang kereta. Tapi bukan kereta la. Truck pick-up tu. Aku tgk kt luar tingkap kereta tu, ader sebijik umah banglow besar. Warna putih. Pastu kedengaran suara hingar bingar kanak2. Sayup2 je dari jauh. Pastu ternampak pulak ader seorang makcik melayu keluar dari bangunan itu. Masa tu aku dlm kereta lagi. Tak larat nak keluar lagi. Pastu aku pun kuar laa. Sbb dak2 neh sumer dah salam2 makcik tu. Aku pun bajet nak kuar salam la jugak kan..

Pastu makcik tu pun menjemput masuk ke dalam bangunan itu. Rupa2nya bangunan itu adalah milik makcik itu. Dan makcik itu adalah mak nasir. Nasir neh mmg nak kene neh, die tak bgtaw pun itu rumah makcik die. Dan die ader pulak makcik kt nairobi. Haha.. Dlm pada masa yang sama, rumah penginapan itu adalah sekolah. Sebab itu ader terdengar bunyi riuh rendah sore kanak2 tuu.. Haizzz...

Selepas kami sumer dah dapat bilik penginapan sumer, aku pun ajak apek pegi tukar duit. Konon nnt senang la nak beli apa2 ke kan. Yg ader dgn aku masa tu duit Ringgit dengan duit Dinar je. Kat nairobi mn laku kan. Pergila aku keluar untuk carik exchange. Manakala yang lain sumer tinggal kt rumah itu saje.

Lepas aku tukar duit itu, perut amat lapa. Berbunyi2, on d way nak balik itu, aku terjumpe warong2 makan2 neh. Bentuk die sebijik mcm kt mesia. Warung minum yg beratapkan nipah je. tp mcm2 mknn ader. Best. Aku pun dengan xcited la nak try la nak beli2 sbb nak pakai duit Nairobi nehh.. Matawang nairobi pada masa tu adalah KESH. Tapi rege die sumer macam mahal2 je.. Starting duit die KESH100 tp die mcm singgit je la.. Bukan mcm rm100 tuu.. Aku pun order laa mee goreng mamak dengan air nescafe kot dengan harga KESH2500 = RM25 la tuu.. Mahal kn?huh

Masa nak bayar tuu.. Aku bg la duit yang aku br tukar tu dgn penuh riak 1x. Bajet mcm best la pakai duit Nairobi. Ttb pakcik tu tak terima. Sudah, pesal pulak neh? Die kater die pakai duit Malaysia jgk. Pulakkkk... Aku dah la dah tukar duit2 aku. Mn de duit mesia g dah. Aku confius gile. Apek lak, gelak2 kan je aku ms tu. Die pun bukan nak ckp. Ikuttt je aku g tukar duit.. Hampes asbestos! huh

Dalam kekalutan yang membingungkan aku tu, apek lak duk gelak2 lg kt luar. Aku dah tak taw nak buat apa. Ttb ada telefon berdering. Aik, bunyi telefon neh mcm biasa jee dengar. Bunyi mcm telefom dlm YM tuu... Aku pandang kiri kanan gelap je. Tak ada apa pun, aku selak sket slimut aku, tgk2 telefom YM Abu (rumet aku) yang berbunyi. Argh, aku bermimpi rupanya. Jam kt henset aku menunjukkan pukul 115 ptg. Berserta 3 msg Unread. Haha.. Fuh selamat. aku kt jordan lagi rupanya. Klu tak aku rasa mesti dah kene basuh pinggan kt kedai acik tuu.. Tp mcm best je g Nairobi.

Aku rasala kan, sbb aku asik baca brader neh punyer blog g Nairobi, itu pasal laa... Haha..Sekian Terima Kasih..

5 Orang Berani Mati:

.0hbintang!. said...

aaaaaa!!!!

b-(

hamek!!!

ea ea jek owg caye taw!

tensen tol >_<

farish izaryl @izreez said...

heheheh tipahh ttpu! wekk mimpi upanya kaann

zal said...

my first thought masa baca tajuk citer ni... "i thought baru je chat pasal nairobi, takde plak mamat ni citer dia dah sampai sini"

then bila baca.... mula dah confuse, hmm... naik jip dr mana??? mau nya korang dah kena bogel dalam jip tu ngan org2 africa ni... hahaha...

dtg lah sini... then u can experience nairobi first hand. (eh.. ada iklan blog aku plak kat sini.. :-) )

Anonymous said...

asbestos tahap gaban otomen hish nk carot tp blog ala2 jejak rasul..simpan je..
ko tau x, aku baca ni pukul 4.45am waktu malaysia esok keje? dgn semangat excited aku teruskan jugak walaupun at 1st 'biar betol anap gi kenya' HUH VD!!

-apip

anap_ilmi said...

haha...mimpi...nak wat guanaaa

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO