Tuesday, April 21, 2009

MyWay : Mari Membeli Kitab

Assalamualaikum;

Baru-baru ini aku ada mengunjungi kedai yang menjual kitab-kitab agama dan bukan agama. Berbahasa arab dan juga pelbagai bahasa yang lain yang terletak di Amman. Aku pergi sejurus selepas aku menamatkan kuliah harian dengan menaiki bas awam yang bertambangkan JD0.800 = RM4 yang memakan masa selama sejam dari tmpt aku ke Amman. Sila rujuk SINI untuk posting berkenaan dengan AMMAN.

Di dalam bahasa arab. kedai buku di panggil maktabah. perkataan maktabah juga sgt terkenal digunakan sebagai perpustakaan. pendek kata, yang berkenaan dengan buku2 ke, kedai alat tulis ke, sumer di panggil maktabah.

Di maktabah itu, aku telah membeli beberapa buah buku yang berjilid2 byknya untuk rujukan aku semasa dan selepas pengajian ini kelak.

"Kalau la aku dpt menguasai semua ilmu dalam maktabah neh...."


Berikut adalah senarai kitab2 yang sudah menjadi koleksi aku sebagai rujukan :

TAFSIR
  1. Tafsir Ibn Katsir
  2. Tafsir Ayat Hukum - Rawai3 al-Bayan
  3. Tasfir Mufassirin
  4. Tafsir Munir
  5. Ahkam al-Quran - Ibn Arabi
HADIS
  1. Sahih al-Bukhari
  2. Sahih Muslim
  3. Fathul Bari
  4. Hadis Ahkam - Sublul Salam
  5. Fiqh Sunnah
  6. al-Wafi Fi Syarah Arbain an-Nawawi
FIQH
  1. Fiqh Adillah
  2. Fiqh Manhaji
  3. Fiqh Muyassar
  4. Al-Umm
  5. Qawaid Fiqhiah
  6. Syarah Qawaid Fiqhiah
  7. Mausu3h fiqhiah
  8. Kifayatul Ahyar
  9. Mughni Muhtaj
  10. Syarah Qanun Awal Syahsiah
  11. Fiqh Zakat
NAHU
  1. Tatbiq an-Nahwi
  2. I3rab al-Quran
  3. Audoh Masalik
SIRAH

  1. Qisas al-Quran
  2. Sirah Nabawiyah - Abu Hasan Ali Husni an-Nadwi
  3. Fiqh Sirah Nabawiyah
AQIDAH
  1. Aqidah Islam wa Mazahibuha
  2. Ihya' Ulumuddin
  3. Usul al-Dakwah
AKHLAK
  1. Akhlak Islamiah - Abdul Rahman Husin


PERHATIAN :
  1. Kitab-kitab di atas sesuai digunakan untuk pengajian, rujukan dan sumbangan kepada badan-badan tertentu.
  2. Terdapat banyak jenis cetakan terdapat di sini. Cetakan Lubnan, Syria, Arab Saudi, Mesir dan byk lagi
  3. Cetakan yang berkualiti.
  4. Jika ada sesiapa yang berminat untuk membeli kitab-kitab arab ini dan selain dari tajuk-tajuk di atas, khususnya bagi orang-orang Malaysia yang boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut.
  5. Proses penghantaran juga di sediakan pihak kami.

5 Orang Berani Mati:

sayang anap... said...

hadiahkan aku kitab fiqh manhaji..sempena besday aku..ye sayang...

farish izaryl @izreez said...

nak gak hahahh tibe

hIrOsHiNaRi said...

banyak buku..bagus2..heehe

Azrool said...

Assalamuaikum, boleh dak kalau saya minta abg kirimkan kitab2 yang saya interested bulan november ni saya confirm email saya azrool_200x@hotmail.com

Gadis Intifadhah said...

Salam...saya nk beli kitab..blh hubungi saya 0198437026

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO