Tuesday, July 22, 2008

Inspirasi : My Idolz

Salamz..

Yah, ttb je aku jd mcm active Blogger. (Padahal aku mmg xde keje kt umah nih, cuti ni aku mmg btul2 memanfaatkan cuti aku ni dgn duduk di rumah. bercuti, berjmpe kwn2. hehe..Keje?Mcm maleh je. Travel Package aku tu? bungkus!) di sbbkan aku mmg xde keje, so,aku try la carik keje yg bermanfaat sket nih.haha..boleh je kn?

Kali ni aku nk cerita pasal Idolaku. haha.. mcm tajuk karangan. dulu2 ms skolah dulu mmgla. tp bile aku dah masuk alam separa masyarakat nih (ye la, kne abehkan la blja dulu kan?) aku mmg realize that someone hv achieve a kejayaan dlm hidup die tu, memberi smgt kt aku gak, nak jd mcm die. heh!

Dato' Anthony Francis Fernandes. Merupakan seorg CEO (bg yg xtau, CEO ni kire Big Boss laa) syarikat penerbangan tambang murah kt mesia nih, AirAsia. die ni la yg menjadi pelopor pada syarikat penerbangan berstatus "tambang murah" kt asia ni. idea ini di bawa dari US yg sudah lama memiliki syarikat penerbangan tambang murah nih. die ni kecik2 dulu rajin je ikut mak die pegi party tupperware sbg langkah permulaan die dlm bidang business nih

Permulaan die ni begitu perit apabila terpaksa memajak rumah beliau sniri untuk membayar segala hutang2 AirAsia sblm ni yg di kendalikan oleh syarikat lain. tambahan lagi, pada waktu die nak memulakan business die ni.. seluruh dunia masih lagi dlm ketakutan berikutan peristiwa 11 sept 2001. harga pasaran saham seluruh dunia jatuh merudum. industri penerbangan lumpuh. tp dengan "subsidi" dari kerajaan dn dengan bantuan Tun Dr. Mathathir, berliau berjaya berdiri dengan segala kekuatan yg beliau ada.

Sekarang ini, beliau begitu selesa dengan keperitan dahulu. kejayaan membina empayar AirAsia yg kini terbang megah di awan biru. sehinggakn menjadikan sebagai salah satu icon negara. Malahan, syarikat penerbangan Malaysia begitu terkesan dengan tamparan AirAsia mengenakan tambang yang "bukan2" bagi menaiki sebuat pesawat untuk sebuah destinasi yang sama. buat apa perlu bayar lebih untuk satu perjalanan yg sama kan? wlwpun perkhidmatan tak sama, tapi biasanya destinasi lebih penting dari perkhidmatan. Kini siapa pun boleh terbang!

*Promosi Everyday Low Fares yg dijalankan oleh MAS itu adalah propa je. marketing strategi mereka. padahal itu hanyalah tambang asas tidak termasuk cukai2, surcharge, itu ini..bile di tambah2..same je dgn rege biase..menipu gile MAS..AirAsia still low Fare leading!kalau tak percaya, anda boleh buat perbandingan sendiri... [KOMEN]

*My idolz yg lain.. Tan Sri Lim Goh Tong ( Pemilik Genting) dengan
Tan Sri Syed Mokhtar Shah bin Syed Nor Al-Bukhary (Pengasas Yayasan Al-Bukhary). Nnt aku cite len kali..xde mood dah nih..haha

*Jika tak ada aral yg melintang, I-allah aku akan terbang ke Kuching pada 27-29 July 2008 ni dengan menaiki AirAsia..ikut abah+abg aku keje sane. abah+abg aku keje la..aku?hehe...snap2 pic.ahakz

6 Orang Berani Mati:

hIrOsHiNaRi said...

waa...santainye die pye xcopy paste n xpanjang2 la pastu xboring la bace..ptuihhh @#$%&^**

anap_ilmi said...

ni aku tulis sniri laaaa

hIrOsHiNaRi said...

hahahahaha
sbb wan ko xg arab lg tu yg die mrah ko tu..hehe

Anonymous said...

huhu..buat bisnes jual tiket airasia plak dahh..bgus2 promosi(-:

Anonymous said...

ahnaf kisdar batchh faiiiiiiiiiiii...
weeii p laa blog aku.haha~

anap_ilmi said...

huh..xabeh2 dak nih..nk aku krim slm ke?memalu lak..

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO