Thursday, July 24, 2008

Diskusi : Akademi Nasyid TV9



Salam dan Selamat Sejahtera,

Satu fenomena baru skrg ni yg tgh melanda mesia ni dengan progrm realiti yg bertimbun2 bnykknyer.tp malangnyer, xde pun mcm American Inventor ker, mcm The Apprentice ke..yg mcm tu ler yg boleh membina minda sket. ini sumer asik hiburan je. Muak dah! bebalik dengan konsep yg sama. pasa nyanyi, komen. undian, SMS..

Sini aku nak cerita sket pasal Akademi Nasyid (AN) yg disiarkan secara langung melalui saluran TV9, hari sabtu kul 830mlm (waktu mesia). bg aku kan, progrm ni kan, mcm dah lari jauh dengan matlamat sbnr NASYID itu. ape yg nak di sampai kan bukan lah lagu yg berunsurkan dakwah. tp skadar persembahan nyanyian yg menitik beratkan.. penggunaan pentas, tone suara, penampilan. xde langsung yg ke arah utk berdakwah. so, skrg ni kirenyer taraf nasyid skrg ni dah same lah mcm lagu2 biase. xde beza pun, org duk bersorak bile penyanyi tuh, dapat mencapai high note.. pastu dengan sepanduk2 lagi.. melambai2kan tgn bile ader lagu yg mcm sedey sket..klu boleh, klu ader lighter tu..mesti die dah nyalakan. so,ape beza nya dengan lagu2 biase yg ade kt dlm industri hiburan kite skrg ni? aku pun xphm...lebih baik dgr lagu2 biase tu je. same je..

tambah pulak lagi, dlm AN tu, die buat arrangement music yg baru.. kot asal music tu ala2 slow jer..die buat lah pulak rentak regge ker, xpun, bg rancak sket laa..aku rs sekadar untuk menarik penonton dan meraih undi.

SALAH SEORG PESERTA FEVERET AN (AIMAN)

lebih memualkan aku bile pengkritik tu..kritik mcm bagus.aku mmg xleh blah lgsg dengan pengkritik mcm tu.mcm lah die nyanyi sedap sgt.padahal dlm kumpulan die tuh, bukan penyanyi utama sgt pun. ini nasyid beb. menyampaikan dakwah dlm bentuk lagu @ alunan diiringi dengan music. tp dah jadi mcm lagu biase. bebalik.. "pitch tu xsmpai" @#$%^ tul!

mungkin org leh ckp aku xreti nilai seni ke ape ke.ikutlah..tp aku mmg xstuju je dengan AN ni. sbb die bukannyer memperjuangkan ape yg terkandung dlm lagu Nasyid itu, tp hanyalah untuk menyumbangkan suara je. agak nyer klu di tnya ape maksud lagu2 tu..ntah tau ke tidak!

Sertai Komen Berani Mati Di Sini

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO