Tuesday, July 29, 2008

Kembara : Kuching, Sarawak


Salam Alayk..Wah,2entry 1hari.sementra ader idea nih,,layankan jer...ekeke..tp ni cite len lah pulak, cite aku g Srwk tuh... aku g Srwk tu, kt Kuching je...dah keje abah aku kt situ..nak wt cmne kn? tp byk gak la tmpt2 yg aku sempt lawati kt sane...wlwpun masa singkat sgt..skjp jer rs,tp aku dpt menyemai rs cinta aku kt negeri serawak tu..kahkahkah..mcm haram!

Ok,destinasi pertama aku selepas selesai check-in kt hotel,aku g kt Kampung Budaya Sarawak (Sarawak Culture Village) yg terletak kt Santubong atau lebih sng nak tau, betul2 dekat kaki gunung santubong tu.. kt situ terkumpulnyer sebahagian dari suku2 kaum utama kt Sarawak nih, ada Bidayuh, Iban, Penan, Orang Ulu, Melanau, Melayu dan Cina. masing2 la ader rumah sniri, leh tunjuk kebudayaan dan cara hidup masing2 kt rumah2 diorg tu..

sempat juak< <try SUMPIT.haha..power bnde tu..mmg sharp+sng je nak gunakan. org putih yg dtg sini, try pun sumer mengena sasaran..kire mcm xssh sng lah nak guna die...kt perkampuan ni,bile kite smpai je kt rumah suku2 kaum tu,nnt kaum tu akan mempersembahkan laa persembahan kebudayaan suku kaum masing2..


Ok, next, pas settle keje abah aku, kt Wisma Bapa Malaysia, aku g Muzium Kucing lak, terletak kt atas bukit. kt dlm nih, byk gile koleksi2 binatang yg bernama kucing..mcm jenis, mcm2 bntuk.seluruh dunia punyer spises kucing..tp bukan laa idup..gmbar2..patung2..itu jer..hehe

Pastu g Kota Samarahan pulak..Dengan ini, aku menangkis segala tohmahan yg dilemparkan kt Faizal Serwak berkenaan dengan tmpt tinggal die tu..ingtkan g umah die tu,kne naik rakit ke pe..tgk2,bapak besar bndar die..kt sini jugaklaa letaknyer UiTM+UNIMAS..so,tmpt ni mcm sebuah bndar laa..ada deretan kedai, jalan pun besar..mcm highway jer..kwsan perumahan moden..semua lahh..mcm biase jer...bukanlah spt yg kita imagine!

Last 1x,br lah aku g kt bndar Kuching nih..kt sane ade lah byk bgnn2..tmpt2 bersejarah..Waterfront Kuching..mcm kt bndar lah..tp bndar die nih,,best jer..xde jem..org xramai..lengang je jln raya kt sini..bersih..

ms aku yg suntuk kt sini mmbuatkn aku rs mcm xpuas jer..TQ kt okop sbb sudi bwk aku jln2 mlm tu..mkn2..mkn MEE KOLOK...haha..layan kan jer..nnt bile org tnyer, dah mkn ker..jwpnnyer..DAH!

apepun,serawak best ah..nnt klu ade ms g, leh g lagi kot..tgk lahhh..i-allah..kot ader org srwk kawin ker..pe ker...i-allah lah smpi kalau ada tajaan tiket penerbangan..



3 Orang Berani Mati:

hIrOsHiNaRi said...

miaw
miaw
miaw
miuw..hehe

chiko said...

jalan2 cr jntan..hahahh

anap_ilmi said...

vavi jer

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO