Saturday, November 8, 2008

Semasa : Mari Menuai Pokok Zaitun

Salamun Alayk;

Apa khabar semua?harap semua sihat.saya sihat saja alhamdulillah. pada hari ini, saya ingin bercerita mengenai Menuai Pokok Zaitun..

Walaupun hari ini hari cuti, [weekend at jordan ialah hari jumaat dan sabtu, sama mcm kt kelantan, kedah dan tmpt2 sewaktu dgnnyer] saya tetap bangun awal pagi seperti hari biasa. itu sudah menjadi ruti saya sehari2 di sini.hehe..sewaktu hendak keluar rumah untuk membeli sarapan, [jgn haraplah nak beli nasik lemak ke, roti canai ke kan?roti yg aku cerita sblm ni lah] ada seorg makcik arab meminta izin untuk menuai buah zaitun yg sedang ranum mengUngu di ranting2 pokok zaitun yg terletak di sekeliling rumah saya [mungkin disebabkan rumah die tak ada pokok zaitun kot]. oleh kerana rumah saya rumah bawah, jadi rumah saya ada halaman untuk bercucuk tanam [tak ada makna bercucuk tanam kt tanah pasir mcm nih. pokok zitun jew yang boleh hidup]. Oleh kerana makcik tu cakap, die dah mintak izin dengan tuan umah kami+kami pun mcm tak usahakan apa2 dengan pokok2 zaitun yang ada dihalaman rumah kami, [disebabkan sekarang ni musim menuai zaitun] lalu aku pun membenarkan makcik arab tu, untuk "membereskan" semua pokok2 zaitun tersebut. Lalu die pun mengajak seluruh askar2 die [anak-anak die] sama2 menuai hasil pokok zaitun itu di rumah kami.


Ini adalah rupa buah zaitun yang masih berada di ranting pokoknya. die kelihatan mcm buah pinang. tp warna die purple. buahnyer lembut sajer bile dah masak. bile di petik, bile dipicit, akan mengeluarkan sejenis secair yg boleh di proses untuk menjadi minyak zaitun dan sbgainyer. Pada awal musim sejuk ni la, orang ramai akan mula untuk menuai pokok zaitun. mereka akan bekerjasama sekeluarga untuk mengutip semua buah zaitun yg sudah masak.

Pihak lelaki berada di atas pokok, dengan menggunakan sebatang kayu, memukul2 ranting pokok zaitun sehingga semuanya gugur kebawah.kadang2 bile dah tension sgt tu, die gegar2kan saja pokok zaitun tu, smpai semua buah zaitun gugur. saya sekadar memerhatikan saja dari bawah sambil menyembang2 dengan pakcik yg sedang sibuk dengan kerjanya itu. [saje je kacau]

Manakala pihak wanita dan kanak-kanak pula tunggu di bawah untuk mengutip, mengumpulkan dan serta menceraikan buah zaitun dari ranting2nyer yang gugur dari pokok zaitun hasil dari pukulan pihak lelaki yg berada di atas pokok tadi..[ada anak perempuan arab neh, yg berselubung dengan tudung die..malu nak amek gambar katanyer..]

Bile semua telah dikumpul, mereka akan asingkan mana yg sudah masak dan mana yg masih hijau lagi. selepas itu, mereka pulang kerumah masing2 dengan hati yang gembira...[gembira la..dpt buah zaitun free..]

Sepemerhatian aku, buah zaitun ni amat popular dikalangan org arab. ada yg makan mcm tu jer, ada yg buat sambal. ada yang makn dengan roti. ada yg proses jadi minyak, dan minyak tu buat tuk makan, buat tuk sapu kepala ker, ape ker..mcm2 lah kegunaan buah zaitun nih. [ada jugak yg dtg umah aku, petik2 pastu baling2 kat org..tu xde keje namanyer]

Itulah cerita saya harini berkenaan dengan Mari Menuai Buah Zaitun.

*Dalam Al-Quran pun ada menyebut berkenaan dengan buah zaitun ini-sila semak dengan guru agama anda jika ingin mengulas lanjut.

*Kuiz-Brape byk kali aku type perkataan ZAITUN dalm petikan di atas..ekekek

16 Orang Berani Mati:

hanis said...

nice story

::alifdalmim:: said...

nice story..hihihi

Unknown said...

huuhuh... salam.
macam tuh upenye buah zaitun???
aku tengok minyak zaitun pernah ar..
kalau buah die... tak pernah lagi..
lagi-lagi kalau tengok live.. ekke

nanti kalau ade tiket free bleh bawak
aku pd joden ek.. worait~

Kreuger®

Dr. Darren said...

oo.. gitu rupernyer rupa pokok zaitun.. hehe. xpnh tau cara petik buah zaitun sblm nih. thx for da info. peace!

Faizal@poyan said...

hmmm tajuk hg tu kena tukar drp pokok kepada buah....

emmmm perluka nak kira...

byzantine said...

hurm..nice story...pasni ley lak citer pasal kacang bijak ke..kurma ke...heheh

anap_ilmi said...

Hanis : Hmm,tq

Adam : Ko tiru anis tu je kan?tulih la pnjg2 sket

Azman : Hehe..kne tgu smpai ader syarikat flight sniri nnt..kay?nak honeymoon nnt dtg ah sini..huhu

Dr. Darren : Hmm..itu ler, saje je kongsi2

Poyan : Hang mcm tau2 jer,sbnrnyer aku dok konfius..buah ke pokok

Dolly : Ok,i-allah nnt klu ader ape2 info lagi aku kongsi kt sini..huhu

Ren said...

nanti citer pasal unta plak yer...mcm best jer citer2 unte tuh..

Anonymous said...

ko balik malaysia jgn lupa bwkkan aku ek~
aku frust brg sorang awek blogger dari aukland kirim brg kat aku tapi tak sampai...wawawa

shandye. said...

kite slalu take for granted petty things mcm zaitun kan?

prasan tak?

kat mesia nih... klu nk masak italian, tuang minyak zaitun (yg ala2 pricey geetuh...) sesuka hati je...

tanpa fikirkan cmanala n sapelah yg tulun kutip n kumpulkan buah zaitun tu kan?

huhu...

cleo said...

waa..nk jwb!!nk jwb!! soklan bp byk perkataan buah zaitun tu!!ade adiah istimewa x?mane tau kot2 dpt adiah buah zaitun ke..heeee

anap_ilmi said...

En. Janggel : ok,klau de rezki cite psl unta..ader lew..

deenasour : nak kew buah zaitun neh?

Mista : tu lew..kdg2 mcm mcm tu pun..

cik cleo : huh..kalau nak buah zaitun tu..bersepah dpn umah neh..hehe

shandye. said...

people always took something for granted...

thats what i think...

anap_ilmi said...

yeah..

Unknown said...

Salam... saya ada menjual anak pokok zaitun whatsapp 0132071229

Unknown said...

Salam... saya ada menjual anak pokok zaitun whatsapp 0132071229

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO