Sunday, November 23, 2008

MyWay : BKMNS's Traditional Day


Assalamualaikum;

Cuti hujung minggu kali ni mcm best je bile ader program2 yg best mcm neh. Aku suke je. TQ dan tahniah tuk AJK2 yg terlibat menjayakan prog best mcm neh [gile, brape kali dah aku sebut best nih?] bukan ape, untuk prog kali ini, yg d beri nama BKMNS's Traditional Day neh, menampilkan acara2 permainan tradisional yg dah lamaaaaaaaaaaaaaaaaaa aku xmain. seingt aku, last 1x pun, ms aku skolah menengah kot. ms tu lebey kurang thn 1997/98 skrg ni dah 2008. 10thn beb! so, prog kali nih, telah berjaya membawakan kembali permainan2 berkenaan wlwpun bukan berada kt MESIA...

Ape yg best sgt tuh?

1000 - Kami memulakan prog ini dengan pembahagian kumpulan dan juga menyanyikan lagu Negeri Sembilan Darul Khusus bagi membakar semangat cintakan negeri.

1015 - kami mula bermain acara yg pertama iaitu Sepak Takraw. sbb game ni lama kan, tu yg kene stat dulu tuu

1130 - kami berenti semayang Jumaat, rehat dan makan


1230 - selesai sembahyang jumaat, sementra tgu pihak prempuan pulak yg g smyg, sambil2 makan tu, kami main Congkak dan Getah. rajen tul pihak ppuan neh menganyam [menganyam ker?] getah tu. yg congkak tu ntah mn dpt x..bgs2....

1300 - smbung balik takraw final pulak. Tak silap aku, kumpulan 3 menang kot. ntah..aku pun xingt lak sp yg mng..


1400 - Acara main layang-layang. yg bestnyer acara neh, kite kene buat dulu layang2 sniri mengikut kumpulan, kemudian terbangkan. tp haram, xde sape pun leh terbangkan..tp klu ikut cantek dan kekemasan layang2...layang2 kump aku ler kot..tantekkkkk....haha.yg gmbr kt atas tu..layang-layang aku lew tuuu...tantek kn?huhu

1430 - Main Gasing. gasing tu kan, aku ingt ms skolah2 dulu, klu tgh musim gasing tu, bwk skolah..main kt blkg.best gile..hmm, bg acara neh kan, gasing tu kan, aku nmpk mcm kecik je..xtaw la kalau tgn aku yg besar atau pun mmg gasing tu kecik..ye la, skrg ni kan brg2 sumer mengecik..nak jimat kos..tp jual rege mahal.huh!

1500 - Sambil2 main gasing tu, ader jugak yg main tutup oren atau tutup botol atau ceper. mana2 lah mengikut kawasan masing2. sbb lain2 tmpt, lain namanyer..tp aku bg aku, aku ttp panggil tutup oren. haha..yg bestnyer [untuk sape2 yg penah main laaa...] korg pernah terPK x, knape ader istilah 'ayam'+'jamban' dalm game neh..mcm xde nama len jew..hahahahahaha [kami gelak ramai2]


1530 - untuk acara terakhir, kami main guli...ni pun 1 hal lagi yg buat aku pecah perut [juga kpd sape yg penah main laa...] pernah tak anda terpk, knape anda mengetuk2kan guli anda sblm anda 'aim' guli dlm petak atau guli org lain..tik..tik..tik..tik...hahaha..ntah ape2 ntah..lg ntah ape2 kalau ramai2 yg ketuk..pttnyer yg nak jalan tu la je yg ketuk..huh! [segmen pecah perut neh, bila anda sendiri mengalaminya..]

"mcm bebalik muka dak2 neh jer..huh"

1600 -
Acara penutup..bg yg menang, ada hadiah..

[REVIEW tmbahan]

Makanan - BEST!

Acara - BEST!

Hadiah - OKLA!

Ketepatan Waktu - SMART!

Kerjasama Semua - BEST!

*Memandangkan pihak lelaki n ppuan di asingkan, aku xsure sgt pe yg diorg main..tp nmpk mcm ade teng-teng...ptt laki pun main je la teng-teng..best aper..huhu

12 Orang Berani Mati:

hanis said...

seronotnyer

Faizal@poyan said...

emmm best la, lama tak main gasing...hehehe reti main ka aku

Keri AlHaj said...

kat jordan pun ada jual guli jugak ke... erkkk...

Anonymous said...

besnye men balik game dulu2..

AniS GalaXy said...
This comment has been removed by the author.
::alifdalmim:: said...

actually..aku demam arini..tp aku gahkan jgk g bc entry ko ni..

tak sangka..sepanjang aku bc tersenyum jer..smbil2 tergelak kecik..staff sblh pepandang jer..hehehe

~rindu la program ns kt sana..lagi2 family day kt aqabah...aarghh..

farish izaryl @izreez said...

tringat zmn kecik2 hehe skang ni org lyn ps jerr

Ren said...

bestnyaaaa...

anap_ilmi said...

HANIS : Hmm, sonot gak laa....

POYAN : hg kan dak bandar...mn reti men game2 mcm neh..ahakz

I-CHIMERA : Guli tu ada jew..tp gasing tu yg bwk dr mesia..huhu

NACHIA : nnt kite main same2 yer..

ADAM : ko pyh pk family2 day kt sini pun xpe..bkn bes sgt pun..tumpukan family day "kita" nnt tu...camne kumpul kupon tu?on?

RIZZ : haah itu lew..xberkembang lgsg minda men PS..hehe

EJ : yup best taw EJ...mai la dtg sini

::alifdalmim:: said...

on ja bahh..tp tak start lagi..menanti awal bulan nih..

Luth Textile said...

apasal org n9 je?
perkauman tul la hampa nih (hehhee..)
btw, aku puji prog yg ampa buat nih.
1 erat silaturrahim
2 terpanggil balik nostalgia kecik2 dulu kan.. best..

aku yg kat m'sia nih pon da tak maen benda2 gitu..

kesian kat hang, anap.. windu sama n9..

.0hbintang!. said...

jeles *sigh* nyesal bace komen2 time neh .. kite takkenal lagi kan ? tp nak jeles gak ! >:p [-( :( [ tataw icon mane patot dgunekan .. huhu ]

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO