Friday, October 31, 2008

Kembara : Mafraq

Salam Alaykum;

31 Okt - Jordan - Mengalami perubahan waktu bagi musim sejuk ataupun lebih dikenali dengan "Day-Light Saving". Masa akan dilewatkan sejam dari waktu yg biase. Jadi, malam akan jadi lebih panjg berbanding biase. Waktu solat pun berubah. segala2 yg melibatkan waktu, semua akan berubah. Beza Jordan dengan mesia skrg pun dah berubah menjadikan beza waktu skrg ni, 6jam. Waktu dgn GMT pun skrg neh, +0200. WELCOME WINTER! wlwpun aku biasenyer akan mengalami alahan pada musim sejuk neh, aku akan tetap meraikannyer. sbb nnt bile aku dah balik mesia..NO MORE WINTERS. argh..Mesia, panas-berpeluh2-berlengas.hehe...

Sbrnyer aku nak tunjuk sket kt korg kt mn sbnrnyer aku berada kt Jordan neh..Aku akan tunjuk kt korg dengan menggunakan Goole Earth. bg sape2 yg nak try, leh lah download Google Earth ni, dah mulakan pengembaraan anda seolah2 seperti angkasawan..hehe

Bile bukak jer sofware neh, nnt kuar la gmbr bumi mcm ni dengan jarak bumi masa neh, 11019.21km dgn korg. hehe.korang pusingkan bumi tu, carik area middle east. taw x kt mn middle east tuh? kt semenanjung arab lew, mcm yg aku tunjukkan kt gmbr neh.klu x taw,mesti subject Geografi korg FAILED kn?haha

Pastu ko korg scroll sket mouse korang tu, xpun klu mouse yg xde scroll tu, korng leh la zoom-in bumi tu dgn click ader button kt tepi atas blh kanan. zoom slow2 smpai ler nnt korg nmpk negara yg diberi nama JORDAN, terletak kt utara Arab Saudi, berjiran dengan Israel dgn Palestine, di selatan Syira dan di barat Iraq. klu ikut gmbr tu, skrg ni lebey kurang 687.80km dari bumi.

Scroll lagi mouse anda tu, pada jarak 106.21km dari jarak bumi, anda akan nmpk tanda ibu negara Jordan-Amman, pastu nnt anda akan nampak nama tmpt2 len la, mcm Az-zarqa, Irbid dan sebagainyer.

Bile scroll lagi, kalini dgn jarak yg lebih dekat - 19.36km dari jarak bumi, dah leh nmpk dah nama tmpt aku, MAFRAQ-bandar metropolitan.hehe.tp dari sini pun anda boleh tgk la, betapa gersangnyer bumi MAFRAQ ni. Sumer coklat jer. tu maknenyer sumer padang pasir sajer, tiada tumbuhan, bile anda g tgk Msia ke, tgk la..berbeza..sumer ijau jer..*rindu mesia

Ok, bile dekatkan lagi dgn jarak 4.21km dari jarak bumi, anda akn nmpk kwsn perumahan aku dengan Universiti aku, tmpt aku blaja skrg ni, xde lah jauh sgt, pegi balik neh bas ader la dlm RM1.25 atau pun 0.25qirsh dlm matawang Jordan - Dinar Jordan

Skrg ni, sekitar 1.04km gmbr yg ditunjukkan adalah btul2 di atas umah aku.klu korg click kt gmbr neh, aku ader pin-up akunyer umah..itu ler umah aku..

Kalau korg rajin, jalan2 setikar tu, nnt korg nmpk imej mcm neh, inilah universiti aku, d tengah2 padang pasir nan gersang. xde pe pun landskap ker, per ker..xde..ni lah tmpt aku menimba ilmu..huhu. kalau rajin lagi, jalan2 la sekitar2 tu, nnt korg akan jmpe "balad" yg aku bgtaw korg smlm tu..

*Aku mcm xde keje.mlm pnjg sgt.xtau nak wt pe..haha..layannnn
*g la tgk2 tmpt len..best jer..aku klu boring2 pun men2 je bnde neh..tgk tmpt2 yg len..mcm ader kt situ plak rsnyer..hehe

3 Orang Berani Mati:

hanis said...

vavava~ teruja

alif-mikail said...

wah! hanis.. teruja ke teruji kesetiaan? hehehee

anap_ilmi..
untung le!

Cybernetics Mind said...

aku makin paham dgn menatang day-light saving ni...pasal dh bnyk blog yg aku gi dok citer psl bnda alah ni....sebelum ni frm fren dari Ostolia pn citer mnda ni...

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO