Tuesday, October 21, 2008

Menu : Acar Timun ala Utara

Assalamualaikum;

Bg memperingati kawan yg baik aku kt sini. nama die Abu Bakar. tp panggil die Burn saje..die nih seorg Chef yg terkenal kt Jordan neh. die penah berkerja dgn Duta Jordan neh. pernah jugak masakkan untuk DYMM Agong yg dulu, sblm Agong skrg neh. berasal dari Perlis...24Hb ni die akan pulang ke tanah air setelah 10thn berada kt sini..

smlm die dtg umah aku buat majlis perpisahan die..tp die yg masak lew aku tolong mana yg perlu jer..ader 1 menu yg die buat tu..cukup best..wlwpun simple..tp nnt aku yakin aku akan buat balik 1hari nnt kalau aku rindu2 kt die...sblm tu, resepi ni, die bg bgtau aku nama die mcm neh..xtau lew btul ke tak org utara mkn mcm neh..sbb die org perlis kan..terima sajer

Acar Timun ala Utara-By Chef Burn

Bahan-Bahan:

Timun - 5-6batang
Nenas dlm tin - 2tin
Bawang - 2-3ulas
Cili Merah -3-4ulas
Kacang tanah - sekilo
Sos Tomato - 1botol

Cara-Cara:

Potong sumer bahan2 tu [timun, nenas, bawang dan cili] kecik2. xde kecik sgt lah ekceli..potong dedadu pun ok lah jugak..pastu masukkan dlm mangkuk yg boleh menampung semua bahan tu..

jangan buang air nenas dlm tin td..

sblm tu, bahan2 tu tertakluk lah pada citarasa org yg nak buat tu..kot yg nak makan tu ramai, buat lah byk sikit..kot nak sikit..sikit2 jer sudeh...

Kacang tanah td tu..di tumbuk.kalau blander tu..jgn halus sgt..lite2 jer..kalau ader lesung batu..baru on..nampak sejauh mana kasar atau halusnya kacang td tu..yg penting..jgn halus sgt

pastu, campurkan semua bahan yg dah d proses td tu.pastu lumurkan dgn sos tomato. tak lupe jugak..letak jugak air nenas dlm tin tu mengikut citarasa masing2..kalau nak ader yg rasa nak berkuah..letak lah byk sket air nenas tuh..klau nk bg die kering..letak sikit sajer..atau xpyh letak lgsg pun xpe..

gaul dgn tgn ataupun dgn sudip.kalau gaul dgn tgn, baru lah ader kasing syg dgn pemakan nnt tu..mkn aku buat tuk dak umah aku nih..aku gaul pki tgn sajer..sedap kan?~~SELAMAT MENCUBA

*Sori xde gmbr..lupe nak amek gmbr smlm..cubalah..SEDAP..dah cuba..coment sini

6 Orang Berani Mati:

hanis said...

ye ke nanti aku cuba...

ko nak tau sebab aper sedap?? sebab ko gaul dengan tangan... (ader perisa tambahan) hikhikhik :P

f a i r u z said...

gile ah...blik gak burn akhirnya.....

Faizal@poyan said...

hmmm klu acar timun tu mak aku tak boh soh dia guna cuka n gula kacang pun dia tak boh

anap_ilmi said...

Hanis : mmg lahh..dgn tgn tu lew sedap..ahakz


Fairuz : ye la..dh smpai ms kene kembali jua..


Poyan : yg tu biase..yg ni hg kene cuba..best gilo..sedap

hIrOsHiNaRi said...

bukan bonny ke name die?hehe

文章 said...

餐飲設備 製冰機 洗碗機 咖啡機 冷凍冷藏冰箱 蒸烤箱 關島婚禮 巴里島機票 彈簧床 床墊 獨立筒床墊 乳膠床墊 床墊工廠 產後護理之家 月子中心 坐月子中心 坐月子 月子餐 銀行貸款 信用貸款 個人信貸 房屋貸款 房屋轉增貸 房貸二胎 房屋二胎 銀行二胎 土地貸款 農地貸款 情趣用品 情趣用品 腳臭 水晶 長灘島 長灘島旅遊 長灘島景點 長灘島必買 婚禮顧問 婚禮顧問 花蓮民宿 花蓮民宿

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO