Friday, October 31, 2008

MyWay : Jalan2 Mafraq

Salam,


Yes, sejak tgk 2-3blog wt mcm neh, aku pun berminat mcm nak try jer..untuk 1st shot aku, aku g jln2 balad atau pun pekan la..dlm bhs melayu nyer..tp dak2 sini biase panggil balad jer.

Sblm aku mulakan, sedikit pengenalan mengenai tmpt yg aku jln ni ler. nama die MAFRAQ. salah sebuah negeri yg ada dlm Jordan nih. aku tinggal kt sini sbb ade sebuah universiti kat sini yang dinamakan Universiti Al al-Bayt. korang knal x, Ust Farid Ravi yg sllu kuar kt tv tu..dulu die blaja sini gak lew...huhu..

Ok, Lebih kurang kul330ptg gittew, pas asar, aku msg hanis ajak die g balad.die kate ok..bile ptg, die dtg umah aku, aku pun g lew jln2 balad mafraq dgn die..

Keluar dari umah aku, kelihatan ader lopak air yg terhasil dari hujan yg lebat semalam ketika aku nak balik dari kelas..hujan smlm mcm dah nak salji dah aku rs..skali tgk2 rini nampak sinar mentari lak..xjd lew salji..kat sini xde longkang, bile hujan ker ape ker..so, bertakung la air2 kt jalan raya, kalau hujan lebat sgt..mcm sungai lah jadinyer...aku pun mcm pelik je mula2 negara ni xde longkang...

Jalan2, jmpe lak pakcik jual minuman2..biasenyer ader jual teh o, teh, nescafe, hot choc tp biase yg wajib ader kopi arab. kopi arab ni, klu biase yg arab minum tu mcm xsedap sgt klu xkene cara buatnyer. tp klu g umah2 arab ker..best jer. klu kat jepun ader istiadat minum teh, sini ader istiadat minum kopi...huhu


Memula aku g bank dulu.kuarkan duit lah kan..dah ujung2 bln ni..kuar duit tuk kegunaan bulan11.tu ade dak gemok pki bj warne biru tu..sibuk jew..pastu aku jalan g kedai letrik, aku beli bal lampu mentol aku, pastu g kdai buku beli buku+pensil+pen.. on d way aku g jln2 tmpt neh, aku lalu la kdai2 yang menjual....

Kambing bakar..ini kambing yg belum d bakar lagi..die letak dlm almari kaca..gantung mcm ni je laa..nnt kot ader permintaan..die potong sajer daging dari kambing tu..sedap!

Ayam golek atau pun ayam mashwi biase org panggil kat sini pun best gak..

Pastu syawarma.kalau kt mesia biase org panggil ni kebab..best juagk.lapar2 balik kelas, mkn ni je laa..sng, padat, ringkas dan mengenyangkan..xdelah mcm duk mesia, mkn tghari kt kedai,bersusun 3-4tingkat lauk pauk untuk dipilih, di mkn bersama nasik putih pulak tu..bestnyer mesiaa...sini mkn roti sajer[sori gmbr die ala2 3D sket..kene tgk btul2,br nmpk cmne bnde tu sbnrnyer]

Last 1x,bile dah sttle sumer,kami mkn manisan kt kdai manisan junaidi. kire mcm kuih2 arab ler..nama manisan yg ade kt gmbr tu nama die kihsnen+istambuliah..lepas selesai mkn, hari semkin gelp, kami pun pulang kerumah masing2 dengan hati yg gembira...haha

10 Orang Berani Mati:

Ren said...

Hehehehe Mesia..tanah airku...

hanis said...

bestnyer p tempat org...
bley blajar budaya & cara idop mereka kan.. kan.. kan..

::alifdalmim:: said...

teringat plk kat bandaraya Mu'tah yg semakin pesat membangun..hahaha

Faizal@poyan said...

haaa kalaut sangat aku tak ingat kat hg hmmm silalah jawab tag daripada aku

Unknown said...

wahahaha... tahniah, nko semakin
mantap seh...

banyak improvement dara nko berblog.
best tengok kalau ade banyak gambar
jalan-jalan carik pasal macam ni~

Kreuger®

Luth Textile said...

wei..
aku jeles gila tegok posting kali nih..

best..

bro, keep on posting camnih..

baru aku dapat ilmu,
hang dapat pahala...


Ok?

Anonymous said...

shaurma..good
rase2 kalau x salah manisan tu orang panggil harisa kan??

anap_ilmi said...

En. Janggel : Itu ler..Dirgahayu Malaysia terchenta..rs mcm nak nyanyi lagu negaraku jer..

Hanis : Best2 jugak..tp tabah.cekal.byk sabar.semua lah..

Adam : Huh, xde membangun nyer..makin tido je aku tgk Kampung Mutah tu.

Poyan : xnak jwb..

En. Azman : Tp klu ader logo lg smgt..hehe

EN. Luth : I-allah aku cuba berikan yg terbaek..haha..poyo gilos..

En. Fahmi : nope, manisan=halawiyat..nama manisan tu kishnen+istamboliah

f a i r u z said...

anap tu sume kat mane tu anap....huhu

anap_ilmi said...

hampeh fairuz neh..

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO