Wednesday, October 15, 2008

Semasa : Doakan Ibuku...

Assalamualaikum;

Harini aku tak pegi kelas lagi sbb dpt cuti dari encik paley yg mengatakan kaki aku belum bersedia untuk kelas lagi..mlm ini aku akan menjalani 1rawatan urut lagi setelah menjalani 2rawatan urut sblm ini. Alhamdulillah semuanya on sajer-beransur pulih..

Aku bgn pagi, gosok gigi, trus msg abah aku tnyer pasal mak aku. untuk pengetahuan mak aku telah di masukkan ke IJN untuk menjalani ujian Angiogram :-

Angiography or arteriography is a medical imaging technique in which an X-ray image is taken to visualize the inside, or lumen, of blood vessels and organs of the body, with particular interest in the arteries, veins and the heart chambers.

developed in 1927 the technique of contrasted x-ray cerebral angiography to diagnose several kinds of nervous diseases, such as tumors and arteriovenous malformations. He is usually recognised as one of the pioneers in this field. With the introduction of the Seldinger technique in 1953, the procedure became markedly safer as no sharp introductory devices needed to remain inside the vascular lumen.
*Sumber Wikipedia - http://en.wikipedia.org/wiki/Angiogram

Secara yg aku paham laa..angiogram ni adalah cara untuk nk tgk brape byk sumbat yg ader kt saluran jantung ni lew. die ader mcm2 cara tak silap aku. kalau mak aku neh, mngikut abah aku neh die pki colouring nak tgk saluran yg tersumbat tuh..natijah nyer..ader 3saluran yg tersumbat.

apabila berbincang dgn dktr, mula2 die kater boleh pki ballloon sajer. tp tkt high risk. tu yg kene operatation by pass pulak by pass neh :-

Coronary artery bypass surgery, also coronary artery bypass graft surgery, and colloquially heart bypass or bypass surgery is a surgical procedure performed to relieve angina and reduce the risk of death from coronary artery disease. Arteries or veins from elsewhere in the patient's body are grafted to the coronary arteries to bypass atherosclerotic narrowings and improve the blood supply to the coronary circulation supplying the myocardium (heart muscle). This surgery is usually performed with the heart stopped, necessitating the usage of cardiopulmonary bypass; techniques are available to perform CABG on a beating heart, so-called "off-pump" surgery.
*SUmber wikipedia - http://en.wikipedia.org/wiki/Coronary_artery_bypass_surgery

Mengikut ape yg aku tau jugak berkenaan dengan by pass neh [Sumber - Encik Azlie - kawan aku] die kater die akan amek urat dari bahagian lain, untuk di gantikan dengan urat yg dah tersumbat tuh bagi melancarkan perjalanan darah ke jantung [correct me if i'm wrong] bnde2 ni sumer aku not rili sure. aku xdpt peluang jaga mak aku mcm Encik Azlie jaga abah die. aku respek gile die. semua die tau. aku?tau melalui pembacaan sahaja. xdpt tgk ape yg berlaku.

tarikh operate tuh x d beritahu lg. i-allah akan d beritahu kelak. skrg neh mak aku ader kt IJN lagi. stay sane kot untuk rawatan lanjut. PLEASE doakan tuk mak aku. aku risau sajer neh. dah lah jauh..hmm.. Allahuamma yashfihallahu alaiha - Ya Allah, Sembuhkanlah dia[mak aku] ketasnyer..Amiiinnnn

*sape2 ader pengalaman mcm neh jugak..mai cerita sket..aku btul2 nak tau neh..

6 Orang Berani Mati:

Unknown said...

semoga segalanya dalam lindungan
dan peliharaan Allah S.W.T.
Semoga cepat sembuh... amin~

Kreuger®

Ren said...

Banyak-banyak lah bersabar..ujian dari Allah..
Semoga ibunda tercinta cepat sembuh.
And u too.

Luth Textile said...

ayah aku kena gak sakit jantung masa tahun 2005.. ayah aku sakit lemah jantung..

teruk jugak la cerita dari mak aku,
tentang proses operation.. yang aku pasti sakit mak ang lebih 'advance' dari sakit ayah aku..

jangan gelabah bro...
cool.. banyakkan berdoa.. doa anak yang soleh kan dapat gerenti dari allah..

cool k.. aku tau perasaan ang camne..

anap_ilmi said...

Mr. Azman, encik Janggel dan En. Luth : Korang mmg best ahh..rs mcm terharu jer. wlwpun knal dlm neh jer..tp korg sumer best..tq weh..moga dpt jmpe korg 1 hari nnt..i-allah

Luth Textile said...

nak jumpe aku?
hang turun penang nanti, ang kontek je aku.. anytime aku sampai (tp jangan kontek aku masa dalam kelas k?..)

tabahkan hati bro..

anap_ilmi said...

haa laa...i-allah laa..dlm thn 2010 nnt kew..k?hehe

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO