Showing posts with label MyWay. Show all posts
Showing posts with label MyWay. Show all posts

Tuesday, December 22, 2009

MyWay : Aku Sangat Penasaran (2)

Assalamualaikum;

Rujuk entry aku sebelum ini. Pada kali ini sekali lagi aku dihantui dengan kunjungan pelawat blog aku ini yang menunjukkan mereka datang dari area-area yang sangat asing bagi blog aku ni seperti screen shot di bawah ye tuan-tuan..

"Klik untuk paparan lebih besar"

Actually, (hehe, ckp english..yelaaa..org dari America kannn) aku bukan la percaya sangat pun dengan widget location detector tu. Tapi kadang-kadang macam ada betulnya jugak. So, ini pun aku sekadar tak tahu nak update apa kan. Saje je la try nak tanye je sape. Ye la, pelawat blog aku ni bukan ramai sangat pun. So, kalau ada yang datang dari tempat-tempat asing selain dari Jordan dan Malaysia itu, memang sangat asing la bagi blog aku ini. Lagi pun sebab mengikut google analytic aku neh, habis semua entry-entry aku dari awal sampai la habis die baca.. Pelik...Rasa macam takut pun ada. Aku pulak duk check-check balik entry-entry aku sebelum-sebelum ini takut ada apa-apa pulak kan.. Dah la datang dari America.. Kot FBI pulak ke..Wohaaa ~

So, harapan aku agar kawan-kawan yang datang dari area sana-sana tu, boleh la lapor diri. Boleh kenal-kenal. Kalau sesat-sesat kat US nanti, leh la contact-contact kan? Haha

Terima kasih melawat blog ini ~

*Rasa macam banyak gile pakai perkataan berganda. Bangga cikgu Bahasa Melayu aku kalau dia baca entry aku ni ~
*Boringlah.. nak buat apa ye sekarang ini?



Seterusnya...

Saturday, October 3, 2009

MyWay : What's New?

Assalamualaikum;

Bersungguh2 neh aku nak catch up balik neh entry2 yg ptt aku hebohkan seluruh dunia untuk SIMPANAN AKU dlm blog aku neh. Yela, aku tulih neh mmg tuk simpanan aku pun.. Kalau ada sapa2 yang terbaca, tak ada masalahpun.. Kalau ada yang tak suke aku tulih2 dalam neh, poyo katanya tulih2 semua aktiviti aku, pastu heboh2kan kt seluruh penduduk alam apa yang aku buat, mcm aku bestttt je kan? ADA AKU KESAH? Aku penah bgtau pun, kenapa aku tulih blog... So, sila jauhkan dari blog ini!

Di sebbkan aku ada New Toy tu kann, so, dengan rasminya aku membuka (2) dua lagi cyber progrm yang boleh membuatkan manfaatkan masa2 terluang aku dengan aktiviti yang berfaedah, tak mcm org men facebook laaa.. opppsss..... Kalau aku yang main la kannn.... ahakz. Tapi aku xmen ponnnnn.

Aku baru bukak new link untuk....


DAN


Anda boleh dapatkan link terus untuk kedua-dua bende tu dekat headerlink kt bawah blog banner mcm pic yang kat bawah neh...

"Click pada gambar untuk pembesaran"

FLICKR - Dlm program (sbnrnyer aku mcm xpuas ati je dengan penggunaan perkataan program. Tapi wat masa neh aku rasa itu je yang ssuai) FLICKR neh, aku akan letakkan pic2 aku yang aku bajet rasa mcm sgt seni laa. Gambar diambil dengan menggunakan New Toy aku tu.. ahakz.. Aku mintak kalau mana otai2 flickr tu, mintak tlg ajarkan laa kan aku dlm seni2 fotografi neh bagi meningkatkan lagi potensi aku dalam bidang neh. Boleh kan?

Picasa Web Album
- Aku kumpulkan semua gambar2 aku dalam album2 yang tertentu. Mana negara2 yang aku dah lawati tu.. Sumer aku kumpulkan dalam tuu.. Setakat aku tulih neh, aku tak masukkan lagi Pic Bahrain dengan Thailand. So, boleh datang smula la nnt eh.. haha...

So, tu je la yang leh aku wat stakat neh, lagi sikit je neh nak habih entry2 aku neh, nnt dah abeh nnt, xhapdet da laaa.. sampai lebam.. huhu.. babai~


Seterusnya...

Thursday, August 27, 2009

MyWay : شكراً


Assalamualaikum;

Terima Kasih banyak-banyak buat :

- Intan Iszaura - Pakcik Isa - Makcik Intan - Aisyah - Ain - Effa - Addam - Earin - Chiko - Azhan - Naqiah - Mira - Afiq - Sabrina - Gjan - Khalidah - Zarep - Nasir - Fathimah - Poyan - Boney - Ahmad al-Ghazali - Kirin - Azlin Ilman - Ummu Umar - Reez - Cik Peanut - Ahmad - Sazri - Nor Amizi - Abee Nie - Syawal - Arulz - Aisyah al-Humaira - Nina - Nawar


Terima Kasih kerana mengingati serta meluahkan tanda ingatanmu sempena sambutan jubli perak tahun ini. Semoga kalian semua sentiasa di bawah lindungan Allah SWT.

*Tiada Seterusnya Jugak


Seterusnya...

Tuesday, August 25, 2009

MyWay : Selamat Jubli Perak

Assalamualaikum;

26 Ogos 2008 - Maka genap lah umo aku 25thn. Selamat Jubli Perak utk aku! Alhamdulillah segala nikmat, semoga redha Allah sentiasa bersamaku, sepanjang hidupku.

Tahun ini seriously aku mcm tak alert sgt besday aku. Taw2 je.. eh, nak besday da laa.. Hurm.. Sebab ada yang lebih penting skrg ni kan, iaitu jaga mak aku...

Jaga mak aku? Aku kt mana skrg neh?

Sekarang ini aku kat...


Lebih tepat lagi di..

Sempena bulan2 kemerdekaan ni kan, kene la meriahkan blog dengan bendera2. Aku kan lahir dalam bulan merdeka.. (Aish..kenapa tulisan aku warna oren dan bold neh?)

Apa2pun, tahun neh aku mcm tak harapkan apa2 sgt la dari sape2 pun mcm thn2 lepas. Seriously sgt xde rasa apa2 besday thn ini. Xtaw la kenapa. Cuma sekadar rasa peralihan angka je, dari 24 ke 25. Wuteva! Tp pe pun, aku dapat hadiah paling best la tahun ni.. Tiket Perbangan ke Bangkok! Korg ada ke? Kiki... Aishh, xbek riak. Astagfirullah.. Sumer rezki dari Allah, Alhamdulillah... Nnt2 je la cerita. Tunggu yer.. :p

So, Memandangkan aku kat Mesia skrg neh, kalau aku rajen, aku hapdet la.. Klu mcm malas jee.. Maka jadi gajah putih la akan blog ini...Babai ~

Salam Ramadhan - Selamat Jubli Perak - Selamat Hari Merdeka

*Tiada Seterusnya


Seterusnya...

Monday, July 27, 2009

MyWay : Satu Tahun!


Assalamualikum;

Wahai blog yang ku sayangi...daku memohon maaf kepadamu kerana terlupa..eh,eh, bukan terlupa. tapi tak ingt.. eh, tp mcm tak perasan bahawa kamu sudahpun berumur setahun.. sori2... alaaa.. lmbt 10hari je pun kann.. Jgn merajuk yee..... Xmo mrajuk taw.. olow2.....

Selamat Hari Lahir. Semoga Panjang Umur!

*Tiada Seterusnya...


Seterusnya...

Wednesday, July 15, 2009

MyWay : Aku Sangat Penasaran

Assalamualaikum;

Sejak dua menjak neh aku terperasan sesuatu yg agak aneh berlaku sekitar blog aku sebenarnya.. pada mulanya aku mcm wat tak taw je la kan. biasa je la bnde neh. tapi smakin lama, smakin menular perkara neh yg menyebabkan aku sgt penasaran terhadap perkara ini. klu skali dua tak apa, ini boleh kata tiap hari bende neh ada jeee kt blog aku.





Aku teringin sangat nak kenal dengan orang yang datang dari Turkey neh.. tolongla perkenalkan diri anda... sbb 1hari nnt aku ingt nak g Turkey gak.. leh la lepak2 umah anda.. ahakz


Seterusnya...

Friday, May 29, 2009

MyWay : Shhh...Exam!

Assalamualaikum;

Tomorrow is 30/5. My first paper for my final exam for this semester begin. Until 6/6 I'll quite busy sikit for discussing, revising, reading, memorizing and writing also sleeping. huhu. Please pray for my success in this exam. I'll try to do my best...

This is my 2nd entry that I write in English before this. As I said, instead of I struggling for my Arabic, I'll also trying harder to improve my English at the same time. I can't denying laa that English is very important today. [Just like speech competition] Haha. Nothing much to say actually. The word just come from my tired brain reading all Arabic word right now. Until now, there is about 100pages++ to go and i must finished it up before midnight because tomorrow the exam will begin. I must sleep earlier and wake up earlier to do the last preparation before I seat for the exam. Arghhh... Really make me sick! I never touch the book before this taw! Last night i just took it from Hanis and photocopy it.. Thats it, old2 people said, never study last minute. But, what can i do. I just get busy with a ton of assignmnt and stuff! Enough!

Until next time lah. I got so many thing to do now. Want to make a good enough preparation for my final. Time is ticking up! I just take 5 for this quick updates... It is so boring too read those arabic text right now. With the sun shine outside very bright. Haha..

*There is nothing under the seterusnya. Wasting time je if you click it!


Seterusnya...

Monday, May 4, 2009

MyWay : Aku Silap Harini!

Assalamualaikum;

Harini hari selasa. dengan penuh semangat nak pegi kelas neh. siap2. smart2.. pakai contact lens. rasa mcm nak pki topi je. tpi tak apa lah kot. tak payah lahh sikat2 rambut. spray2 perfume. smgt neh nak g kelas.. siap sikat tepi lagi. pasang ipod. pakai kasut. harini aku terakhir yg keluar rumah, so aku kene kunci umah laa...

angin kuat kat luar. suhu.. not very sure brpe, tp sgt bahang. jalan je la. pakai bj tshirt lengan pendek je neh. tak ada masalah. keluar je dari lorong umah aku... woooooshhh...wooshhhhhh.... habih rambut aku. menyesal tak pakai topi. dah sikat smart2.. angin kuat gile.. habih terbang sumer. di sertai dengan pasir2 pulakkk.... jalan jugak. sbb niat yang 1... nak g kelas.. esok ada exm tuk kelas yg aku dtg neh. so nnt kalau ada apa2 maklumat nnt tak tahu pulak. tu pergi jugak tu..rajin kan?

jalan lagi smpai penghujung blok umah aku, woooshhhhh...woooooshhhhhh... angin lagi kuat.. pasir makin menebal. siap ada batu2 kecik lagi. tak boleh nak jalan mengadap kedepan. kene jalan berundur je. dah la pakai contact lens. pedihnya mataaaa... rambut pun da rosak. belum sampi kelas lg.. jalan jugak neh.. ke belakang pun ke belakang.. dalam hati
"ada yang naik taxi neh kang.." tapi stesen bas da dekat da.. "naik je la bas..jimat sket" masih lagi nak berjimat. spttnyer fikirkan kesihatan atau pun selamatkan diri dari debu2 itu...



" Pasir yang nk dtg dari depan aku"

" Yang baru lepas melalui aku"


Aku naik bas jugak utk g kelas. masa itu muka dah gatal2 dah, sebb penuh dengan debu2 suci. rasa mcm tayammum pun ada jugak. tak ada tisu, tak ada apa, sapu2 gitu je la. aku pki tshirt warna hitam, so nmpk ketara sgt debu2 yang melekat kat baju aku. aku kibas2. tp sbb pasir2 halus. tak leh nak g mn laa.. bas da penuh, bas memulakan perjlnn.

angin masih lagi kuat. bas pun bawak slow je. jarak penglihatan lebih kurang 100m je waktu itu. wlwpun tingkap bas tetutup rapat, tapi debu2 halus tetap membolosi masuk ke dalam bas. sesak nafas aku. aku selak langsir bas. nmpk pokok melentuk2 di tiup angin. mcm tepi laut je. tp ape kejadahnyer tepi laut. laut dgn tempat aku neh lebey kurang 400km keselatan. tabah.

hampir nak smpi simpang u-trun nak masuk simpang universiti aku, sekali lagi ribut dtg. kali ini lagi tebal. bas terus memberhentikan kenderaan di bahu jalan smbil pasang lampu hazard. tunggu jap biar reda sikit. jarak penglihatan ketika itu aku rasa.. 20m je. agak2 mcm dah reda, bas jalan balik terus menuju ke bas stand university.



Smpi ke destinasi. aku turun. angin masih lagi kuat. aku tak tau cmne rupa aku masa itu. dgn rambut aku terbang2.. huh. jalan je la. yang penting sampai kelas.


on the way nak g kelas itu debu dah kurang. tapi angin masih lagi kuat. sesekali rasa mcm tertolak dek angin je. sbb dah ringan kan skrg. tu yg rasa melayang2 je angin tolak.. kiki..

akhirnya aku smpai jugak kt kelas. aku pegi toilet dulu. basah2 kan muka, basahkan rambut. sbb sgt tak selesa. pastu masuk kelass. kelas pun penuh dengan debu. meja2 berdebu. kerusi. semua berdebu. sapu2 sikit. duduk tgu doktor dtg..

doktor dtg, tapi tak belajar pun.. amek kedatangan je... aku tabah. rasa mcm nyesal pun ada. tp tak apa lah, at least amek kedatangan supaya tak kene bar pulak nnt dari amek peperiksaan final dan at least moga2 ada keberkatan di situ untuk mencari ilmu wlwpun meredah ribut pasir..

waktu nak balik, angin masih lagi kuat. pasir2 pun ada lagi. tpi tak setebal waktu pergi tu. jalann..je wat tak tahu.. dah balik..tak pedulik dah rambut. tp mata neh je.. pedih. aku silap harini!


Seterusnya...

Saturday, May 2, 2009

MyWay : 24jam Berbahasa Arab

Assalamualaikum;

"SEDIKIT KEBERANIAN SUDAH CUKUP UNTUK MENGATASI KETAKUTAN YANG BANYAK"


Semalam aku memberanikan seorg diri untuk memperbaiki, memperkaya dan mempelajari bahasa arab aku dengan cuba untuk tinggal bersama-sama dengan keluarga arab selama 1hari. sebagai langkah pertama la kononnya, aku nak tgk sejauh mana penguasaan bahasa arab aku setakat ini. ini adalah kali pertama aku mengasingkan diri aku dengan rakyat Malaysia di sini dan pergi ke sebuah kampung yang bernama As-Sarhan, 500m lagi ke border syria demi mempelajari bahasa arab. suasana kampung itu amat damai. tiada seorg pun bangsa asing yang tinggl di kampung itu melainkan aku pada ketika itu. dengan berbekalkan kalimah bahasa arab yang aku pelajari selama 4thn disini, aku melangkah berani menuju ke rumah Syeikh Muhammad Elliyan Awdah As-Sarhan demi merealisasikan matlamat aku. Syeikh menyambut baik hasrat aku. Aku gembira kerana diberi peluang. ikut hati nak je 3hari dua mlm. tapi aku tak nak menyusahkan penghuni rumah itu wlwpun nampak semuanya serba sempurna. aku di layan dengan penuh baik sekali selama 24jam.

Niat asal aku nak betul2 asingkan diri aku dengan bahasa selain dari bahasa arab. rasa mcm nak tutup henset. tak bawak leptop. semualah. segala yang tak berkenaan dengan bahasa arab. tpi fikirkan kalau2 ada kecemasan, ssh plk nnt org nak contact aku. tak apalah..on saje henset. tp iAllah tak nak msg, surfing mahupun chat kalau pun on melainkan kecemasan. itu sahaja.

Selepas pulang dari kelas, aku sibuk2 mempersiapkan diri utk ke sana. lipat2 baju mana yang hendak dibawa, brg2 yg hendak di bawa sedangkan kawan2 lain sumer sibuk untuk ke mutah bagi menghadiri temasya sukan antara university di sini. aku tak sertai mereka. tp tetap dengan matlamat aku. tepat pukul 5, syeikh datang rumah aku jemput aku dirumah, utk d bawa kerumahnya..bermulala perpisahan aku dengan dunia melayu aku.......



1800 - Aku sampai dirumahnya dan dihidangkan dengan teh 'o' selamat dtg kepadaku. anak2nya yg dah kenal aku berebut2 utk bersalam dengan aku selepas mereka tahu aku telah smpi. kami berbual seluruh keluarga sementra tgu waktu maghrib

1920 - Kami bersolat jemaah bersama-sama di masjid. turut serta anak2 syeikh yang masih kecil, solat di masjid. selepas solat, bersalam-salam dengan jemaah yang lain dan berkenalan di antara satu dengan yang lain. salah seorg dari jiran syeikh turut serta bertandang ke rumah syeikh bersama-sama dengan aku.

2000 -
kami berbual2 antara aku, syeikh, jiran syeikh dan anak2 syeikh. suasana amat meriah. aku menceritakan berkenaan dengan malaysia, pergi haji, menjawab segala persoalan yang ditanya oleh syeikh dan jiran serta anak2 mereka yang sgt byk ckp. 6org lelaki kesemuanya. manakala isteri dan anak perempuan hanya duduk di dalm kerana budaya arab tidak membenarkan anak ppuan dan isteri keluar menemui tetamu.

2045 - azan isyak berkumandang, kami ke masjid untuk solat isyak secara berjamaah. mlm itu sejuk aku mengenakan sepasang jaket untuk menghalang diri aku dari sejuk. nampak x da kurus :p. perjalanan pulang, anak syeikh menerangkan kepada aku kawasan tempat tinggal mereka.

2130 -
makan malam sudah tersedia, aku pun makan dengan syeikh dan anak2 serta jiran yang bertandang tadi. aku di jamu dengan sedulang ayam dan kentang yang dimasak dengan sos tomato. di makan dengan roti. sgt sedap hidangan itu wlwpun amat simple. dlm dulang itu, aku rasa ada laa...4ekor ayam kot. sbb aku tgk ader 4 leher. utk di makan seramai 3orang saje pada asalnya. tp aku ajak je anak2 die tu makan 1x. ye laa..byk gile..selesai makan, duk bersembang2 lagi...tv ada kt dlm umah. ruang tamu die neh, mcm ada 1 bilik khas utk tetamu. tak ada apa pun dlm neh.. sofa2 je..sofa2 yg duduk kt bawah..pndai2 la imagine

2300 -
syeikh minta izin nak tido dan tingglkan aku sorg2 je kt dlm ruang tamu itu suh aku tido jgk sbb esk nak bgn pg kan... anak2 die nak tido dgn aku pptnyer, tp abah die tak bagi. suh tido dlm bilik masing2 jgk..

0000 - guling2 tak leh tido... tak taw nak wat pe. ye la kt umah aku biasa tido pukul 3++ kdg2 pas subuh br tido. ttb g umah org suh tido kul11. huh..tabah. so, aku tgk la hp aku. godek2..teronline jgk akhirnyaaaaa...huh.pastu terchatting jgk laaa..huh!tp nsb bek sekejap je..sbb batt aku dah low masa itu. aku plk tak bwk charger sumer. kang hp mati kang. payah lak..so, bile dah ckp low tu, trus je la stop.kiki...

0430 - bgn tuk smyg subuh berjemaah di masjid

0500 - pulang dari masjid, syeikh tu kater, tak ada nak buat apa..tidur sajaa..kiki

0800 -
anak2 die dah bgn, dah bising..aku bkk pintu, sumer masuk. lompat2 jmpe aku. ye la smlm xdpt nak tido dgn aku. pastu syeikh pun masuk jgk.. nyembang2 lagi...haha

0830 - sarapan d sediakan, ada roti, cheese, yogurt, minyak zaitun, zaktar, humus, telur, buah zaitun dlm kuantiti yang byk. tak reti aku nak mula yg mana 1 dulu. aku pun buat2 taw je la..colek2 je mn yg agak2 aku rs best..pas mkn duk nyembang2 je laa..sementra tgu jumaat...

1100 - siap2 nak g smyg jumaat. mandi pe sumer...

1200 - g smyg jumaat..

1330 - balik sembahyang jumaat. singgah kedai. belikan anak2 die neh ice cream, kropok2..sgt seronok mereka.

1430 -
aku d bawa jalan2 ke kawasan sarhan itu, pergi tgk padang, g tgk kelas mengaji, sekolah anak2 die, pergi ladang anggur, main2 air kt empangan. pergi tgk kubur, g tgk tanah syeikh neh, ada tanam gandum. pastu pergi mendaki bukit. nak tgh seluruh kawasan itu serta nampk syria dah. cuaca kurang baik, jadi tak nmpk sgt la..kabur2. pegi rumah bapak syeikh neh, pegi umah abg die. best2...

1600 - bersiap2 tuk sembahyang asar.

1630 - pulang sembahyang asar dan makan tengahari pulak... ini pun byk gile jgkk.. 1dulang jgk

1730 - siap2 nak balik

1800 -
smpi rumah semulaaaaa...


tamatlah kisah aku mengasingkan diri aku dengan bahasa melayu selama 1hari. byk gile faedah yang aku dapat dari percutian aku ini. byk gile perkataan baru yg aku dpt smpai xingt2 apa perkataan itu. lupa dah. syeikh ajar aku, anak2 die ajar aku. jiran die. jemaah masjid. semua lahhh..

ini adalah usaha aku utk memperkukuhkan bahasa arab aku sebelum balik nnt. kalau dah balik nnt celah mana pulak nak ckp arab lagi kan.. wassalam


Seterusnya...

Tuesday, April 21, 2009

MyWay : Mari Membeli Kitab

Assalamualaikum;

Baru-baru ini aku ada mengunjungi kedai yang menjual kitab-kitab agama dan bukan agama. Berbahasa arab dan juga pelbagai bahasa yang lain yang terletak di Amman. Aku pergi sejurus selepas aku menamatkan kuliah harian dengan menaiki bas awam yang bertambangkan JD0.800 = RM4 yang memakan masa selama sejam dari tmpt aku ke Amman. Sila rujuk SINI untuk posting berkenaan dengan AMMAN.

Di dalam bahasa arab. kedai buku di panggil maktabah. perkataan maktabah juga sgt terkenal digunakan sebagai perpustakaan. pendek kata, yang berkenaan dengan buku2 ke, kedai alat tulis ke, sumer di panggil maktabah.

Di maktabah itu, aku telah membeli beberapa buah buku yang berjilid2 byknya untuk rujukan aku semasa dan selepas pengajian ini kelak.

"Kalau la aku dpt menguasai semua ilmu dalam maktabah neh...."


Berikut adalah senarai kitab2 yang sudah menjadi koleksi aku sebagai rujukan :

TAFSIR
  1. Tafsir Ibn Katsir
  2. Tafsir Ayat Hukum - Rawai3 al-Bayan
  3. Tasfir Mufassirin
  4. Tafsir Munir
  5. Ahkam al-Quran - Ibn Arabi
HADIS
  1. Sahih al-Bukhari
  2. Sahih Muslim
  3. Fathul Bari
  4. Hadis Ahkam - Sublul Salam
  5. Fiqh Sunnah
  6. al-Wafi Fi Syarah Arbain an-Nawawi
FIQH
  1. Fiqh Adillah
  2. Fiqh Manhaji
  3. Fiqh Muyassar
  4. Al-Umm
  5. Qawaid Fiqhiah
  6. Syarah Qawaid Fiqhiah
  7. Mausu3h fiqhiah
  8. Kifayatul Ahyar
  9. Mughni Muhtaj
  10. Syarah Qanun Awal Syahsiah
  11. Fiqh Zakat
NAHU
  1. Tatbiq an-Nahwi
  2. I3rab al-Quran
  3. Audoh Masalik
SIRAH

  1. Qisas al-Quran
  2. Sirah Nabawiyah - Abu Hasan Ali Husni an-Nadwi
  3. Fiqh Sirah Nabawiyah
AQIDAH
  1. Aqidah Islam wa Mazahibuha
  2. Ihya' Ulumuddin
  3. Usul al-Dakwah
AKHLAK
  1. Akhlak Islamiah - Abdul Rahman Husin


PERHATIAN :
  1. Kitab-kitab di atas sesuai digunakan untuk pengajian, rujukan dan sumbangan kepada badan-badan tertentu.
  2. Terdapat banyak jenis cetakan terdapat di sini. Cetakan Lubnan, Syria, Arab Saudi, Mesir dan byk lagi
  3. Cetakan yang berkualiti.
  4. Jika ada sesiapa yang berminat untuk membeli kitab-kitab arab ini dan selain dari tajuk-tajuk di atas, khususnya bagi orang-orang Malaysia yang boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut.
  5. Proses penghantaran juga di sediakan pihak kami.


Seterusnya...

Saturday, April 18, 2009

MyWay : Semalam Aku Di Nairobi

Assalamualaikum;

Petang ini sejuk. Tetapi boleh pakai baju t-shirt lengan pendek je. Tak ada la sejuk sgt. Lite2 je.. Hidung separa berhingus. D seblah kiri aku neh ade air nescafe. Baru nak bersarapan. Jam di kanan leptop aku neh pulak menunjukkan pukul 245ptg. Eh? Sarapan ke? Gagaga...

"Harini ini kan hari sabtu. cuti. leh la tido lame sket. esk ahad, dah nak kene g kelas. kene bgn awl..." Aku bermonolog sendirian :p

Tapi pagi ini aku mcm teringat kenangan aku g Nairobi. Mcm br semalam je aku br pegi Nairobi. Tau x Nairobi tu kt ane? Die kt Kenya. Kt Africa. Kalau nak tahu lebey lanjut. G tgk kt google earth ke. Ader la tuu.. Tak pun search sniri la..kiki


Masa aku nak g sane tu, sepanjang perjalanan aku, aku tido je. Mungkin pada masa itu aku sgt letey. Masa tu, yang ada dengan aku, Apek, Sumpit, Manan, Nasir, Yasir dan... Mcm tak ingt lak sape lagi sorg tu eh.. Tp sbnrnyer ramai masa tu. Kami ramai2 pegi Nairobi.

Sesedar aku je, aku da smpai da. Manan kejut aku, aku pun terus tersedar dari tiduran aku. Aku duduk kt bhgian belakang kereta. Tapi bukan kereta la. Truck pick-up tu. Aku tgk kt luar tingkap kereta tu, ader sebijik umah banglow besar. Warna putih. Pastu kedengaran suara hingar bingar kanak2. Sayup2 je dari jauh. Pastu ternampak pulak ader seorang makcik melayu keluar dari bangunan itu. Masa tu aku dlm kereta lagi. Tak larat nak keluar lagi. Pastu aku pun kuar laa. Sbb dak2 neh sumer dah salam2 makcik tu. Aku pun bajet nak kuar salam la jugak kan..

Pastu makcik tu pun menjemput masuk ke dalam bangunan itu. Rupa2nya bangunan itu adalah milik makcik itu. Dan makcik itu adalah mak nasir. Nasir neh mmg nak kene neh, die tak bgtaw pun itu rumah makcik die. Dan die ader pulak makcik kt nairobi. Haha.. Dlm pada masa yang sama, rumah penginapan itu adalah sekolah. Sebab itu ader terdengar bunyi riuh rendah sore kanak2 tuu.. Haizzz...

Selepas kami sumer dah dapat bilik penginapan sumer, aku pun ajak apek pegi tukar duit. Konon nnt senang la nak beli apa2 ke kan. Yg ader dgn aku masa tu duit Ringgit dengan duit Dinar je. Kat nairobi mn laku kan. Pergila aku keluar untuk carik exchange. Manakala yang lain sumer tinggal kt rumah itu saje.

Lepas aku tukar duit itu, perut amat lapa. Berbunyi2, on d way nak balik itu, aku terjumpe warong2 makan2 neh. Bentuk die sebijik mcm kt mesia. Warung minum yg beratapkan nipah je. tp mcm2 mknn ader. Best. Aku pun dengan xcited la nak try la nak beli2 sbb nak pakai duit Nairobi nehh.. Matawang nairobi pada masa tu adalah KESH. Tapi rege die sumer macam mahal2 je.. Starting duit die KESH100 tp die mcm singgit je la.. Bukan mcm rm100 tuu.. Aku pun order laa mee goreng mamak dengan air nescafe kot dengan harga KESH2500 = RM25 la tuu.. Mahal kn?huh

Masa nak bayar tuu.. Aku bg la duit yang aku br tukar tu dgn penuh riak 1x. Bajet mcm best la pakai duit Nairobi. Ttb pakcik tu tak terima. Sudah, pesal pulak neh? Die kater die pakai duit Malaysia jgk. Pulakkkk... Aku dah la dah tukar duit2 aku. Mn de duit mesia g dah. Aku confius gile. Apek lak, gelak2 kan je aku ms tu. Die pun bukan nak ckp. Ikuttt je aku g tukar duit.. Hampes asbestos! huh

Dalam kekalutan yang membingungkan aku tu, apek lak duk gelak2 lg kt luar. Aku dah tak taw nak buat apa. Ttb ada telefon berdering. Aik, bunyi telefon neh mcm biasa jee dengar. Bunyi mcm telefom dlm YM tuu... Aku pandang kiri kanan gelap je. Tak ada apa pun, aku selak sket slimut aku, tgk2 telefom YM Abu (rumet aku) yang berbunyi. Argh, aku bermimpi rupanya. Jam kt henset aku menunjukkan pukul 115 ptg. Berserta 3 msg Unread. Haha.. Fuh selamat. aku kt jordan lagi rupanya. Klu tak aku rasa mesti dah kene basuh pinggan kt kedai acik tuu.. Tp mcm best je g Nairobi.

Aku rasala kan, sbb aku asik baca brader neh punyer blog g Nairobi, itu pasal laa... Haha..Sekian Terima Kasih..


Seterusnya...

Saturday, April 4, 2009

MyWay : R.E.A.C.T.I.V.A.T.E

Assalamualaikum..


Hampir seminggu aku bercuti dari menulis apa2 dalam blog aku neh. tapi acap kali juga aku ziarah2. buang2 habuk yg ader. wlwpun sbnrnyer skrg neh aku xtaw nak tulih ape pun. hanya menggerakkan jari jemari aku neh untuk menulis pe2 yg ptt kt dlm neh.

Apa yang aku buat sepanjang minggu ini?

Tak ader pe yg menarik pun ekceli. sekadar memerhati keadaan je...bile dah bercuti neh, mcm malas je plk nak hapdet2 balek neh. tgk la..kumpul smgt balik. nnt aku try tulih balik.

xapalah..tak taw nak tulih pe.esk nak g kelas..tabah!


Seterusnya...

Tuesday, March 24, 2009

MyWay : Kenapa Aku Tulis Blog?

Assalamualaikum;

Harini sejuk. Hujan turun renyai2. Sesekali terkena kulit licin pipi gebu aku ini, sejuk juga rasanya. Bile bercakap, mulut berasap2. Rasa mcm duduk kt oversea pula----Tapi bukankah skrg ini aku kat oversea? Jauh dari kaum keluargaku? Bisik hatiku sendiri. Tergelak kecil di dalam hati. Mentertawakan diri sendiri sebab terlintas pula bende tak masuk akal itu. Haha..

Untuk apa aku tulis semua ini? Nak wat apa bagitaw seluruh penduduk alam ape yg aku buat, aku fikir. Pastu dok tgu kalaw2 ada org nak komen kt setiap entry yg aku buat itu. Mcm buang masa pun ada sbnrnyer. Tapi kenapa nak menulis jugak wlwpun dah taw buang masa? Kenapa aku menulis? dan kenapa org lain pun ramai yang nak menulis jugak? Lagi mcm kelakar bile ada org mintak ajar buat blog :

"Anap, ajarla aku buat blog. Aku nak wat blog mcm kaw. Blog ko best.. Bawah sikit je dari Blog JustKhai mahupun Blog Kereta Mayat" -Ketahuilah bahawa ayat yg sbenar adalah ayat yg pertama tu je. Ayat yang ke2,3 dan 4 itu adalah ayat aku sendiri...kiki


Sedikit Sejarah Blog Aku :-

Mula-mulaaaaaaa dulu aku tluih blog pkai blog frenster je. Aku de bc blog kawan aku jugak, ms tu aku dok Mesia lagi. Die duk Mesir. Die tulih2 blog. Mcm best je.. Sejak dari itu aku bermula menulis blog ini. Masa itu around tahun 2004 gitu kot. Not rili sure la. Xingt. Dengan blog aku yg hanya dikenali dengan ::MyWay:: pada ketika itu. Dalam tu xde pe pun. Sumer dok cite pasal aku je. Ape yg aku tak puas ati, ape yg aku seronok.. Sgt diari blog itu. Haha.. Ntah ape2ntah..

Kemunculan sebenar blog ini pula adalah atas dasar ketidakpuashatian aku dengan seorg hamba Allah ini yg bajet die sgt best. So, aku pun berpindah la kt blogspot ini dengan hati yang sgt busuk untuk bersaing dgn die agar mencapai jumlah kunjungan teramai ketika itu. Aku berjaya memenangi dlm perlumbaan itu. Aku sgt berpuas hati walawpun pada hakikatnya tiada apa2 pertandingan pun yang dianjurkan. Aku je syok sniri. Lepas dari itu, aku rasakan ada roh2 keinsafan muncul from d bottom of my heart..Erkk! mengatakan blog ini boleh dijadikan medium untuk berkongsi ilmu, pengalaman serta pandangan dengan seluruh penduduk alam maya. Buat ape nak bergaduh dengan bende yang tidak ada faedahnya? Aku insaf.. Lantas memulakan hidup baru, cara penulisan dan pendekatan yang baru...

So, Kenapa aku tulis blog?

  1. Kat sini [Jordan] aku terlalu banyak masa yang terluang. Kalaupun dah baca buku ke, dah pegi wat kerja2 amal ke, masa yang berbaki tetap banyak. So, dari aku dok melanguk je, bek aku tulih blog. Berkongsi ilmu.
  2. Aku rasakan keluarga aku kt Malaysia pasti ingin mengetahui cerita2 aku di perantauan ini. Jadi, dengan blog ini la tempat aku nak bercerita kt keluarga aku.
  3. Kawan2 aku pun suruh ceritakan pengalaman aku di perantauan ini.
  4. Aku nak kumpul ilmu2 yg aku dpt, tak kira la dari pengalaman aku ke, sekeliling aku supaya aku boleh merujuk kembali apa2 masalah bila dikemudian hari nnt.
  5. Aku nak bg anak2 aku baca perjalanan hidup ayah die neh supaya die boleh pelajari sesuatu dari ayahnya yang hensem neh..ngeeee...
  6. Aku catatkan angan2 aku, matlamat aku supaya kalaw aku berjaya nnt, aku leh buktikan yang aku pernah berangan2 suatu ketika dahulu..
  7. Sebagai bukti aku pernah sampai ke sesuatu tempat itu yang aku catatkan dlm label "kembara"..
  8. Menyuarakan pendapat aku berkenaan dengan keadaan sekeliling aku
  9. Cuba untuk berkongsi info2 terkini yang berlaku disekeliling aku.
  10. Jika aku mati esk hari, sekurang2nya ada 'bende' yang aku tinggalkan untuk sekelian penduduk alam maya ini. Aku bukan lah seperti ulama'2 tersohor dahulu kala, boleh mengarang buku untuk menjadi rujukan umat kemudian, akan tetapi hanyalah seorg pelajar yang hanya tahu mengambil ilmu2 dari ulama'2 terdahulu itu. Oleh itu, dengan adanya blog ini, sekurang2nya ada juga usaha aku untuk menyumbang kepada pengembangan ilmu Islam. [Walaupun blog aku ini Islam Hadari sgt! Bercampur2 isi kandungannya..]
Secara asasnya, aku menulis hanyalah untuk pembacaan aku sendiri sahaja. Akan tetapi, jika ada yang boleh aku kongsikan untuk semua aku cuba untuk salurkan ilmu2 itu agar ilmu yang aku ada itu berkembang dan boleh dijadikan bekalan aku untuk akhirat kelak.

Apabila mati anak Adam itu, maka terputuslah seluruh hubungannya dengan dunia melainkan 3 perkara:- 1: Doa anak yang soleh, 2: Sedekah jariah, 3: Ilmu yang bermanfaat. "Hadis yang seperti yang disabdakan oleh Nabi"

Untuk entry ini kalau aku jadikan ala2 tag boleh kah? aku nak taw sgt kenapa korg tulih blog. Mereka itu adalahhh :

Cikgu Adam
Mr. Rizz
Encik Faizal @ Poyan
Encik Chime
Mr. Re2d
Oh! Bintang


Seterusnya...

Wednesday, February 25, 2009

MyWay : Surat Untuk Senior

Assalamualaikum;

Apa khabar senior2 aku yang semuanya jauh di mata, tp ttp dekat di hati? Semoga anda semua sihat2 hendaknya menjalani liku2 hidup yang bergelar graduan mahasiswa Jordan. Ceh, poyo! hehe.

Sejak aku balik Malaysia haritu, dah lebey kurang 4 hari aku sudah terpisah dgn keluarga aku yg berada kat Malaysia, aku asik terfikir je, bagaimanalah keadaan mak aku sepanjang ketiadaan aku di rumah. Apa yang mak makan? Mak boleh makan kah? Adakah mak kembali bertenaga? Mcm2 soklan jugaklah yang terlintas kt fikiran aku neh sejak aku kembali ke bumi gersang neh - Jordan. Kalau korang ada masa, korg pegi la rumah aku. Tlg tgk2 kan mak aku. Aku yakin, kehadiran korang mesti menggembirakan mak aku, dan jugak abah aku..

Kalaw korang sumer nak taw, sekembalinya aku di sini ternyata amat berbeza 1x berbanding cuti2 Malaysia aku sebelum ini. Semuanya seakan2 berubah. Aku ada ahli rumah yang baru. Makin ramai adik2 baru. Perubahan cuaca juga aku rasai dgn cuaca di Malaysia. Tidak ketinggalan perubahan waktu yang aku alami di sini. Bende2 neh sumer sedikit sebyak mengganggu kelancaran aktiviti harian aku. Akan tetapi, alhamdulillah aku lalui dgn baik skali. no problem! Mengganggu sedikit je. Tak banyk pun. Itu korang sumer jgn risau ah. Ok saje.. Tadi aku naik taxi pegi jamiah, driver taxi tu ckp hari Sabtu atau Ahad neh dijangka akan turun salji. Best taw salji.. Kat Malaysia mana ada..hehe

Walawbagaimanapun, perubahan yang amat ketara bagi aku untuk melalui hari2 seterus yang paling aku rasai ialah kesukaran aku setelah korang semua pulang ke tanah air dan kini aku adalah SENIOR. Mcm korg dulu. Huh! Aku rs mcm xsedia je lagi nak jadi senior. Byk perkara lagi yang mcm aku xsempat nak blaja dari korg dan korg pun satu gak.. Kot tak tnyer.. Xde nak ajar2.. Kih2

Perkara paling mudah laa, bila ader perkataan2 bahasa arab yang aku tak taw, biasenya aku akn trus tnyer je kt korang kan? korang pun dgn slumber je trus bgtaw kt aku. Aku plak buat2 ingt la kononnyer. Kan senang keje aku. Tp ingt pun waktu tu je laa.. Hehe. Tp skrg neh, bile dah tak taw tu, mula la menggelabah, kene bukak kamus laa.. Carik kamus online kt internet la.. Semata2 untuk mendapatkan perkataan jintan manis. Huh! Pastu, skrg neh plak aku rasa mcm ader sengal2 sendi. Mungkin disebabkan cuaca sejuk neh, klu dulu korg ader, leh jugak laaa tolong urutkan ke pe ke..kn? Korg ingt lagi tak masa kaki aku terseliuh dulu. Korang jugak la yang bagi cuti kat aku wlwpun doktor kt jamiah tak de pun bg aku cuti. Tp sbb konon2nya nasihat korg, supaya jgn byk bergerak.. Aku ikutkan je laa.. Lagipun cuti kan.. Xkn la xnk kn? Skrg neh? Aku dok tekan2 sniri je. Xde lagi snior yg leh urutkan adik juniormu ini. Yang lagi tak best, xde org nak bg aku cuti.. Ahakz.

Wlwpun kehilangan mcm neh dah byk kali dah berlaku dlm idup aku sejak di bangku skolah lagi. Pastu di bangku kolej pe sumer, tp kehilangan kali ini amat dirasai.. Wlwbagaimanapun, aku cekal dan tabah je menghadapi semua dugaan ini untuk menghabiskan sisa-sisa hidup aku kt sini. Huhu. Korang sumer jangan lupe doakan aku dan juga adik2 juniormu yang lain supaya berjaya mcm korg jugak k?

Tak apalah, aku ok je sbnrnyer neh. Tp mcm tingt je kat korg. Nanti kalaw ada masa, aku tulih g kat korg yer.. Salam

"Gambar Kita"

Yang benar,
anap_ilmi


Seterusnya...

Monday, February 16, 2009

MyWay : Reschedule

Assalamualaikum;

Pengalaman terlepas flight kali pertama mmg mengerikan. terlepas bas pun dah cuak. ini pulak terlepas flight! huh.. jantung berdegup kencang. makan xlalu. rasa dahaga jee. berpeluh2. menggigil. rs down.. aduh...

Beriyer neh, buat2 countdown pe sumer..tgk2 salah tgk tarikh..adoiiii

Nasib baik la peristiwa ini adalah biasa bagi mereka yang dah sllu wat keje neh dan ada juga yg mmg sengaja melepaskan flight mereka. belajar dari mereka. tenang. damai.

Harini call costumer service. reschedule balik. Indound flight : KUL-AUH-AMM, 20hb February, pukul 9mlm. KLIA. Huh tabah. beratnyer... nak tido. zzzZZZzzz


Seterusnya...

Wednesday, February 4, 2009

MyWay : On Vacation

Assalamualaikum;

Sorry sesgt xdpt nak hapdet dgn aktiv sbb skrg neh aku on vacation lah. xleh nak ngadap sgt pc. aku akan kembali ke tanah perantauan aku on 16feb dan i-allah smpi sane pd 17feb dlm kul330pg. huh, tabah! ada lebey kurang 11 hari je lagi neh dari skrg. adoi...sgt tabah untuk kembali...pe2pun, tq tuk keep visiting my page. nnt aku akan ceritakan ape yg berlaku sbnrnyer. k?

PEACE! :)>-


Seterusnya...

Tuesday, January 27, 2009

MyWay : JetLag

Assalamualaikum,

Smpai skrg neh xleh nak ssuaikan diri dgn keadaan tmpt aku skrg neh. Kat sini, siang aku tido, mlm aku jaga..aduihhh

Namanya JetLag. JetLag neh adalah keadaan yg kita tak biasa sgt akibat dek travel dgn flight. Kita tak biasa lg dgn keadaan masa terutamanya. Aku dah travel around 8000km merentasi 6garisan masa. skrg neh aku kt GMT +0800...Mn ek? kiki

Nnt aku hapdet g.. Very Sleepy rite now even br bgn td...skrg kul 230ptg.. tmpt asal aku, kul 830pg..biasenyer aku xsedar g.. melainkan kalau g kelas...cuti? mcm xpenah je nmpk matahari pagi...kiki


Seterusnya...

Saturday, January 24, 2009

Myway : Nak g Mana neh?

Assalamualaikum;

FAST HAPDET GILE BANGKONG : START 0208

Diantara yang aku sempat jumpe sblm bertolak.



Ni pulak,yang hntr aku balik..TIADA DLM GAMBAR : HANIS+MAT ALIP..Sorry!


TAPI, Aku nak pegi mana neh?

END : 0210


Seterusnya...

Thursday, January 22, 2009

MyWay : Sape-Nak-Ikot-Aku?

Assalamualaikum;
Sape nak ikot aku? Esk malam siap!


Seterusnya...

Tuesday, January 20, 2009

MyWay : Nothing Much To Say

Salaam Alykum;

Rini aku nak kongsi dgn korang, sebuah lagu yg aku dpt bile aku masuk kt blog Encik ZilZal. Lagu neh bertajuk Sejuta Harapan nyanyian Dai Nada. Enjoy




La…la…la
Sejuta harapan
Yang aku sandarkan
Seberkas cahayaMu
Untuk terangi jalanku

Tanpa rahmat ampunMu
Tanpa kasih sayangMu
Hampa terasa hidupku

Ku ingin bersamaMu
Dekat selalu denganMu
Bahagia bersamaMu

Ya Allah
Terangilah gelap hitam hatiku
Ya Allah
Sucikanlah hati ikhlas untukMu 2x

Aku really nothing much to say skrg neh, aku Serabut! Banyak bnde nak kene fikir skrg neh..Ya Allah, Permudahkan segala urusanku... :(


Seterusnya...

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO