Tuesday, May 19, 2009

Flight Reviews : Etihad Airways II

Assalamualaikum;

Masih dlm mood percutian saya dari 7/5-14/5/2009 ke UAE. Sekali lagi utk kesekian kalinya saya menyatakan saya seperti tidak menyangka utk ke UAE bagi kali ke-2. Termasuklah sekali lagi menaiki syarikat penerbangan Etihad Airways. Terima kasih sekali lagi bagi keluarga Pakcik Isa diatas tajaan daripada beliau. Dulu kan, sy pernah terfikir "Bile la nak dpt naik Etihad neh?" sbb Etihad Airways merupakan syarikat penerbangan yang mempunyai kelas tersendiri. Dianugerahkan sebagai syarikat penerbangan bertaraf 4bintang. setaraf dengan penerbangan Emirates. Cuma Emirates berpusat di Dubai dan Etihad Airways berpusat di Abu Dhabi.

Bagi reviews sy bagi syarikat penerbangan ini utk kali ini, ada beberapa perkara yang sy tidak nyatakan pada review saya sblm ini berkenaan dengan Etihad Airways ini..

Sblm itu mari kita lihat info flight dulu k?

AMM - AUH : 7 May 2009
AUH - AMM : 14 May 2009

Flight No : EY 514 / EY 515
Aircraft : Airbus Industrie A320-100/200
Flight Duration : 2h 30mins

Yang tak best dulu..

Dari yg 1st aku naik ritu lagi aku perasan bahawa service menghidangkan makanan semasa perjalanan adalah LEMBAB. letih tgu. ingtkan mcm boleh di maafkan lah. tu yg tak tuleh sblm ni tuu.. tgk2 samaaa jeee. org depan dah abeh makan dah, baru la kita nak dpt maknn. Lagi 1 hal, nak kutip tray pun LEMBAB. smpai ada org yg hntr sniri kat dapur die. adakah itu kerja penumpang atawpun kerja pramugari@ pramugara itu?

Dlm byk2 flight yg aku naik setakat ini, Etihad Airways menghidangkan arak di dlm pesawat. flight2 negara2 Islam yg lain mcm Yemenia Airways, Kuwait Airways tak la plak aku nmpk ada dihidangkan arak. [jika ada sila beritahu] bila ada org yang minum.. berbau 1 flight. sgt xsedap bau itu!

Tidak mengalunkan bacaan al-Quran sblm memulakan penerbangan. Sepatutnya syarikat2 penerbangan dari timur tgh ini perlu mengalunkan sepotong dua ayat dari al-Quran mcm kuwait airways. wlwpun CEO die bukan Islam ke, At least die kene hormat la org2 mid east yang rata2 menganut agama Islam ini. So far, aku tgk la.. syarikat penerbangan dari negara Kuwait sgt menitik beratkan soal ini. Klu xcaya cuba search sniri kt Youtube.. Bukan apa, bila ada alunan al-Quran sblm penerbangan, bukankah rasa lebeh selamat? rasa sentiasa berada dibawah lindunganNya sepanjang perjlnn..

Yang Best pulak..

bagi pengalaman kali ini, aku dah rasa mcm Etihad neh biasa jee.. nothing pun. mungkin sbb ini penerbangan dlm negara arab sahaja. huhu

Ada la jgk IFE (In-Flight Entertainment) dari flight yg aku nek ritu. ritu ZERO! ni dpt jgk la aku tgk cite InkHeart dengan Bride War (xsure tajuk die)

lg best pun.. dapt bergmbr dgn pramugari dan pramugara serta di cockpit pesawat.. ahakz..




*utk pertama kalinya aku naik flight..aku dudukkkkk je x jalan2 g mana2 pun. hatta ke toilet 1x pun. klu x, biasanya gatall je kaki aku nak jln2 g toilet. xpun lepak2 kwsn dapur die ke..mkn2 kek..


9 Orang Berani Mati:

.0hbintang!. said...

sy sangat pasti kenapa awk xgatal kaki n segalanye kali
neh..

kiki<--pnjm ayat jap.ahakz ;p

Anonymous said...

nak naik jugak!!!
weeee

::alifdalmim:: said...

aku rasa ade je Etihad ni buka ayat2 Quran..cuma myb ko tak abis godek2..

masa aku naik emirates tu..ada je channel khas utk ayat2 Quran..apa lagi..dgr la smbil2 tido..hahaha

::alifdalmim:: said...

aku rasa bukan emirates je..sumer flight mid east ada je channel khas..bhgn radio or something like that...aku rasa la..

anap_ilmi said...

.0hbintang!. : jwpn anda salah..

nenek tua : nnt de peluang nnt kita nek sama2 k?

:: Alif :: Dal :: Mim :: : no..i mean mcm bacaan2 doa..pastu bc ayat2 quran SEBELUM penerbangan.. channel2 quran tu mmg la ada saja..ini biar bergema seluruh flight dgn ayat2 al-qurann. xcy tgk youtube..bykkk

farish izaryl @izreez said...

anap!..heh clustt amik gmbo kat cockpit lg ngeeeeeeeeee

Anonymous said...

qatar airways lg best!

Zulfahimi bin Husain said...

anap...aku nek gulf air (ist-bah-kul-bah-ist) ari tu, diorg ada hidang wines (red &white wine , dry) champhagne, vodka and of course beer. turkish airlines pun ada sume arak2 tu.

Unknown said...

seronok nye!!!!!

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO