Saturday, May 2, 2009

MyWay : 24jam Berbahasa Arab

Assalamualaikum;

"SEDIKIT KEBERANIAN SUDAH CUKUP UNTUK MENGATASI KETAKUTAN YANG BANYAK"


Semalam aku memberanikan seorg diri untuk memperbaiki, memperkaya dan mempelajari bahasa arab aku dengan cuba untuk tinggal bersama-sama dengan keluarga arab selama 1hari. sebagai langkah pertama la kononnya, aku nak tgk sejauh mana penguasaan bahasa arab aku setakat ini. ini adalah kali pertama aku mengasingkan diri aku dengan rakyat Malaysia di sini dan pergi ke sebuah kampung yang bernama As-Sarhan, 500m lagi ke border syria demi mempelajari bahasa arab. suasana kampung itu amat damai. tiada seorg pun bangsa asing yang tinggl di kampung itu melainkan aku pada ketika itu. dengan berbekalkan kalimah bahasa arab yang aku pelajari selama 4thn disini, aku melangkah berani menuju ke rumah Syeikh Muhammad Elliyan Awdah As-Sarhan demi merealisasikan matlamat aku. Syeikh menyambut baik hasrat aku. Aku gembira kerana diberi peluang. ikut hati nak je 3hari dua mlm. tapi aku tak nak menyusahkan penghuni rumah itu wlwpun nampak semuanya serba sempurna. aku di layan dengan penuh baik sekali selama 24jam.

Niat asal aku nak betul2 asingkan diri aku dengan bahasa selain dari bahasa arab. rasa mcm nak tutup henset. tak bawak leptop. semualah. segala yang tak berkenaan dengan bahasa arab. tpi fikirkan kalau2 ada kecemasan, ssh plk nnt org nak contact aku. tak apalah..on saje henset. tp iAllah tak nak msg, surfing mahupun chat kalau pun on melainkan kecemasan. itu sahaja.

Selepas pulang dari kelas, aku sibuk2 mempersiapkan diri utk ke sana. lipat2 baju mana yang hendak dibawa, brg2 yg hendak di bawa sedangkan kawan2 lain sumer sibuk untuk ke mutah bagi menghadiri temasya sukan antara university di sini. aku tak sertai mereka. tp tetap dengan matlamat aku. tepat pukul 5, syeikh datang rumah aku jemput aku dirumah, utk d bawa kerumahnya..bermulala perpisahan aku dengan dunia melayu aku.......



1800 - Aku sampai dirumahnya dan dihidangkan dengan teh 'o' selamat dtg kepadaku. anak2nya yg dah kenal aku berebut2 utk bersalam dengan aku selepas mereka tahu aku telah smpi. kami berbual seluruh keluarga sementra tgu waktu maghrib

1920 - Kami bersolat jemaah bersama-sama di masjid. turut serta anak2 syeikh yang masih kecil, solat di masjid. selepas solat, bersalam-salam dengan jemaah yang lain dan berkenalan di antara satu dengan yang lain. salah seorg dari jiran syeikh turut serta bertandang ke rumah syeikh bersama-sama dengan aku.

2000 -
kami berbual2 antara aku, syeikh, jiran syeikh dan anak2 syeikh. suasana amat meriah. aku menceritakan berkenaan dengan malaysia, pergi haji, menjawab segala persoalan yang ditanya oleh syeikh dan jiran serta anak2 mereka yang sgt byk ckp. 6org lelaki kesemuanya. manakala isteri dan anak perempuan hanya duduk di dalm kerana budaya arab tidak membenarkan anak ppuan dan isteri keluar menemui tetamu.

2045 - azan isyak berkumandang, kami ke masjid untuk solat isyak secara berjamaah. mlm itu sejuk aku mengenakan sepasang jaket untuk menghalang diri aku dari sejuk. nampak x da kurus :p. perjalanan pulang, anak syeikh menerangkan kepada aku kawasan tempat tinggal mereka.

2130 -
makan malam sudah tersedia, aku pun makan dengan syeikh dan anak2 serta jiran yang bertandang tadi. aku di jamu dengan sedulang ayam dan kentang yang dimasak dengan sos tomato. di makan dengan roti. sgt sedap hidangan itu wlwpun amat simple. dlm dulang itu, aku rasa ada laa...4ekor ayam kot. sbb aku tgk ader 4 leher. utk di makan seramai 3orang saje pada asalnya. tp aku ajak je anak2 die tu makan 1x. ye laa..byk gile..selesai makan, duk bersembang2 lagi...tv ada kt dlm umah. ruang tamu die neh, mcm ada 1 bilik khas utk tetamu. tak ada apa pun dlm neh.. sofa2 je..sofa2 yg duduk kt bawah..pndai2 la imagine

2300 -
syeikh minta izin nak tido dan tingglkan aku sorg2 je kt dlm ruang tamu itu suh aku tido jgk sbb esk nak bgn pg kan... anak2 die nak tido dgn aku pptnyer, tp abah die tak bagi. suh tido dlm bilik masing2 jgk..

0000 - guling2 tak leh tido... tak taw nak wat pe. ye la kt umah aku biasa tido pukul 3++ kdg2 pas subuh br tido. ttb g umah org suh tido kul11. huh..tabah. so, aku tgk la hp aku. godek2..teronline jgk akhirnyaaaaa...huh.pastu terchatting jgk laaa..huh!tp nsb bek sekejap je..sbb batt aku dah low masa itu. aku plk tak bwk charger sumer. kang hp mati kang. payah lak..so, bile dah ckp low tu, trus je la stop.kiki...

0430 - bgn tuk smyg subuh berjemaah di masjid

0500 - pulang dari masjid, syeikh tu kater, tak ada nak buat apa..tidur sajaa..kiki

0800 -
anak2 die dah bgn, dah bising..aku bkk pintu, sumer masuk. lompat2 jmpe aku. ye la smlm xdpt nak tido dgn aku. pastu syeikh pun masuk jgk.. nyembang2 lagi...haha

0830 - sarapan d sediakan, ada roti, cheese, yogurt, minyak zaitun, zaktar, humus, telur, buah zaitun dlm kuantiti yang byk. tak reti aku nak mula yg mana 1 dulu. aku pun buat2 taw je la..colek2 je mn yg agak2 aku rs best..pas mkn duk nyembang2 je laa..sementra tgu jumaat...

1100 - siap2 nak g smyg jumaat. mandi pe sumer...

1200 - g smyg jumaat..

1330 - balik sembahyang jumaat. singgah kedai. belikan anak2 die neh ice cream, kropok2..sgt seronok mereka.

1430 -
aku d bawa jalan2 ke kawasan sarhan itu, pergi tgk padang, g tgk kelas mengaji, sekolah anak2 die, pergi ladang anggur, main2 air kt empangan. pergi tgk kubur, g tgk tanah syeikh neh, ada tanam gandum. pastu pergi mendaki bukit. nak tgh seluruh kawasan itu serta nampk syria dah. cuaca kurang baik, jadi tak nmpk sgt la..kabur2. pegi rumah bapak syeikh neh, pegi umah abg die. best2...

1600 - bersiap2 tuk sembahyang asar.

1630 - pulang sembahyang asar dan makan tengahari pulak... ini pun byk gile jgkk.. 1dulang jgk

1730 - siap2 nak balik

1800 -
smpi rumah semulaaaaa...


tamatlah kisah aku mengasingkan diri aku dengan bahasa melayu selama 1hari. byk gile faedah yang aku dapat dari percutian aku ini. byk gile perkataan baru yg aku dpt smpai xingt2 apa perkataan itu. lupa dah. syeikh ajar aku, anak2 die ajar aku. jiran die. jemaah masjid. semua lahhh..

ini adalah usaha aku utk memperkukuhkan bahasa arab aku sebelum balik nnt. kalau dah balik nnt celah mana pulak nak ckp arab lagi kan.. wassalam

3 Orang Berani Mati:

.0hbintang!. said...

"awk..buzz sy"

kiki

gd j0b!!

pasni g lagi ea..

emm gmba tade ke pacek?:>

farish izaryl @izreez said...

wah3 mesti tererr ahnaf ckp bhasa arab pasni ekekkee

aiSyaLiciOus said...

gud job Me.Ahnaf...bile g leh ajar sya plak?? xsabar nak menuntut ilmu nie...

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO