Saturday, October 10, 2009

Flight Reviews : Gulf Air

Assalamualaikum;


Y
eah.. Aku kembali lagi ke Malaysia, tanah airku. Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik negeri sendiri kan... Lagi pun no place like home!

Kepulangan aku untuk kali ini pula, aku berpeluang terbang bersama syarikat penerbangan Gulf Air memandangkan syarikat itu je yang menawarkan harga tambang yang berpatutan. Apa2 pun aku bersyukur sbb kalau nak kira la kan, hampir semua syarikat penerbangan kat middle east neh aku da try, tinggal Emirates je. Hope i have a chance fly Emirates for the last neh. Balik habis.. Aminnn..

So, for now, saya nak wat reviews la kan mcm saya buat sebelum2 neh la kann... Data2 flight ada lah seperti berikut:

AMM - BAH - AMM
Airline : GF972 / 971
Aircraft : Airbus Industrie A321
Flight Duration : 2:30
Class : Economy

Check-in :
Alhamdulillah la, semua barang aku lepas walaupun aku rasa total barang-barang aku semua dekat nak 50KG. Walaupun die tak bagi grouping, tapi die bagi jugak nak topup2 kat orang lain and the very last tu, die bagi je lepas dalam 5kg jugak. Selamat ~

Pramugari - Pramugara :
Multiracial. Kita boleh taw pramugari / pramugara die tu berasal ataupun mungkin base die dari masa bila kita usha sket kt nametag die tu. ada bendera kecik. masa aku naik neh, pramugara ada sorang je kot. len sumer pramugari. ada pramugari dari India tu, aku nak amek gambar die masa die tunjukkan safety demo tu, die suh delete balik gambar die! hampeh, flight lain tak ada pun mcm tu. tapi mmg sebab die tak lawa punnn. sbb tu mungkin die suh delete pic die. huh, bajet!lagi 1, mcm biasa la kan, pramugari / pramugara die neh, ramai tua2. pramugara, ada yg gemuk2. kalau mcm tu aku rasa kalau aku apply pun dapat je... sbb aku lagi kurus dari diorg. ke mmg syarat die kene gemuk2? NO IDEA!

LegRoom / Seat :
Legroom die, just nice la. tapi xde la mcm Etihad, aku siap boleh duduk bersila lagi. Ni kira ok je laa.. xde la rasa mcm sempit ke pe. lagipun mungkin flight dekat2 neh je kot. TAK ADA TEMPAT LETAK KAKI KAT KERUSI DEPAN TU. alaa, yg tempt letak kaki tu laaa.. XDE! Seat die pun ok laa.. muat aku je

IFI (in-flight info) :

ZERO! hampes tul.. flight dalam negara2 arab neh mmg aku rasa sumer tak ada IFE la. Megazines2 pun.. dah koyak rabak. even (ceh, even tuu) nak bg earphone pun harammm... kot2 la ada lagu2 ke. Sudah eh, on iPod..zzzz.. tapi x zzzz sgt pun, kejap je kann.. haiz

IFE (in-flight entertainment) :

Ada, tp screen kecik je la kt tempat air-cond die tu, alah, tapi aku mcm tgk tak tgk je. cerita arab. boring... bukan VOD (Video on demand) laaa..

Meals On Board :

Ok jugak. Even (even lagi) dekat pun die bagi pilihan makanan. tgh lapar, of coz la nasik kan siap "May i Have another meals?" lagiii.. lapar punyer pasal, die bagi je. kalau berminat, cubalah!

Aku xsure la apa konsep GulfAir neh kan, aku pernah la terbacakan, GulfAir neh tidak menggunakan alatan makan besi sebagai keselamatan. So, GulfAir menggunakan semua peralatan menggunakan plastik. Mcm nursery pun ada. comel je sumer peralatan die tu. sudu garfu die.. ahakz

Service :

Not bad la. tak ada la lembab na. tapi tak mcm Etihad sbb tak ada dapat air mineral sejurus kita naik sebelum take-off tu. dahaga laaa...

Cabin :
Ok je. Wangi. Masa naik tu ok je.. masa turun tuu... mcm kene taufan dlm flight.. bersepah2 gile buku2 kene koyak, bantal2 pe sumer. haiz. arab oh arab!

Take-off / landing :

Agak bergegar. Pilot baru kot...

Toilet :
Tak pergi, sebab masa nak pegi tu, tgk bahagian dapur kat belakang tu, penuh dgn air melimpah. adoii.. apa laa orang arab neh buat.. jahanam flight.. haha


BAH - KUL
Airline : GF280
Aircraft : Boieng 777-200/300
Flight Duration : 8:00
Class : Economy

Pramugari - Pramugara :
Ok je kot, Flight kosong masa tu, so pramugari tu focus kat kitorg je laa. mintak nak tukar seat pun, senyumm je. kira ok lah..

LegRoom / Seat :
Boleh la kot. aku suke seat die. bile kita nak rebahkan kebelakang tu, mcm cukup comfort la. pastu tempat letak kaki die kat kerusi depan tu pun, tak pernah aku jmpe sebelum neh, ada mcm pakai net taw. mmg sgt rest la kaki bile meletakkan kaki kt tempat letak kaki netting tu. sambil rebahkan kerusi ke belakang plak kan..zzzzz. Yang best lagi kt seat die tu, ada lampu kecik tuk suluh kat meja makan.. khusus tuk mejaa je.. suke la lampu tu. tak ada kt flight lain la setakat neh...

HeadRoom :

Aku suker la boieng! 1st time naik flight Boieng sbnrnyer.. aku suker bahagian luggage compartment kat atas die tu.. tak mcm Airbus. airbus nampak mcm sempit. ini luasss je.. suke..suke!

IFI (in-flight Info) :

Bagus! Cuma tak ada camera je. tak leh tgk depan, bawah, tepi ke..lain sumer ok!

IFE (in-flight entertainment) :
Best la jugak. tapi bagi aku la kann. ETIHAD lagi best lagi, sebab ada cerita melayu. lagu2 dalam ETIHAD pun banyak n terkini. Ini byk lagu India. Tp best sbb leh main multi player games. lawan2 dgn org sebelah apa semua kan.. leh hntr msg seat to seat lagi. best laa.. tak boring..

Meals On Board :
Ha, bagus! Boleh mintak another meals jugak. die bagi je. siap another fruits lagi. haha..

Service :

Mungkin ini flight jauh kann, so service die mcm ok laa. ke sbb flight tak ramai orang? hurmm

Cabin :

1st time jugak naik flight kerusi die 3-3-3 mcm agak besar flight sebenarnya ada 3class. economy, business and first. yang first tu, nampak2 nya mcm bilik2. huh.. bile la leh duduk kat kelas tuu

Take-off / landing :

Ok je.. seram2 je bile landing. haha

Toilet :

Okje.. macam biasa. g toilet bukan nak apa sgt pun, saja je buat lawatan. boring tak taw nak wat pe da dlm flight..

OverAll :

Best je la. Naik flight kan, best je la. lagipun GulfAir mmg orang da kenal la kan. wlwpun die penah ada crash dulu. tp tu sumer malang tak berbau la kan, DAH BENDE NAK JADI. ahakz. LAgi yang best bile nak balik dari Malaysia tuu.. ada transit. dapat hotel kat Bahrain. best gile hotel.. nnt reviews hotel plak nnt..

Flight neh ada arak jugak. arab sebelah aku slumberrr je mintak white wine n red wine adoiii. So far, kuwait airways la sgt Islamic. dah la ada alunan ayat2 al-Quran masa boarding tu, pastu tak ada arak ( setakat yang nampak laa kan). bgskn?

2 Orang Berani Mati:

hIrOsHiNaRi said...

papdom la wey..baru tau nkmat cite melayu..haha

Zulfahimi bin Husain said...

salam...dah try naik gulf air ni...ok lah. 2 thn lepas. ist-bah-kul-bah-ist. overall cam cik anap ckp ok. tp flight bah-ist sgt teruk..memaliukan bau hancing hehe. btw, gulf air baru aje di downgrade jd 3 star..huhu

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO