Wednesday, December 2, 2009

Setempat : Oh! Pemimpin

Assalamualaikum;

Rasanya sudah lama tak membangkitkan isu-isu yang berlaku di sekeliling aku. Ya, satu ketika dahulu aku pernah terkenal dengan tulisan kritikan aku yang mengutuk beberapa pihak sehingga aku tak larat nak angkat telefon lagi dek panggilan-panggilan berbau ugutan, hasutan, umpatan dan tak kurang juga kecaman. Ada juga yang cuba mendapatkan penjelasan. Tapi apa nak buat, aku tulis MyWay aku. Walaupun cara aku mungkin salah, tapi aku rasa itu sahaja jalan yang terbaik serta terpantas untuk meluahkan rasa tidak puas hati aku dari tunggu program-program yang menganjurkan Hari tidak puas hati untuk meluahkan rasa tidak puas hati masing-masing... Kirim salam saja lahh..Lambat! I did it my way ~

Bukan mudah nak buat semua orang puas hati. Rambut sama hitam, hati lain-lain. Tapi berusaha memuaskan hati orang lain adalah lebih baik dari tak berusaha langsung. Dalam rangka memuaskan hati orang ini, kita mungkin boleh mencuba beberapa strategi agar semua mendapat tempiasnya yang kadangkala terpaksa mengorbankan kepuasan hati sendiri demi kepuasan hati orang lain. Kalau tak dapat banyak, sikit pun jadilah. Itu yang anda patut fikirkan sebab anda itu pemimpin! Pemimpin perlu bijak mengawal dan menambat hati ahli. Baru anda akan disegani bukan diludahi!

Seorang pemimpin seharusnya menang dalam segala aspek. Andalah sepatutnya paling terkedepan dari orang-orang yang dipimpin. Anda bukanlah seorang pemimpin kalau anda adalah orang yang duduk di belakang orang yang dipimpin. Sebagai contoh yang paling mudah yang boleh kita lihat adalah pimpinan Rasulullah. Beliau sentiasa di depan. Itu baru pemimpin sejati. Pemimpin yang akan diingati kerana khidmatnya, bukan kerana jawatanya..

Aku bukan nak banding-bandingkan jauh sekali untuk mengutuk. Akan tetapi cuba untuk menyedarkan sebab kita tak akan nampak kesalahkan kita kalau bukan orang lain yang beritahu macam kita perlukan cermin untuk melihat telinga kita kalau-kalau ada kecacatan. Kita tidak dapat melihat dengan mata kita sendiri secara LIVE melainkan dengan perantaraan cermin. Macam itulah manusia, saling memerlukan untuk nasihat menasihati supaya saling mengimbangi antara satu dengan yang lain. Baru kesatuan dapat dicapai bukan dengan program-program yang belum pasti tercapai objektif yang digariskan. Semuanya sekadar nak penuhkan taqwim dan kelak menebalkan laporan tahunan.. Sudahlahh...

Ada beberapa perkara yang aku lihat pemimpin-pemimpin ini 'menang' dari aspek negatif berbanding orang yang dipimpin :-

1. Andalah orang yang paling banyak tidak hadir ke kelas dek kerana program-program anjuran anda, mahupun tugasan-tugasan biro atau unit anda. Kelas malas, program semangat!

Macamana boleh jadi macam ini pun aku tidak tahu. Mungkin masing-masing ada alasan tersendiri ataupun alasan untuk memenuhkan kuota ketidakhadiran yang membenarkan sehingga 6x. Tapi anda perlu ingat, anda adalah seorang pemimpin. Seorang pemimpin adalah model kepada semua. Seluruh ahli persatuan memandang anda. Kalau andalah yang menjuarai senarai tidak hadir kelas walaupun ketidak hadiran anda bersebabkan kerja persatuan, itu adalah tidak wajar sama sekali. Kalau yang tak hadir sebab tidur itu lagilah memalukan. Bagi aku, kalau kita datang program dan hadir juga ke kelas, itulah terbaik. Kalau tak datang program tapi tetap hadir ke kelas itu masih lagi baik. Tapi kalau sibuk program tapi kelas ntah kemana, itu tak betul namanya. Kalau tak datang dua-dua lagi laaa..Walaupun ada kuota, sepatutnya anda perlu yang sifar ghiab dulu, barulah boleh buat program sifar ghiab. Oh, no wonderla tempat aku duduk ni tak ada program itu.. huhu

2. Anda telah mahrum dari madah yang telah di ambil

Rentetan dari ketidak hadiran anda itu, maka doktor marah lantas memahrumkan pelajar. Pelajar itu adalah anda. Anda adalah seorang pemimpin. Alahai, aibnya.. Maka masing-masing menebalkan muka pergi berjumpa dengan doktor, merayu-rayu agar keputusan doktor itu ditarik semula agar dapat menduduki peperiksaan akhir. Kalau la doktor itu tahu anda seorang pemimpin... Maka bertambah besarlah kemaluan anda kerana doktor-doktor di jamiah pasti akan memperlekeh anda. Tapi tak tahu lah kalau anda yang jenis tak tahu malu...

3. Anda tangguh subjek

Anda seorang pemimpin, hafal quran pulak tu. Tapi bila sampai tang madah tilawah al-Quran, andalah orang pertama yang cuba untuk menangguhkan subjek itu untuk dibawa ke semester depan. Lepas tu, siap ajak kawan-kawan lain tangguh sama-sama. Anda kata anda boleh buatkan sebab itu tugas anda dalam persatuan... Gile ke? Itu bukan tolong ke arah kebaikan, itu melingkupkan adalah. Sepatutnya anda memberi semangat pada kawan-kawan yang tak pernah hafal quran ni supaya berusaha hafal quran macam anda. Bukan ajak tangguhkan. Lepas tu, bila dah semester yang seterusnya, masih tak hafal lagi, ajak tangguh lagi.. Anda memang pemimpin!

4. Anda tidak menjadi diri anda yang sebenar

Bila majlis-majlis yang melibatkan ramai orang, ada syabab, ada akhwat, andalah paling depan sekali. Tapi bila program yang tak melibatkan semua itu, contohnya lahh, sembahyang berjemaah di masjid... Harammmm... Tak adaaa pun nampak. Kalau persatuan buat program, siap berjubah, berserban sebakul.. Yela, nak tunjukkan anda itu pemimpin depan ahli. Tapi itu sebenarnya bukanlah diri anda. Diri anda yang sebenarnya seolah-olah hanya mengenal masjid itu bila hari jumaat dan hari raya... Lebih meloya kan bila anda kelihatan seolah-olah pembersih, wangi sentiasa, gentlemen di khalayak. tapi sebenanrnya anda adalah seorang yang pengotor, busuk, masam dan paling sampah dimata kawan-kawan..Sudahlah,perangai itu tak tumpah seperti syaitan bertopengkan malaikat...

5. Anda double-standartkan diri anda disebabkan jawatan anda

Hal ni lagi meloyakan aku. Bajet ada jawatan dah best? ingt orang-orang bawahan ni sumer hamba? Stop doin that. Chewah.. sepatutnya anda menjadi sahabat kepada rakan-rakan lain. bukan bajet best dengan jawatan itu. Anda perlu menghormati orang lain kalau anda rasa anda nak di hormati. Jika anda sendiri meletakkan diri anda mcm itu.. Babaii....

Sudahlah, letih dah aku menaip bende ni. Agak lega sikit rasanya bila dah ckp walaupun maca m ada benda yang tertinggal. Tak apalah. Kang cakap lebih, kontroversi pulak. Kang aku ckp belakang-belakang, namanya mengumpat. baik aku tulis terang-terang+ala kadar je. Pandai-pandai la baca. Cuma aku nak ingtkan kat sini, aku tulih atas apa yang aku nampak je. Kalau anda seorang pemimpin dan tak termasuk dalam apa yang aku tulih, so tak perlu nak terasa-terasa.. Sape terasa padan muka. Aku harap ada perubahan. Aku ni pun sambil mengingatkan diri aku jugak, sebab satu hari nanti aku juga akan jadi seorang pemimpin. Tu je la.. dah lah..babai.. LEGA~

11 Orang Berani Mati:

hIrOsHiNaRi said...

seyes nap..aku suke gile bace nap..best siut..mmg realiti la ape yg ko tulis...seronok gile..mcm isap rokok aku bace ni..mmg kono..padan muke ..bgs senior ni..hehe..
bukan nk api-api..tp bende benar yang diri sendiri xpernah nk sedar hakikatnya..

anap_ilmi said...

haha..ikutla sape nak terasa kan, kalau die tak buat, buat pe nak terasa kan? huhu ~

SYED.IQBAL.SYED.FUAD said...

Assalamualaikum

ana kene gi umah enta malam ni.
enta ni da mlmpau!
kantoi la saye suke nunjuk2 dpn akhwt time progrm!hehe

tp to be Frank lah enc anap, ur writing adalah sgt2 benarnya. Yg aku peratikan sape2 dah dpt jwtn (termasuk pemimpin besar & kecil) kt tmpt ko blaja tu mmg berubah.

snang sgt nk berubah. Berdosa gak kot prgi cmtu. harap2 depa baca komen aku ni same, bg berubah.

Doakan kejayaan depa sama nap, dlm doa kita.. Amin~~

anap_ilmi said...

haha...kamek dah madah,mun trasa dek tulisan kamek..pandey2 lah..

kamek nulis jak.. apa yang kamek tangga ngan mata kamek.

Anonymous said...

btol pa padah kitak ya anap.kamek sokong.
jgn jd pemimpin yg wangi dpan pompuan..
dpan syabab suk kohong..haha..

anap_ilmi said...

suk kohong dah kantoi dah..knal sape dahh..hahaha

sik reti madah sawak iboh madah

*ttb rs mcm power lak.. ahakz

.0hbintang!. said...

aaaaaaaaaaahahhahahahahahahahahahahha

maaf [ takot nak komen sbenanye ni .. tp kenot tahan lah :)) ]

point num dua anda .. mmg sengaje anda tules begitu ataw ralat ea ? hahah

Penggali Kubur Dayak said...

emo-meter anap dah naik..





ha ha

anap_ilmi said...

xde punnn.... aku rilek jee.. aku xde flat screen..hehe

anap_ilmi said...

aku rilek jaaa... aku xde flat screen ~

Anti-CM said...

emo meter


cpt buat tanda '1' kat tangan sambil amek gamba

hahahaha

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO