Tuesday, December 29, 2009

Semasa : Terima Kasih Pakok!

Assalamualaikum;

Setelah berminggu-minggu aku menanti.. Kini aku bukan lagi seorang pendatang asing tanpa izin di bumi Jordan ini. Terima kasih yang tidak terhingga aku ucapkan kepada Tuan Haji Fakhrulhadi bin Milatusamsi (Serius aku not really sure ejaan nama kau neh. Aku bedal jeee ) sebab bersusah payah menyiapkan visa pelajar aku ini atau dalam bahasa arabnya lebih di kenali dengan IQOMAH SANAWI... So, panggil la mana-mana abang polis punnnn... Panggil Raja Jordan sekali pun sikit pun aku tak heran laaaa.... Aku tunjuk je kad iqomah aku ini... Sure die bentang red carpet tuk aku. Aku jalan je, sambil melambai-lambai kepada peminat-peminat di luar sana... Wohaaaa ~

Tengok la nehh.. Tengok laaaa.....

Issue Date : 11-11-2009
Expiry Date : 11-11-2010

Tahun ini merupakan pertama kali aku menyerahkan sepenuhnya aktiviti merenewkan iqomah aku ini kepada pihak yang berwajib. Kalau dulu-dulu aku buat sendiri je sebab ada kawan-kawan yang sama tarikh dengan aku. So, kami pergi buat sama-sama. Pada tahun ini, kawan-kawan setarikh aku sudah tidak ada lagi kerana mereka telah selamat pulang ke Malaysia, maka tinggallah aku sorang-sorang untuk merenew. So, dengan kemalasan yang ada, aku serahkan sahaja kepada pihak yang berwajib iaitu Tuan Haji Fakhrulhadi itu tadi atau lebih di kenali dengan Encik Pakok. Tambahan pulak lagi, ini merupakan semester akhir aku di sini, so aku kene lah berikan 100% focus dengan kelas dan pembelajaran aku agar aku dapat menamatkan pengajian aku seperti yang di jadual kan... Kawan-kawan jangan lupa doakan aku keyh?

Encik Pakok adalah seorang yang berjawatan Biro ....... (Haha, siyes aku xtaw pe nama biro kau nehh.. Kiki) dalam persatuan pelajar yang menaungi aku sekarang ini. Beliaw sangat komited dalam melaksanakan tugas beliau merenew iqomah budak-budak lama dan mengapply iqomah untuk budak-budak baru. Entry ini aku ini aku tujukan khas untuk Encik Pakok sebagai tanda terima kasih aku khas untuk dia, dengan ucapan...

"Pakok, kau memang hensem lah! Ni yang aku sayang sangat kat kau niii. Aku doakan kau lepas ini ko boleh merampas takhta Ust Nasir dan jadi president PRISMA pulak lepas neh.. Hahahaaa"

Bersama-sama dengan ini aku lampirkan gambar beliau sebagai rujukan..

"Hensem, kacak, gagah!"

Seperkenalan aku dengan Encik Pakok ini sejak beliaw berpindah di wilayah Dhubat ini dan kami sama-sama pulang ke Malaysia pada cuti hari raya lepas. Encik Pakok seorang yang happy go lucky dan sering membuat orang lain senang hati dengan beliau terutamanya Encik Syawal. Siapa pulak Encik Syawal nehhh? Hurmmm....

Encik Syawal merupakan kawan baik Encik Pakok atau pun lebih mesra lagi kalau aku katakan adik angkat Encik Pakok. Mereka selalu pergi kelas sama-sama, balik sama-sama, makan sama-sama, ponteng kelas sama-sama dan pelbagai perkara lain lagi mereka selalu buat sama-sama...

Ingat lagi tak kes Encik Syawal itu? Kalau tak ingt, pandai-pandai la korang ingt sendiri. aku malas nak bukak cerita balik. Aku tak nak cerita lebih-lebih sangat sebab Encik Syawal ini merupakan seorang yang sangat emosi. Seperkenalan aku dengan Encik Syawal ni pulak, dah 2x kes die mengamuk di khalayak ramai yang menyebabkan amukan die itu di ingati sehingga ke hari ini oleh semua orang. Akan tetapi, amukan die itu akan reda bila hadirnya Encik Pakok disamping beliaw.. Sweet kan? hahaha

"Sempat dirakam : Api kemarahan sedang menguasai diri Encik Syawal"

"Baik kan diorang?"

Ok, berbalik pada cerita iqomah aku ini. Seperti yang aku bagitahu sebelum ini, kami di sini memengang iqomah pelajar yang sah di perlakukan selama setahun. Setiap tahun, kami perlu merenew iqomah kami untuk kami bergerak bebas di dalam negara ini mahupun keluar dan masuk dari negara ini. Iqomah ini adalah kad pengenalan diri yang menggantikan passport. So, kalau kami ke mana-mana kami tak perlu membawa passport sebagai pengenalan diri. Bawa iqomah sahaja yang bersaiz seperti kad bank itu. Jika kami tak renew kad iqomah itu bila tiba tarikh luputnya, kami akan di denda sehari JD1.500 bersamaan dengan RM7.50.

Menurut Encik Pakok, dia kata bukan dia je la yang buat kerja neh sorang-sorang, setahu aku ada Encik Mustaqim, Encik ....., Encik..... dan Encik..... Senang cerita sapa yang terlibat merenew iqomah aku neh, Terima Kasih banyak-banyak aku ucapkan. Sampai dia cerita terpaksa bertekak dengan Encik polis itu disebabkan oleh iqomah aku ini. Siannn Encik Pakok ini bersusah-susah untuk aku walaupun aku tak guna lama pun iqomah aku neh sebab bulan dua nanti aku dah nak balik dahhhhh.. Hahah ~ Tapi apa-apa pun dengan adanya iqomah ini aku boleh dengan sesuka hati keluar masuk Jordan dan tido malam dengan nyenyak selepas ini sementara aku masih lagi berada kat negara ini. Maka selayaknya aku ucapkan terima kasih sekali lagi kepada sesapa yang terlibat yee....

Aku rasa cukup la sampi sini dulu cerita aku pasal Iqomah, Encik Pakok dan Encik Syawal. Haha.. Tak pasal-pasal je cerita Encik Syawal masuk sekali...

"Hang nak emosi dengan aku kaaa Syawal?"

Oh ya, sebelum aku terlupa, Encik Syawal ini mempunyai kelebihan bertutur dalam bahasa Thai. Kalau ada sesiapa ada masalah bahasa Thai, boleh la rujuk ke dia ye...

Babai ~

9 Orang Berani Mati:

.0hbintang!. said...

1st - encik pakok mmg kacakgagahtampangayamutukeunggulan :>
2nd - encik syawal y tiket waiting list itukankan ? dan y telah membelikan awk tpup semase dmsia ritu . jr baek .. uhuks . dan encik syawal , how nak cakap " tolong diam buleh dok ? " dlm base thai ? skolah sebelah umah neh dok memekak dri pg smpai malam *sigh*
3rd - saudisaudisaudiiii .. aminnn :)

anap_ilmi said...

1st : Ai..lebey2 nampak!mcm xnampak org depan,belakang,kiri dan kanannn jeee
2nd : Haah,cmne awk leh ingt plak die belikan topup ehh?haha...btul2..masa tu encik zarep sgt ada hal katanya.. terpaksa suh encik syawal belikan..tq syawal..meh syg sikit...oppsss.. encik pakok ushaaa jee..
3rd : saudi tu apa?

.0hbintang!. said...

1st - taknampak . sbb owg itu dlm ati .. uhuks . jeles ? olow2 comeynye yeeee .. mehmeh nak shayang shiket ;))
2nd - ingatan sy kuat .. buke mcm awok :p haah .. mase tu si klon pierre andre [ bukan nama sebenar ] dushdush . ayt awk " naseb baek ade syawal .. punyela jaoh dia bla3 .. syawal baek bla3 sewaktu dgnnya " dandan tu baekkk :p n ehems .. bukan encik pakok saje y ngusha awk syg syawal ea tuan2 ..
3rd - shhhhhh :)

n btw .. mak ckp " asl anaf tutop gmba dia ? sbb ensem sgt ? " weksss :p

hIrOsHiNaRi said...

sape kawan-kawan ko yang dah balik tu wey? haha..

kirenye ko leh duduk situ lamelagi la ni?hehe

syawal emosi..nk wat macam mana..bende nk jadi..kuikui

Anonymous said...

mula2 baca tajuk entry ingatkan pakok tu nama arab kat balai polis..skali melayu daa..huhu..apa2pun, tahniah pakok (walaupun x kenal)atas keprihatinan tanggungjawab..goodjob..:-)

http://www.flickr.com/photos/neobalanocarpus

::alifdalmim:: said...

apsal tutup gmbar ko tu nap??

muka senget ke??atau dahi tak nampak..atau kecik sgt gmbr tuh??..ke telinga kanan/kiri tak masuk gmbr..hahaha JORDAN~ huh

hikmahpelangi said...

hahaha..lawak jer ko tutup gamba ko..kurang yakin dengan penampilan anda..jangan risau..saya buleh membantu..kui3

anap_ilmi said...

hIrOsHiNaRi : aku balik bulan duaaaa....... tguuu akuuu !

neobalanocarpus : yeahh.. pakok mmg best!

anap_ilmi said...

::alifdalmim:: dan hikmahpelangi :ok je gmbr itu..takut orang mengekspoitasi pulak pic aku... lg pun aku nak wt surprise nnt .. lalalaa

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO