Wednesday, July 8, 2009

Agama : Baca Quran Dalam Hati

Assalamualaikum;

Alhamdulillah bersyukur ke hadrat illahi sbb aku masih berada di bumi ini. wlwpun merasa kesedihan kwn2 pulang ke tanah air (mood ni xabes2 lagi smpai la sumer abes balik nnt) tapi dalam pada itu,aku berasa cukup gembira sebab aku masih di beri peluang berada dekat dengan ilmu. Berada dekat dengan para ilmuan. Diberi peluang untuk mencari ilmu Allah di bumi berkat ini. Tempoh 7bulan dari sekarang ini tak akan aku sia2kan bagi mempersiapkan diri aku utk pulang ke Malaysia kelak agar aku tak menyesal nnt...

SITUASI : Ada sebuah soalan yang terlintas pada fikiran aku ketika aku mengerjakan umrah tempoh hari. Aku lihat kebanyakkan orang Malaysia di sana membaca Al-Quran dalam hati berbanding bangsa2 lain yang kalau boleh nak pakai mic bile baca Quran itu. Lantas aku tergerak hati nak tanyakan hal ini kepada orang yang lebih arif dalam bidang ini.

SOALAN : Bagaimana kalau kita membaca al-Quran sekadar di dalam hati ataupun tanpa mengeluarkan suara?

JAWAPAN : Mengikut tafsiran kalimah MEMBACA itu sendiri, membaca itu adalah sebutan yang di keluarkan dari mulut kita berserta dengan bunyi ataupun suara. So, dalam masalah ini, (dalam hal al-Quran), jika kita membaca al-Quran di dalam hati, itu bukanlah di kira membaca. Akan tetapi itu di kira sebagai melihat al-Quran itu sahaja.

SOALAN LANJUTAN : Adakah terdapat hukum-hukum yang tertentu jika kita membaca al-Quran di dalam hati?

JAWAPAN : Tiada hukum yang tertentu. Akan tetapi perbuatan itu hanyalah dikira ibadat melihat al-Quran sahaja. Tidak lebih dari itu.

Rentetan dari perkara ini, kita juga tidak boleh membaca ayat al-Quran di dalam hati semasa solat. Sebab perbuatan itu juga tidak dikira membaca al-Quran. Kita kene memperdengarkan bacaan kita di dalam solat sehingga kita dapat mendengar sendiri suara kita. Jika kita membaca di dalam hati, terutama surah al-Fatihah, solat itu tidak sah. Sebab membaca surah al-Fatihah di dalam solat itu adalah dari rukun solat. Jika kita tidak melakukan rukun solat, solat kita jadi batal. Hal ini ada di sebutkan dalam hadis nabi : "Tidaklah dinamakan solat tanpa membaca surah al-Fatihah"

*Sumber : Syeikh Toriq Asfur (Pensyarah Subjek Tilawah al-Quran Kuliah Syariah)

-------------------------------------------------------------------------
Ada 1 kisah berkenaan dengan al-Quran aku nak kongsi kat sini...

Ada seorang anak kecil bertanya kepada bapanya : (Cerita di kalangan orang bukan arab)
"Kenapa kita perlu membaca al-Quran padahal kita tak faham pun apa yang kita baca itu. Kita sekadar membaca sahaja. Selepas itu kita akan tinggalkan. Macam tiada faedah sahaja kita membaca benda yang kita tidak faham.."

Bapanya mendengar soalan itu, bapanya sekadar tersenyum. Kemudian bapanya menyuruh anaknya pegi mengambil sebuah bakul yang terdapat di belakang rumah. Anaknya dengan segera menurut perintah ayahnya tanpa byk soal.

Kemudian anaknya datang dengan sebuah bakul kosong yang kotor ditangannya sebagaimana yang diminta oleh ayahnya. "Untuk apa ini ayah?" Tanya anaknya. Lantas ayahnya menyuruh anaknya pergi ke sebatang sungai yang berhampiran dengan rumah mereka untuk mengambil air dengan menggunakan bakul itu.

"Mana boleh ayah! Mestila air itu akan keluar dari lubang2 yang terdapat pada bakul ini". Tegas anak itu

"Pergi cuba dulu". Kata ayahnya

Maka pergi la anak itu ke sebatang sungai yang di maksudkan dan cuba untuk mengambil air menggunakan bakul itu. Akan tetapi setiap kali ingin mengambil air, air mengalir laju dari celah-celah lubang bakul itu.

Anak itu pulang ke rumah dengan hampa kerana tidak dapat mengambil air seperti yang disuruh oleh ayahnya.

Sampai di rumah, ayah bertanya "apa yang kamu dapat?"

Melihatkan anaknya kecewa ayahnya menerangkan kepada anaknya "Cuba kamu lihat bakul yang kamu pegang itu, bagaimana keadaannya sekarang dengan semasa kamu mengambilnya di belakang rumah itu tadi?"

"Keadaannya lebih bersih dari tadi" jawab anaknya ringkas

"Haa..itu lah jawapan utk soalan yang kamu tanyakan kepada ayah tadi. Walapun kita seolah2 mcm tak dapat apa2 bila kita membaca al-Quran di sebabkan kita tidak faham apakah isi kandungannya, akan tetapi hati kita akan menjadi bersih. Macam bakul itu jugak. Walawpun kita tak dapat air, tapi bakul itu jadi bersih kan? Itula kesan jika kita membaca al-Quran"

Anak mengangguk tanda faham sambil tersenyum keletihan...

4 Orang Berani Mati:

aiSyaLiciOus said...

waaaaa~!! MR.AAHNAF...thanx for the info eh...atleast pas nie kite tau pe yg ptt n xptt wat dlm soal bace Al-Quran..

n kisah anak n ayah nyer 2 btol2 terkesan la kat ati sya..hehe..

Syukran jazilan ya akh~!!

Mr. Janggel said...

tq..tq 4 the sharing!

文章 said...

餐飲設備 製冰機 洗碗機 咖啡機 冷凍冷藏冰箱 蒸烤箱 關島婚禮 巴里島機票 彈簧床 床墊 獨立筒床墊 乳膠床墊 床墊工廠 產後護理之家 月子中心 坐月子中心 坐月子 月子餐 銀行貸款 信用貸款 個人信貸 房屋貸款 房屋轉增貸 房貸二胎 房屋二胎 銀行二胎 土地貸款 農地貸款 情趣用品 情趣用品 腳臭 水晶 長灘島 長灘島旅遊 長灘島景點 長灘島必買 婚禮顧問 婚禮顧問 花蓮民宿 花蓮民宿

Anonymous said...

saya membaca novel dalam hati sahaja tanpa suara dan masih di anggap membaca. dan lebih feeling klu baca dalam hati senyap2....
tolak tepi bacaan dlm solat kerana itu rukun, x blh di buat perbandingan...

lagi satu, saat jibril suruh nabi membaca di gua hira', adakah jibril persembahkan tulisan2 utk nabi baca? bukan ke nabi x reti membaca tulisan....adakah membaca hanya berkisar kepada tulisan dan bersuara atau salah satunya atau juga tanpa keduannya?

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO