Tuesday, September 9, 2008

Kembara : Teluk Intan

Salam Alayak;

Yah, br lah ade sidikit masa untuk aku hapdate blog aku neh. klu x, alamat bersawang lah blog neh. Ekceli ni sambungan dari kembara aku ke Sabak Bernam yg TAK SENGAJA itu. Sampai je kt Sabak Bernam tuh, aku terus di bawa merayap oleh Cik Chiko ke Teluk Intan [Dekat sajer..lebey kurang stengah jam saje dari Sabak Bernam]. Ader sedikit hal katernyer..Yela, aku dtg pun xbgtau kan. So, die dah ader plan. Aku ikut saje lah die g Teluk Intan untuk jumpe dengan Cikgu Azizi, seorg cikgu matapelajaran IT dan PJK kt Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Abdul Aziz, Teluk Intan. Baik cikgu tuh..[Cikgu...tolong ajar saya..hehe]

Ape yg aku nak cerita kat sini bukanlah pasal cikgu tu dan skolah tu sbnrnyer..tp lawatan aku kt mercu tanda Teluk Intan [dahlunya dikenali dengan nama Teluk Anson] neh..ngeh..ngeh..ngeh.... Menara Condong Teluk Intan

"nampak x condongnyer?"

[Sejarah Ringkas] Menara ini menjadi titik tumpu kepada bandar Teluk Intan. Uniknya seperti Menara Pisa di Itali. Dibina pada tahun 1885 oleh Leong Choon Choong , setinggi 85 kaki dan ada 110 anak tangga. Ia merupakan takungan air sebelum adanya Tangki Air Changkat Jong. Bangunan ini 3 tingkat dilengkapi dengan jam besar dan mengikut senibina menara-menara di China. Kini, menara ini tidak digunakan lagi. Di bahagian bawahnya telah dihiasi dengan lanskap yang indah seperti pasu bunga, lantai marmar dan kerusi rehat untuk bersantai seisi keluarga.

Sbnrnyer byk kali dah aku g sini. Umah sdare aku ader kt sini sbnrnyer. tp aku rili not sure kt mn ekceli [Sori ye Elya]. Yela, ms g dulu kecik2. xperasan sgt laa. ni dah besar baru lah nampakk Teluk Intan neh cmne. Apa2pun, best saje lawatan nih..sempena cuti-cuti mesia ni kan..Eloklah anda bawa diri anda mahupun dengan keluarga untuk melawat tempat-tempat menarik di Malaysia ini. Ahakz..

*Puasa tetap puasa walaupun mengembara...

7 Orang Berani Mati:

Unknown said...

Wah teluk intan.... mengingatkan kembali aku peristiwa pada 2 tahun lepas, hujan lebat dari parit buntaq, terpaksa singgah kat teluk intan kejap.... merempit naik motor maa... abis basah lencun... nasib laa... sampai kebas kebas badan aku ekekeke~

Kreuger®

Shila said...

Hmm tak pernah ke teluk intan sebelum ni...

Harap dapat lihat sendiri teluk intan tak lama lagi

anap_ilmi said...

AZMAN:

Ms sy dtg neh pun hujan gaks. Tp ms skolah dulu, teluk intan neh pun tmpt fly gaks..

anap_ilmi said...

SHILA:
Teluk intan neh MESTI lawat!!bndar die tenang sajer..

Faizal@poyan said...

tak ketahuanlah aku ni besa sampai ka dak pun tak tau telok intan ni...

rasanya biasa lalu je kot tapi time subuh shafie pasai on the way nak g sabak bernam lah p BTN

anap_ilmi said...

ang x g 1x ker dgn dak2 nih trip ke teluk intan nuh?

Ren said...

Bile cerita pasal teluk intan...tetiba aku teringat mitos ni yang aku dengar dari orang tua dolu-dolu. Ianya berkisah pasal wanita @ gadis di Perak.

1. Kalau gadis Teluk Intan - orangnya kecil molek.
2. Kalau gadis lumut/sitiawan/lekir - orangnya agak gelap/kulitnya tidak cerah.
3. kalau gadis Ipoh - orangnya putih-putih..

Hmmm tak tau le betol ke idak, tapi aku rasa macam betol je. Mungkin faktor Geografi kot. tapi tu semua kerja Allah..dia yang menciptakan hamba-hambanya...

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO