Wednesday, March 3, 2010

Kembara : Syria

Assalamualaikum;

Macam biasa..WARNING! Entry ni pulak siap video lagi.. So, Pandai-pandailah..

Setelah tamat program cuti-cuti Turkey, so kami pun pulang la ke pangkuan Mafraq semula. Sebahagian dari peserta program pulang dengan menaiki kapal terbang terus dari Istanbul. Tapi aku dengan 2orang lagi kawan aku hanya mampu pulang dengan bas sahaja. Maka kami pun berangkat pulang ke Jordan dengan menaiki bas, syarikat bas yang sama yang kami gunakan semasa kami datang haritu. Tapi memandangkan aku ingin pulang ke Malaysia beberapa minggu lagi, jadi aku ambil keputusan untuk singgah di Syria seketika untuk menziarahi rakan-rakan Syria aku...Ajib dan Mamu. 2orang lagi kawan ku terus pulang je Jordan..

Sesampai di Syria, memandangkan mereka bukan dalam fatrah cuti, jadi mereka terpaksa ke kelas. Tidak ada aktiviti yang boleh menggangu waktu kelas mereka. So, aku? tido sahaja di rumah mereka sampai mereka balik. Bangun makan, pastu tidur smula. haha. Tapi kalau nak ikutkan niat aku pun memang nak berehat-rehat sahaja di Syria. Penat dah jalan Turkey kan. Lagi pun kalau aku balik Jordan pun, tiada apa yang boleh aku lakukan melainkan tidur. So, aku pun mengambil keputusan untuk tidur di Syria untuk beberapa hari. Bila tiba hujung minggu, baru lah mereka dapat membawa aku berjalan-jalan. Beberapa hati itu punnn dekat nak seminggu jugak lah.. haha


Mengikut rekod perjalanan aku, aku telah melawat Syria sebanyak 3-4kali jugak lah. Banyak tempat aku dah lawati kat Syria ni melainkan satu tempat yang aku tengok melalui gambar-gambar kawan-kawan aku yang lain, suatu puncak yang tertinggi di Damascus katanya. So, aku cuma request dekat kawan aku itu untuk membawa aku ke sana supaya aku tidak kempunan di kemudian hari apabila sudah pulang ke Malaysia kelak.

Destinasi pertama kami adalah Souk Hamidi. Souk atawpun pasar di dalam bahasa melayu di tempatkan banyak kedai-kedai di dalam binaan yang telah terbina sejak zaman dulu lagi - Zaman Umawiyah. Di situ juga terletak sebuah Masjid yang pada dahulunya adalah sebuah gereja dan di tukar kepada Masjid oleh Umawiyah. Ada juga makam Salahuddin al-Ayyubi, Makam nabi Yahya, kepala Husin, Masjid Syiah dan bermacam-macam lagi kesan-kesan sejarah di situ.

Aku tidaklah bercadang untuk berada lama di pasar itu kerana agak banyak kali jugak aku pernah ke sana. Jadi aku sekadar melawat untuk penghormatan terakhir aku ke sana sahaja dan untuk mencari buah tangan dari Syria untuk ahli keluarga di Malaysia nanti...

Di situ kita bukan sahaja boleh membeli belah dengan harga yang menarik, tetapi juga berpeluang untuk melihat sendiri kerja-kerja tangan yang di hasilkan oleh orang tempatan membuat pelbagai barangan hiasan misalannya seperti pembuat jam ini.. Mereka sedang khusyuk menyiapkan hasil kerja tangan mereka untuk di jual kepada pelanggan.

Pada hari yang aku pergi tu, sesampainya aku kat situu...mangaiiiii..tengoklah sendiri...puak-puak syiah sedang mengadakan amalan ritual mereka. Aku pun tidak pasti apakah amalan ritual mereka itu kerana mereka sangat 'khusyuk' sehinggakan aku nak bertanya pun jadi takut kalau-kalau mengganggu majlis mereka. jadi aku perhatikan sahaja dari jauh sambil amek video-video dan beberapa keping gambar...





Kemudian, secara kebetulan, salah seorang ahli rumah yang aku tumpang itu mempunyai tetamu lagi. maka bertambah lah penuh rumah mereka. Kali ini tetamu mereka orang jauh. Mak ayah pakcik makcik Afiq (budak rumah itu) datang menziarahi mereka. Maka padatlah rumah mereka dengan tetamu. Tapi mereka melayan dengan penuh baik sekali. orang kata, tetamu datang membawa berkat. mmg berkat sungguh lah.. mak ayah afiq tu bawak bahan-bahan masakan dari malaysia.. so sarapan pagi itu.. nasik lemak masakan ibu.. perghhh.. mmg layan lah! lepas itu aku join diorang berjalan-jalan sekitar damascus...

Pada sebelah malamnya pulak, kami bergerak sendiri, meninggalkan keluarga afiq di rumah yang keletihan, so bagi merealisasikan impian aku, maka budak-budak ni bawa la aku ke Jabal Qosyuunn. Kat situ memang boleh nampak seluruh Damascus. Kalau lihat pada gambar pertama itu, anda boleh nampak bertaburan lampu-lampu hijau. itu adalah tanda masjid. di katakan di sekitar Damascus itu terdapat lebih dari 3000masjid. Anda boleh click pada gmbr untuk pembesaran. Kalau anda tak percaya, anda kira sendiri... Lala. Kmudian kami ke Sham Center..

Sekembalinya kami ke rumah, kami mendapat jemputan dari jiran Umah Ajib ni.. ada sahabat-sahabat dari madinah datang ziarah juga. Maka bertambahlah lagi jaringan rakan-rakan aku apabila berkenalan pula dengan sahabat-sahbat yang belajar di madinah. Alhmdulillah... Ramai Kawan Murah Rezki.. Tak gitu Encik @Kazambory?

Maka, pada keesokkan harinya, aku pun berangkat pulang ke Jordan dengan hati yang gembira bercampur sayu...

Sertai Komen Berani Mati Di Sini

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO