Tuesday, March 9, 2010

Flight Reviews : Royal Jordanian

Assalamualaikum;


Yuhuuu..bertemu lagi dalam siri flight reviews. Kali ini saya ingin membawakan kepada para pembaca sekelian untuk mengenali lebih rapat dengan syarikat penerbangan kebangsaan negara Jordan iaitu Royal Jordanian melalui pengalaman saya sendiri menaiki syarikat penerbangan ini, seperti review-review saya sebelum ini.


Alhamdulillah, sekali lagi saya berpeluang untuk mencuba perkhidmatan penerbangan kebangsaan Jordan bagi laluan Amman - Dubai. Kali terakhir saya menggunakan perkhidmatan syarikat ini adalah bagi laluan Iskandariah ( Mesir) - Amman 2 tahun lepas. Kini kita bertemu lagi bagi siri penerbangan saya yang mungkin kali terakhir bagi saya kerana selepas saya menamatkan pengajian saya di seberang laut ini, saya sendiri tidak pasti bila lagi saya dapat menjejaki negara ini seterusnya berpeluang untuk menaiki kapal terbang bagi jarak jauh seperti ini.

Saya memilih menggunakan perkhidmatan syarikat ini adalah kerana saya mahukan seolah-olah seluruh Jordan itu mengiringi keberangkatan saya meninggalkan Jordan buat kali terakhir. Bukan itu sahaja, malah saya ingin merasakankan 'suasana' Jordan itu sendiri sehingga saya betul-betul meninggalkan negara itu. Saya tidak mahu 'orang lain' yang menghantar saya pulang kerana kenangan bersamamu Jordan, pasti tidak akan aku lupakan. Cheeewahhh.. Haha

Ok, kita terus kepada topic kita pada hari ini. Seperti biasa, kita lihat dahulu butir-butir penerbangan saya bagi siri penerbangan kali ini.

AMM - DXB
Airline : RJ0601
Aircraft : Airbus 319
Flight Duration : 2:30
Class : Economy
Seat No : 22F - Windows


Pramugari - Pramugara :
Semuanya nampak ok. Kemas. Tidak nampak ada yang terlalu tua ataupun gemuk dan sebagainya. Semuanya nampak menepati standart pramugara dan pramugari.

LegRoom / Seat :
Bagus! Aku suka. Aku boleh menyilangkan kaki aku dengan suka hati. Orang yang nak keluar pergi toilet pun senang. Tak perlu kita beralih dari tempat duduk. Saiz seat bagus. Muat-muat untuk aku. Aku rasa selesa. Tempat letak kepala yang sungguh selesa.

HeadRoom :
Memandangkan ini adalah pesawat Airbus. So, seperti design-design headroom Airbus yang lain. nampak sempit berbanding Boieng yang agak nampak luar, seperti boleh melompat-lompat di dalam cabin.

IFI (in-flight Info) :
Bagus. Semua lengkap. Kita boleh tahu kedudukan kita. Kita boleh tahu kelajuan. Kita boleh tahu ketinggan. Seperti IFI-IFI syarikat penerbangan yang lain. Bagus.


IFE (in-flight entertainment) :
Menarik. Walaupun tidaklah sebanyak flight long-haul. Akan tetapi bagi aku RJ menawarkan IFE yang terbaik berbanding syarikat-syarikat penerbangan yang lain. Kita boleh memilih apa juga movie ataupun music yang terdapat di personal screen yang berada di hadapan kita. Pada kebiasaannya, syarikat-syarikat penerbangan Middle East yang lain, tidak menawarkan personal screen bagi penerbangan-penerbangan di dalam negara-negara arab. Tetapi RJ ada. Syabas untuk RJ!

Meals On Board :
Mempunyai dwi-pilihan ayam dan kambing bagi set lunch. Cuma tidak memberikan menu pilihan sebelum mengagih-agihkan makanan. Kebiasaannya, syarikat akan memberikan sekeping kad menu kepada penumpang bagi penumpang membuat pilihan sebelum masa makan tiba. Ini akan memudahkan penumpang membuat pilihan dan tidaklah terburu-buru untuk membuat pilihan makanan.

Service :
Sepemerhatian aku, service RJ baik! Boleh mendapat pujian. Tidak seperti yang di khabarkan oleh pihak-pihak yang tertentu yang mengatakan service RJ sangat kurang memuaskan.

Cabin :
Bersih. Wangi dan teratur. Semua ada. Bantal selimut. Walaupun penerbangan di siang hari.

Take-off / landing :
Baik. Kurang gegaran. Semuanya berjalan dengan lancar.

Toilet :
Tak tahu sebab tak pergi.

OverAll :
Bagus! Boleh naik lagi.

*Sebenarnya la kann, ini merupakan pertama kali saya naik flight dan saya tidur di sepanjang penerbangan tanpa mengetahui apa yang terjadi di sekeliling saya. Selepas saya boarding dan mendapatkan tempat duduk saya, saya tidak berganjak kemana-mana. Saya cuma tersedar apabila makanan di agihkan serta beberapa minit untuk mencuba IFE yang terdapat di tempat duduk saya. Selepas makan, saya tidur kembali sehinggakan tidak mengetahui bahawa tray makanan saya di kutip dan meja di hadapan saya di tutup. Sesedar saya, kapal terbang sudah mendarat di lapangan terbang antarabangsa Dubai.

Hal ini mungkin di sebabkan keletihan yang amat sangat memandangkan pada malam sebelum saya berangkat saya mengadakan kenduri perpisahan dan bermain futsal bersama rakan-rakan. Kemudian, pulang lewat ke rumah dan hanya melelapkan mata kurang daripada 1jam pada malam tersebut. Seawal 6pagi saya sudah bangun untuk bersiap bagi keberangkatan pulang.

Kemudian, berlaku sedikit kekecohan di lapangan terbang Amman kerana saya membawa lebihan kilo dari yang di benarkan. Hampir 1jam saya merayu dengan pengawai penerbangan tersebut agar melepaskan semua barang-barang saya tanpa masalah. Akan tetapi pihak syarikat bertegas untuk tidak membenarkan saya membawa barang-barang tersebut kecuali saya membayar ataupun saya tinggalkan sahaja lebihan kilo berkenaan. Akhirnya saya tinggalkan 1kotak dan membayar lebihan kilo sebanyak JD80 = RM400 di sebabkan tekanan yang diberikan oleh pegawai berkenaan menjerit-jerit macam orang gila bahawa saya akan ketinggalan penerbangan jika saya terus merayu kepadanya tanpa membuat apa-apa tindakan dari pilihan yang diberikan iaitu tinggalkan atawpun bayar.

Oleh yang demikian, saya rasa begitu letih sehinggakan saya tertidur sepanjang perjalanan sehingga kapal terbang betul-betul mendarat di lapangan terbang Dubai.

Ikuti cerita sambungan perjalanan saya dari Dubai ke Kuala Lumpur pada entry yang akan datang. Sekian...

4 Orang Berani Mati:

arulz said...

RJ yg dah rebranding ni mantap sket rsnyer banding dlu...seb baik la ko naik lps dorg upgrade..heheh

RJ mhl x?? :P

anap_ilmi said...

ye kot..best je naik RJ..suke lahh...

ritu aku beli one-way JD100..

arulz said...

ok2..boleh d cuba..heheh

anap_ilmi said...

tgu entry MAS aku duluuu sblm nak cuba naik..hahaha..pasti akan membuatkan kau berfikir 18x balik

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO