Saturday, June 6, 2009

Kembara : The Real Arab Bedouin

Assalamualaikum;

Alhamdulillah, Akhirnya smlm aku berjaya menamatkan peperiksaan akhir semester aku dengan begitu tenang sekali. wlwpun nak ckp soklan itu tak ada lah sng mn pun..ada je mcm soklan yg aku rasa aku jwb xbtul kot.. Ttp ketahuilah bhw aku dah berusaha dengan bersungguh2 bagi menjawab soalan2 yg diajukan kpd aku dlm peperiksaan tersebut. Skrg ini aku hnya perlu bertawakkal kepada Allah dan redha menerima segala keputusan yang akan keluar kelak. Doakan aku!

Wlwpun aku baru menamatkan minggu exam aku ini. tidak lah bermakna sepanjg minggu aku mengadap kitab aku yg xbrapa nak faham akan tulisannya itu. al-kisahnya, memandangkan keluarga apek dtg melawat beliau disini, makanya aku pun mcm terjoin la mereka jalan2 Jordan di sebbkan aku punya gap antara subjek agak jauh yer tuan2..

Apa yg menarik sepanjg perjalann aku neh, aku smpt melawat perkampuan org badwi yg sebenar yg terletak dlm jajahan Petra.. Aku smpt meluangkan masa hampir 1jam bersama2 org2 badwi ini untuk mengenali dengan lebih dekat bagaimanakah yang dikatakan org arab badwi itu...


SITUASI : Dlm perjalanan pulang dari Petra, ternampak penempatan org badwi di tengah2 padang pasir. Aku bgtaw apek yang pada ketika itu die yang memandu kenderaan sbb kami dah wat perjanjian, perjalanan pergi aku yg bawk, balik die. so, die la yg bawak masa itu.. dengan serta merta saudara apek meperlahankan kenderaan dan memasuki jalan tidak bertar menuju ke penempatan org arab badwi tersebut.

sampi di tmpt itu, arab itu mula dari khemah mereka dan ada jugak yang masih terngintai2 di sebalik khemah mereka. barangkali mereka sgt penasaran apabila org luar dtg melawat mereka. lantas kami di sambut oleh ketua mereka agaknya.. not rili sure la sape die tu. die itu la yg menerangkan seberapa sedikit berkenaan dengan org arab badwi ini. antara soklan2 yg aku sempat tnya kepada mereka :

  • Bagaimana kehidupan anda sebenarnya?
- Kami tinggal dlm khemah2 ini dan kami akan berpindah randah sesuka hati kami, bila kami nak. nak tinggal kat mn pun..
  • Kemana anda akan pindah selepas ini?
- Ikut keadaan laa.. klu ikut keadaan skrg neh, kami akan berpindah ke hadapan sedikit dari kawasan ini
  • Bagaimana anda mendapatkan sumber air?
- Kami akan mengangkut air dari kawasan perairan yg terdapat di sini dan membawanya ke sini. (kawasan perairan yg di maksudkan itu adalah wadi musa)


  • Apa yang anda makan?
- Kami ada bela kambing. kami akan makan kambing ternakan kami itu 1 demi 1
  • Bila anda akan pindah lagi?
- tengok laa.. dalam 2-3hari lagi ke. sbb ini pun kami baru je smpai sini ni...



Selepas beberapa soklan sy lontarkan, kami pun beramai2 bergambar dgn arab badwi yang sebenar ini... mereka sgt baik. melayan kami dengan baik sekali.

2 Orang Berani Mati:

rizz said...

bile nk p arab ni ahhahak

chimera said...

diorg tido dlm khemah je kan... tak sejuk ke hah malam kat tgh padang pasir tu....

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO