Friday, June 26, 2009

Menu : Kueh Ketayap DiRaja

Assalamualaikum;

Dikala keadaan politik semasa tmpt aku neh kucar-kacir dek permainan politik yang sgt kotor sepanjang penubuhan persatuan tmpt aku neh, aku tak de nak join mn pun sbnrnyer, saje srnk2 tuk akher2 semester neh. lepas neh dah tak ada dah nak wat2 mcm neh lagi..kn? aku sempat la membuat kueh ketayap diraja ini KHUSUS utk budak siam neh, Syawal. Yang ngidam sgt nak makan kueh ketayap since kt Makkah haritu. So, ttb smgt tu dtg, aku suh die g bli brg pastu aku dengan Mat Alip laaa... memulakan operasi sekitar 1030mlm untuk wat kueh ketayap neh. INI MERUPAKAN KALI PERTAMA AKU WAT KUEH NEH. Mmg sgt ala kadar. Mcm biasa, asal nampak rupa+dan rasa itu sudah memadai. Walaupun bahan2 pembuatan die tak mencukupi dan ada jugak yang terlupa utk d masukkan, akan tetapi, kueh ketayap aku neh SOLD OUT!haha... pas neh leh la wat lagi.

BTW, TQ kepada penaja Gula Merah iaitu Cik Timah yang sudi menghulurkan sedikit bantuan gula merah bagi merealisasikan impian kami membuat kueh ketayap ini. akan tetapi, kueh ketayap itu xdpt d hntr sedikit ke rumah beliau sbg tanda penghargaan kerana xsmpat nak hidang.. dah lesap sumer.. naseb la kannn...

Ok, Kita mulakan dengan Bahan2 die dulu. [INI BUKANLAH RESEPI YANG SEBENAR2NYA, TAPI INILAH BAHAN2 dan CARA2 YANG KAMI GUNA DAN PAKAI UNTUK MEMBUAT KUEH INI SEHINGGA MENJADI BUALAN ORG RAMAI. ADA YANG MEMINTA UNTK BUAT LAGI...NAMPAK X?]

Bahan2 utk kulit :
Tepung Gandung
Air
Perisa Jagung
Garam

Utk Inti :

Kelapa parut
gula merah

Cara2 membuat :
Memula buatkan inti die dulu. cairkan sedikit gula itu dahulu, kemudian masukkan kelapa parut. kacau2 sehingga kelapa bertukar menjadi kehitam2an gula dan pastikan cukup manis. sama mcm kueh ketayap yang korang beli kt kedai sblm2 ini. selagi mcm xde rasa kedai, tambahkan lagi gula sehingga secukup rasa. apabila sudah selesai, tutup api dan sejukkan dengan suhu bilik je.. tak payah masukkan dlm peti ais..

kemudian untuk membuat kulit, bancuh tepung itu tadi mcm nak buat lempeng. ikut la nak wt byk mana.. klu ramai nak makan, bancuh la byk sket. klu nak bancuh byk, mkn sorg2 pun leh jeeeee... tepung itu hendaklah jangan pekat sgt, jgn cair sgt. lite2 je.. pastu masukkan perisa jagung bagi menambahkan seri warna dan rasa kueh ketayap diraja ini. apabila sudah sebati panaskan kuali leper dan sapu minyak rata2 dan kemudian masak bancuhan sebijik mcm nak buat lempeng tu. jangan tebal sgt, jgn nipis sgt pulak. pun ala kadar je.. bajet2 laa.. lepas dah masak, angkat dari kuali leper itu tadi.

lepas dah angkat dari kuali, bentangkan ia kt atas landas potong bawng tu, kemudian bolehlah meletakkan inti yang dah siap itu tadi keatas kulit die. ikut sukehati jgk, nak byk ke nak sikit. tak ada masalah. pastu gulungkan dia. sedia d makan..

Mudah kn?

SOkaln :
Kenapa diberi nama kueh ketayap diraja?
Jawapan : kerana kueh ketayap ini tidak berwarna hijau seperti biasa. tp die warna kuning.

Maka, kami pun makan lah dengan hati yang gembira yang dimulai dengan Bismillah dan di akhiri dengan alhmdulillah. maka gembira lah syawal sbb die dpt makan kueh ketayap yang lagi best dari kueh ketayap yang ada kt mekah tu. aku pun turut gembira sbb dpt makan jgk.. best2... so, inilah rupa die... slmt mencuba!!!!!


3 Orang Berani Mati:

aiSyaLiciOus said...

wah MR.AHNAF...gud try la....ok je nmpak..xder la lari sgt pon ghopenyer..hehe..as long rupe n rase ade 2 dah memadai la kan..pas nie post menu len plak...dok merantau tmpt org kan...msti kene tau masak nie...nak harap mkn luar jek slalu,sultan brunei pon leh bankrup...hehe...gud try bro!

Faizal@poyan said...

salam anap..
sekali sekali bestkan wat entry masak memasak ni... tunjuk kelebihan pada perempuan yang sekarang ni lelaki lebih pandai masak dari pempuan huhuhuhu cabar depa sikit

Luth Textile said...

sedap.. sedap..
ko mmg terer masak.. jauh kn kt sana..

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO