Sunday, January 25, 2009

Kembara : Dubai

Assalamualaikum;

Hehe..br la ada masa nak posting bg meleraikan pertanyaan2 yg dilontarkan sblm neh..Aku g Dubai sbnrnyer, tu laa...aku ajak, sorg pun xnak ikut.huh..kan dah kene tinggal...Dubai neh, terletak kat negara Emiriah Arab Bersatu ataupun United Arab Emirates, UAE. Hehe... Kat sane, sbnrnyer aku melawat 2 buah negeri, Dubai dan Abu Dhabi, tp sbb taksub sgt dgn Dubai neh, smpt nak jalan2 kt Abu Dhabi di waktu siang. Sempat jalan mlm je.. Tq kt Pakcik Isa sbb sudi bawak saya jalan2 sightseeing kt Abu Dhabi...

So, neh la antara gmbr2 yg aku dpt ms aku kt Dubai. Xleh nak amek gmbr byk sgt..sbb aku jalan sorg2 saja....

"Welcome 2 Dubai" Sheikh Zayed Road neh la kire mcm kwsn utama kt Dubai neh..sederet jalan neh, sumer bgnn best2, tinggi2.. sepnjg jalan neh, mcm2 laa ada..AKU JALAN KAKI SAHAJA dari awal jalan neh, smpai ujung 1x, kt bangunan Emirates Tower, hanya untuk mencari kedai yg menjual peta! dah smpai ujung baru la ada..aku beli peta yg amat basic dgn berharga AED15. Dalam RM15 gak laa..huh,tabah my 1st jual beli..

Lepas dah beli peta tu, aku tgk dlm peta tu, nak carik tmpt2 perlancongan laa..aku nampk la Dubai Museum neh, aku ingt dkt laa.. Try nak jalan kaki..AMEKKK ko..jalan-jalan, tak sampai2..kaki pun dah letey... tahan taxi, naik taxi. nak nek bas xtau.. dari tmpt aku tahan tu..smpai kt museum neh.. AED 21. Tabah lagi! Tp xpe la..smpai jgk..leh bergmbr mcm neh, masuk dlm museum tu, AED 6, ada pasal kapal2 ms zaman2 dulu2 laa.. Asal usul org arab Dubai neh, sumer nelayan sajer....


Tak jauh dgn museum tu, ada kawasan yg d beri nama Dubai Old Souk. kat sini la aku borong beli2 t-shirt+miniture2 bagunan2 landskap kt Dubai neh...habih gak laaa dlm AED100++..huhu..tak pe laa 1x je..pas neh xtaw g bile leh dtg g Dubai neh..Nak dtg lg ke hah?huhu...

Kat sini jugak, ada perkhidmatan taxi air untuk menyeberangi sungai ataw pun dari 1tmpt, ke 1tmpt yg lain.. nmpk mcm pengangkutan utama jugak la bg penduduk area2 neh..sbb ada sungai yg memisahkan antara 2kawasan neh, kene nek bnde neh laa. tapi aku tak naik pun. sbb xtaw nak pegi mana..nak jugak naik sbnrnyer..tp dah la sorg, xtaw nak pegi mana..better tak payah naik sbb mcm biase je naik2 bnde2 mcm neh kan.. kawsan die neh, mcm kt Sungai Nil, Mesir. Sebijik aku rasa. kt Mesir dulu dah penah naik dah..mesia pun byk...nothing special laa...[padahal, terkilan gile xdpt naik.. saje nak jaga hati]

Ada sesuatu yang istimewa kt Dubai ni adalah kita akan merasakan kita melawat negara2 seperti India, Pakistan, Nepal, India dan keangkatan dgn nyer. TERLALU BANYAK SGT org2 itu kat Dubai neh, sehingga kan, aku mcm tercarik2 org arab yg boleh aku berbual dan sebagainya, untuk mengetahui lebih lanjut berkenaan dgn Dubai. Tp aku xjumpe pun! Jumpe org2 neh sahaja.. Berinteraksi dgn mereka, dgn menggunakan Bahasa Inggeris shaja. itu pun gagap2.. Adoi, rs mcm bukan melawat negara arab je.. Mana la dtg org2 neh...

Lepas aku dah pusing2 tu, tangan pun dah penuh dah dgn plastik2 hadiah pe sumer, aku beranikan diri, tuk naik bas sbb tak tahan dgn tambang yg agak tabah bagi aku yg lone ranger neh...aku tanyer2 org2 kt situ, touris police pe sumer, dpt la aku naik bas dgn tambang semurah AED2 tuk ke mana2.. aku bercadang nak pegi Burj Al-Arab...dan juga Palm Jumeira

On d way tu aku lalu jugak laa, Dubai Zoo, tp xsinggh pun.. lalu Jumeira Beach, tp tak turun jugak. sbb nak terus ke Burj al-Arab yg lebey penting sbnrnyer..hehe. Aku pesan kt driver tu, aku nak turun kt Burj al-Arab neh. aku tak taw nak tekan loceng kat mana.. so, aku pesan je, turunkan aku kt situ...

Bila dah smpai kt bus stand Burj al-Arab tu, driver bas tu pun jerit dan die brentikan aku kt situ. Bgs btul driver bas tu. perkhidmatan bas sini bagus. Die punyer bus stop pun korg taw cmne kan? ader air-cond. best! so, aku turun je..dpn2 mata aku Burj al-Arab neh, slme neh tgk gmbr je..Sebuah bangunan hotel yg bertaraf 7bintang..huh...Tabah! amek gmbr je la dpn bgnn neh, nak masuk tak boleh..sbb Invited Only!

Kat sblh bgnn neh plak, ade Wild Wadi..ala2 Sunway lagoon laaa... Nothing special..biase je..masuk dah la mahal.. dm AED125 tak silap aku..huh! aku neh xde niat lak nak mandi2 neh, tu yg tgk je laaa.. tak terkilan pun stakat mcm Sunway lagoon..huh..

Pastu, aku neh bas lg..trus ke Palm Jumeira. tp xleh masuk, melainkan kalau naik BigBus br la..tabah..tak amek gmbr pun...sbb kalau dari bawah.. nmpk mcm biase je..xde nmpk mcm dari atas. tau x palm Jumeira tu cmne? alaaaa, yg ada die tambak tanah kt laut tu.. buat ala2 pokok kurma tuu...pastu buat rumah, pastu ada hotel Atlantis pe sumer tu..hmmm..Terkilan jugak laaa...

Sudah eh, boring+letey+kaki pun mcm nak tercabut dahh.. g la Mall of Emirates neh, sbb kt sini ada Ski Dubai. Boleh main ski wlwpun kat negara padang pasir. Besar gile complex neh.. tp kot dah nama complex beli belah tuu..same je la kan? mana2 pun same je.. tp sbb die ada tmpt main Ski neh je..tu je yg mcm best sket.. Main SKI taw, bukan main Ice-Skating biase tuu..

Pastu, masa dah tak mengizin kan, hari semakin petang, aku kene balik Abu Dhabi secepat mungkin. dari Mall of the Emirates td tu.. aku amek taxi je..sbb nak cpt. mahal tu..pejam mata saje.. AED25 dari Mall of the Emirates tu nak ke Syeikh Zayed Road td tu...Tabah! pastu on d way tu.. singgah Burj Dubai neh.. bakal mencatat bangunan tertinggi kt dunia neh nnt...pastu, tgu bas..Balik Abu Dhabi balik...smpai Abu Dhabi dah malam.. tp ok gak laa.. lawa gak Abu Dhabi neh mlm2.. amat terkilan tak dapat jalan2 kt abu dhabi waktu siang.. tak pe2, leh g neh.. ada masa lagi neh...tgu je lah!

REVIEW :-

Secara overall destinasi percutian ke Dubai neh : Ok laaa.. Ok je... Skali g cukup kot.. tgu semua dah siap nnt, pegi lagi baru best agaknya. Skrg neh, semua tempat sedang dlm pembinaan.. mmg mencacat kan pemandangan mata. dengan traffic jam lagi. adooiii... tabahnyer laa...tp pe yg penting sini, aku dh dpt cop immigresen UAE. ahakz...daaa

8 Orang Berani Mati:

aiSyaLiciOus said...

one of my fav8 place..besh nyer awak dpt g...wah~!! lone ranger 2...salute!! hehe...

cleo said...

bestnye jenjln n soping2!!!nk itut!!!waaa~

::alifdalmim:: said...

so sweet..

saje je la tuh..niat smpingan ko balik mcmner??hahaha

.0hbintang!. said...

sy xpaam.

ape y sweetnye cikgu?

aji ke uae neh?

mcm x ajek.

kalaw ank pacek isa tu mmg la sweet

^_^

anap_ilmi said...

aisya : hmm..alhamdulillah ader rezki g tgk tmpt orgg..huhu

cleo : xde byk shopping pun..duit xdakk..jalan kaki saje...

Adam : smbil menyelam minum air

bintang : SAM sweet..

Anonymous said...

awk,kelakarlh sttment ".[padahal, terkilan gile xdpt naik.. saje nak jaga hati]" hehhehehhe..rs cam nk luku je kpala awk..hehhehehehe:P
_ummu_

eiyda said...

Anap..
Napa tak cakap nak singgah Dubai gak..bole kasi contact no ari tu..ingatkan sampai Abu Dhabi jer..sian betul jalan kaki jer sepanjang sheikh zayed road tu..

ILy said...

brother Anap, nak tanya...dr Dubai ke Abu dhabi, u naik bus kan? berapa tambang? berapa lama ? i am thingking of going there end of year...

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO