Tuesday, September 15, 2009

Flight Reviews : AirAsia (2)

Assalamualaikum;

Untuk 2nd flight reviews aku yg bg Syarikat Penerbangan Tambang Murah Negara ini, @AirAsia ni kann. Sape yg nak bc 1st reviews aku.. sila ke sini. ok..

Sebelum lidah mengatur bicara, sebelum bicara mengatur lenggok bicara, molek lah kiranya aku bg detail2 flightnyer dulu ehhh...haha

KUL to BKK
Flight No : AK 742
Flight Type : Airbus Industrie A320

BKK to KUL
Flight No : AK 735
Flight Type : Airbus Industrie A320




Untuk reviews kali ni ada beberapa perkara je aku nak cerita sbb yang lain2 sumer aku dah cerita dlm reviews sblm neh...sama je sumer..xde perubahan... berikut ini adalah beberapa pengalaman baru la menggunakan perkhidmatan penerbangan AirAsia buat kali kedua ini..

1. AirAsia Call Center (+60321719222) :
- Masa berinteraksi dengan system SANGAT LAMA. Nak tgu die ckp 1-1 kene tekan ini utk ini, kene tekan itu utk itu. Sepatutnya senaraikan bnde2 yang penting je, kemudian yg paling akher, trus je la tekan no apa2 kalau nak bercakap terus dengan operator service center. Buang masa je nak tgu mesin tu cakap 1-1... Baru la boleh bercakap dengan operator tu...

- Service operator tu LEMBAB! Memula dah call, pastu die cakap line super bz dan die akan call smula within 1hour.. Aku tgu, punya tgu, punya tgu dekat nak 3hour.. Tunggu die call.. YANG ADOOOO... Last2 aku kene call balik.. Nak call balik tuu.. Kene tggu lagi mesin tu cakap 1-1 baru la boleh cakap dengan operator tu.. Sgt BUANG MASA!

- Operator yang ckp dengan aku itu pulak, SANGAT KURANG PENGETAHUAN die. bile aku tanyer sikit, asik2 nak hold sbb nak tnya kawan die, die tak tahu. Pastu agaknya nak cover profesional die ckp.. "Based on my knowledge..." Mana boleh mcm tu, kalau UR KNOWLEDGE itu tak sama dengan UR COMPANY POLICIES makanya akan mengundang masalah bila penumpang nak naik flight nnt.. APARAAA..

- Operator tu TAK IKUT ARAHAN apa yang aku nak. Kan aku dah bgtaw yg mesin tu membebel macam2 kan.. Aku dah tekan no 2 tuk bahasa Melayu la kan, mudah sket nak berinteraksi. Kalau ada bahasa arab lama aku tekan bahasa arab dah.. Lagi mudah nak berinteraksi. Ahakz, tup2 dah tekan bahasa melayu pun operator tu still nak speak English. Nak je aku sound. Tapi mcm terlayan pulak die cakap English, aku pun bantai la English gak kan, takkan nak ngalah kot kan.. Tapi mcm agak2 laa.. Spttnya ikut arahan... Kalau x, tak payah buat arahan pilihan bahasa itu.. Membazir je!


2. Check-in Counter :
- Check-in neh ok je. staff yg bertugas tu pun melayan dengan baik je.. Semua berjalan lancar..

3. Special Assistant :
- Memandangkan mak aku berada dalam keadaan kurang upaya yang memerlukan special assistant daripada pihak syarikat penerbangan, aku bagi 5star services la tuk AirAsia special assistant itu. Dari check-in smpai la boarding. Sumer Ok!

Die bg mak aku ambulift untuk mak aku masuk ke dalam pesawat. So, tak perlu la mak aku memanjat tangga itu untuk memasuki kedalam pesawat. Cabin2 crew itu pun sumer sgt ramah membantu mak aku. itu aku suke. Pastu masa balik tu pulak, kitorg assign tuk pick a seat yang biasa je, tp die bg kami hot seat sbb mak aku need a special assistant. bgs..bgs!

4. Cabin Crew :
- Di sebabkan kami orang yang pertama yang boarding dulu dan kamilah orang yang terakhir disembark so, boleh la aku gedik2 dengan cabin-crew die, mcm biasa la kann, aku amek gmbr dengan pramugari die dan amke gmbar kt dalam cockpit die. tp cabin-crew die kata jgn upload kt facebook. aku tak ada facebook aku ada blog je.. facebook n blogger lain kan? haha



5. Flight Schedule :
- DELAY...DELAY...DELAY! Memanjang delay.. bile la nak elok timing die neh... kalau naik AirAsia neh.. Sabar je la dengan delay2 neh...

6. Kesimpulan :
-Mcm kesimpulan sebelum neh jugak, bila anda menggunakan perkhidmatan AirAsia neh, anda tak boleh la high xpectation sgt dengan service die neh mcm flight2 biasa sbb AirAsia ini adalah Low Cost Carrier. So, bile da LCC neh, kene la wat2 biasa je. Asal sampai sudah, menghubungkan, membina, mengukuhkan silaturahim atawpun apa juga niat2 lain sudah. kalau nak service best, byr la best jugak kann.. tu je la.. pe2 pun setakat ni, Motto die, Everyone can fly itu still boleh di realisasikan lagi.. Mak aku yang kurang upaya pun still boleh terbang jauhhh ke Bangkok.. Selamat semua. Alhamdulillah... MAYBE c u again in Febuary.. ahakz.. babai

*bukan tak nak naik MAS@Thai, tp abah aku ckp sbb puasa kan, rugi je naik MAS@Thai, tp tak makan nanti dlm flight..huhu

9 Orang Berani Mati:

::alifdalmim:: said...

ee...besarnya badan ko..uhuk2..

anap_ilmi said...

mn de besar pun..pramugari tu yg kecik naaaa

.0hbintang!. said...

sy tak paam nape mak ckp awk da kurus ..
hmmm :-?

khalidah said...

asal lain macam jer aku tgok badan ko..pose ke idak nihhh??haha

anap_ilmi said...

apa sumer mempertikaikan badan aku je nehh...xde kene mengena dgn entry!

Anonymous said...

aku ingat tersilap bukak blog mad abg lah td..rupe2nye btol blog ko..haha~

anap_ilmi said...

uishhhh.. itu kasar ituuuu..... komen la about airasia..sbb tu aku xske publish pic aku kt dlm blog aku neh. kalau aku publish pun..yg sipi2 jee... huh!pas neh...tobat!

.0hbintang!. said...

olow2 sian dia ...
kacaklah tu .. siyes .. mcm jumbo .. gajah paleng comey d alam semesta .. kankan :D

huh !! sape brani kutuk2 lagi neh ? haha :p

back to the topic : uhuks .. ritu owg naek gile scary saje . asl time owg naek mcm tak best ? patu .. tade pape komen pon psl aa neh .. sameee jek ngan flight laen ..

hIrOsHiNaRi said...

nk cite yg g thai tu..xyah la cite flight, da banyak da ko cite..hehe..

SELAMAT HARI RAYA
MAAF ZAHIR BATIN..

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO