Friday, April 9, 2010

Semasa : Ready For Boarding!

Assalamualaikum;


Nampaknya seperti tidak mampu untuk menyoroti setiap kisah sejak dari seperbalikkan aku ke Malaysia ini. Tak apalah. Tiada apa yang menarik pun untuk dikongsikan melainkan review filem-filem baru yang ditayangkan di pawagam. Selain daripada itu, event-event yang aku ikuti daripada anjuran pelbagai pihak. Perjumpaan adik beradik serta pengalaman interview buat pertama kalinya dan sebagainya. So, lupakan sahaja entry-entry itu, kita terus ke 'semasa' sekarang ini. Ini di sebabkan aku MALAS! Ok la, tak ada idea laa nak tulis.. Hehe..

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, tuhan sekelian alam yang telah menetapkan segala-galanya hatta perjalanan seorang hambanya. Dari perkara sekecil-kecilnya, sehinggalah perkara yang sebesar-besarnya yang kadang kala di luar dari kotak pemikiran kita. Maha suci Allah, Dialah yang menghidupkan dan Dia jualah yang mematikan, dari Dia kita datang dan kepadaNya jua kita akan kembali...

Seperti mimpi, panggilan tanah haram kembali! InsyaAllah aku akan dijadualkan untuk terbang ke tanah suci pada 12 April 2010 bersamaan dengan hari Isnin menaiki pesawat Qatar Airways yang dijadualkan akan berangkat pada jam 0255pagi waktu Malaysia yang berGMT +0800 menggunakan perkhidmatan Pakej Umrah dan ziarah Andalusia Travel & Tours yang di pengerusikan oleh YB Ustaz Datuk Dauh Che' Ngah. Semoga perjalanan ibadat kali ini lebih baik dari perjalanan sebelum-sebelum ini. Doakan segalanya dipermudahkan, selamat pergi dan balik, InsyaAllahu Ta'ala..


Sesiapa yang sudi untuk mengiringi keberangkatan aku kelak, bolehlah datang ke KLIA pada malam Isnin, iaitu pada 11 April 2010 ataupun Ahad malam. InsyaAllah aku akan berada di KLIA pada jam 10malam di kaunter check-in 'J'


Menyorot kembali perjalanan ke tanah suci aku sebelum ini, di sini dan di sini, aku pasti perjalanan kali ini amat berbeza kerana aku datang dari Malaysia dengan menaiki pesawat. Kalau dari Jordan dulu, hanya dengan menaiki bas selama 30jam lamanya serta bersama rakan-rakan. Akan tetapi kali ini aku datang bersama keluarga! Seperti doaku itu dimaqbulkan oleh Allah, kerana aku benar-benar berharap aku akan kembali ke tanah suci dengan keluarga!

Hal ini mungkin disebabkan pada kali terakhir lawatan aku tahun lepas, aku sangat cemburu melihat orang lain datang bersama keluarga. Sebuah institusi kekeluargaan yang cukup sempurna. Ada ayah, ibu dan anak-anak. Aku sempat merakamkan gambar yang mana aku melihat sebuah keluarga yang cukup bahagia sedang menikmati makanan mereka di halaman Masjid al-Haram. Bukan itu sahaja, di mana-mana sahaja setiap pelusuk kota Makkah, aku dapat melihat masing-masing bersama-sama keluarga masing-masing dengan bahagia. Tiap kali aku melihat aku akan berdoa aku satu hari kelak aku akan kembali bersama keluarga. Alhamdulillah..

(Alamak, gambar tak ada laa... hardisk aku rosak pulappp. Tapi gambar itu masih segar dalam memori aku..ahakz)

Sekali lagi aku diberi peluang untuk berkhidmat dengan mak dan abah aku! Alhamdulillah. Haritu mak abah aku datang melawat aku di Jordan. Kini ke tanah suci pula. Semoga aku diberi kekuatan sekuat mak dan abah membesarkan aku! Terumanya menjaga mak yang sakit. Perlu berkerusi roda setiap masa. Semoga aku diberi kekuatan. Kerana sudah pastinya inilah yang akan menjadi kenangan paling manis dalam hidup aku yang bakal aku kongsikan bersama-sama dengan anak cucu aku kelak..

Mengikut perkiraan aku, aku mula meinggalkan rumah sejak aku berumur 13tahun dan kini 26tahun, 13tahun aku meninggalkan rumah, tinggal di luar rumah. Sesekali berpeluang baru pulang. Setelah aku menamatkan pengajian aku ini, barulah aku dapat duduk bersama dengan keluarga. Jadi aku rasa, inilah masanya untuk aku berkhidmat untuk keluarga. Terutamanya mak abah yang tidak pernah jemu menjaga aku dari kecil sampai la gedabak macam ni. :)

InsyaAllah, aku akan kembali semula ke tanah tumpah darah pada 24 April 2010 dengan menaiki pesawat yang sama.. Aku mohon pada semua agar doakan agar di permudahkan segala urusan dan semoga selamat pergi dan kembali..

Wassalam...

6 Orang Berani Mati:

.0hbintang!. said...

this is ur 2nd time g umrah sejak kite kenal ...


jelessssssss T_T
nak ekotttt :(
ade beg kosong ? aye nak masok !! :DD

semoge selamat pergi dan pulang pd anda sekeluarga
jage diri ea .. dan semoga amalanamalan anda diterima iAllahh :)


owg ekot eh eh ? t awk amek owg eh :DD

Nasi Arab Trader said...

waaa... ini rupenye pengumuman tu... hahaha!

btw, tahniah la anap n ur famili... doa dh dmakbulkan.. harap yg kali ni punye lebih baik dr yg sbelum ni. nnti dh smpai sane jgn lupe doakn aku gak smoga diberi kesihatan spnjang mase =P

emm... ak igt dapat pegi gak umrah sbelum balik ni.. tp x jd plak.. mgkin blum masenye kot. xpe la. lame lg pn nk duk cni. hehe!

**weh, lucu r pkataan gedabak tu.. msti ko makin gedabak lg ni kan? hahahaa! =)))

::alifdalmim:: said...

wahhh...islamik sungguh entry kali ni..Alhamdulillah.. ;D

Penggali kubur orang dayak said...

mai ah datang dubat

anap_ilmi said...

.0hbintang!. : terima kasih untuk ucapan itu....jgn putus doa k?

Ultramuddin : ye lah,itu la pengumumannyer yea tuan2..haha...doakan aku deh

::alifdalmim:: : aku mmg islamic je all d time laaa


Penggali kubur orang dayak : boleh kalau ada pickup nak brenti n mengenakan byran yg setimpal

Anonymous said...

UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT

  ©:: MyWay [v2.2] ::. Template by Dicas Blogger.

TOPO